In God We Tru$t (1980)

Alternatieve titels: Gimme That Prime Time Religion | In God We Trust

geregisseerd door Marty Feldman
met Marty Feldman, Peter Boyle en Andy Kaufman

Brother Ambrose werd opgevoed in een trappistenklooster en gaat op pad om geld te vinden waarmee hij zijn geliefde godshuis van het faillissement kan behoeden. Tijdens zijn zoektocht komt hij onder meer in aanraking met een hoertje dat hem een lesje in realiteit geeft.

FisherKing
Laatste film van/met Marty Feldman.

FisherKing schreef:

Laatste film van/met Marty Feldman.

Dat kan niet helemaal kloppen, FK (goeie verjaardag gehad?) Marty stierf tijdens de opnamen van Yellowbeard. Misschien later uitgebracht, dat zou kunnen.

FisherKing
Ik bedoelde meer van, als zijnde doende de regie

Verder was deze film niet zo bijzonder...

FisherKing schreef:

Ik bedoelde meer van, als zijnde doende de regie

Ik zift even mug, want ik heb niks beters te doen: goed of niet goed, het was in elk geval niet de laatste film MET Marty Feldman. Zo. Die zit. Kajje 't mee doen. Kujje in je zak steken.

(Irritant, hè?)

avatar van mrklm
Een uiterst eigenzinnige film waarin Feldman als regisseur duidelijk probeert anders te zijn. Zo zijn er scènes met dialoog die niet van een wide shot naar een close-up gaan, maar die beginnen en close-up en langzaam maar zeker uitzoomen om een (vaak symbolische) achtergrond te tonen. De slapstickfinale is duidelijk geïnspireerd door Buster Keaton (Seven Chances en Cops in het bijzonder), maar het is één van de vele voorbeelden van losstaande ideeën die verwerkt zijn in een onsamenhangend scenario. Het verhaal, voor zover je daarvan kunt spreken, betreft een naïeve monnik [Marty Feldman] die naar de grote stad gaat om zijn klooster te redden van de ondergang. Daar zoekt hij hulp bij een kwakzalver met een eigen kerk (!) [Peter Boyle] en tv-predikant Armageddon T. Thunderbird [Andy Kaufman]. Richard Pryor speelt God en dat alleen maakt al duidelijk dat dit een weinig subtiele (en weinig succesvolle) satire is op de commercie die het Christelijk geloof in het bijzonder is gaan domineren. Het ligt er allemaal veel te dik bovenop en het gebrek aan structuur maakt dit tot een fascinerende, maar volkomen terechte flop.