Rooster Cogburn (1975)

Alternatieve titels: Rooster Cogburn (... and the Lady) | Rooster Cogburn... and the Lady

Western / Avontuur

geregisseerd door Stuart Millar
met John Wayne, Katharine Hepburn en Anthony Zerbe

Eula is een onverzettelijke oude vrijster die de moord op haar vader met alle geweld wil wreken. Rooster Cogburn is een ruige harde drinkeboer met een hart van goud. Twee eigenlijk natuurlijke vijanden ontmoeten elkaar en sluiten de handen ineen voor een wraakactie.

Klinkt alsof men True Grit nog eens dunnetjes overdoet.
Zit er ook nog een love interest voor Rooster in?

Rooster Cogburn is net als True Grit uit 1969 gebaseerd op de gelijknamige novel van Charles Portis. John Wayne vertolkt één van zijn laaste filmrollen en hij ziet er ook erg oud uit. Best frappant, want de even oude Katharine Hepburn ziet er mogelijk nog ouder uit, terwijl zij nog maar kort geleden, pas in 2003, overleden is.

Zoals Wouter al suggereert, is deze film voor Wayne een herhalingsoefening van True Grit. Voor Hepburn is dit echter, vooral de tweede helft van de film, meer een herhaling van The African Queen uit 1951. Rooster Cogburn kan dan ook het beste worden omschreven als een goede mix tussen die twee films.

Een love interest wil ik het niet noemen, zover komt het - gelukkig maar, wat mij betreft - niet, maar de aantrekkingskracht tussen de twee op leeftijd gekomen acteurs is wel mooi in beeld gebracht. Veel snedige dialogen en uitstekend geacteerd.

rick@themovies
Wat een briljante actrice is Katherine Hepburn toch. Ook in deze film is ze weer in topvorm en laat ze ook haar tegenspeler John Wayne gewoon beter spelen.
De film is eigenlijk een soort Road Movie die inderdaad wel wat weg heeft van The African Queen.
Hepburn en Wayne lijken het vreselijk naar hun zin te hebben in deze film waarin ze elkaar met een spervuur aan scherpe opmerkingen te lijf gaan. Veel beter dan ik van tevoren had durven hopen.

Aardige western met een aantal goede momenten.
Helaas iets teveel gemiep tussen een christelijk volger en de heiden.
Dat bleef in het laatste deel gelukkig achterwege.

avatar van Decec
Heet dit vroeger film: Een bijbel en een geweer?
Het is wel dezelfde jaartal. Help?

avatar van simonvinkie
Rooster Cogburn is gewoon van hetzelfde niveau als True Grit. Niet gedacht vantevoren. Ook apart dat deze avonutenwestern zo weinig stemmen heeft. Rooster Cogburn is een frisse, luchtige (een komedie zou ik het niet noemen) film, met een hoop mooie natuurbeelden en uitstekende acteerprestaties. John Wayne en Katharine Hepburn hadden duidelijk erg veel plezier in hun rollen. Mooie dialogen tussen die twee ook. Jammer dat het verhaal niet altijd even boeiend was en dat de film nooit écht bijzonder werd. Maar verder leuk vermaak.

3 sterren

avatar van Metalfist
Damn your murderin' hides! Meet your maker!

De originele True Grit keek ik eigenlijk om 2 redenen. Als inleiding op de remake van de Coen broers, die ik trouwens nog altijd niet heb gezien, en natuurlijk voor de immer geweldige John Wayne. Toen bleek dat True Grit nog een vervolg had gekregen, namelijk deze Rooster Cogburn. Ik had het jammerlijke vermoeden dat het een film was die ik eens met wat geluk ging tegen komen maar voor een keer stond vrouwe Fortuna aan mijn kant en gaven ze de film op VTM. Toen opgenomen en vanwege dat rotsysteem van Belgacom dat je sommige films maar 30 dagen kunt bijhouden heb ik de film gisteren 'gedwongen' moeten zien want hij werd automatisch de volgende dag verwijderd.

Maar ergens ben ik er blij om want Rooster Cogburn is wederom een erg vermakelijke John Wayne film geworden. Wayne neemt terug de rol van Marshall Rueben 'Rooster' Cogburn op zich en oh, wat een heerlijk personage is dat toch. Vloeken, zuipen, smoren, ... Niets is Cogburn vreemd en Wayne speelt het nagenoeg perfect. Ik denk dat hier meteen dan ook de reden schuilt waarom ik me nog niet aan de remake heb gewaagd want hoe goed Jeff Bridges ook is en ik ben ook een vrij grote fan, er valt volgens mij niet aan Wayne te toppen. Zelfs hier, op het einde van zijn carrière en in zijn voorlaatste film, is hij erg lekker op dreef. Erg jammer dat hij 3 jaar later het loodje legde, al is het wel ergens normaal want hij draaide al tegen de '70. Hij heeft het trouwens ook helemaal niet zo simpel gehad tijdens het opnemen van de film. Een accident in een spelletje golf met zijn dochter blesseerde hem aan zijn oog, gelukkig het oog waar hij een patch over droeg, maar Wayne had ook nog maar één long en was dus vaak genoodzaakt om tijdens het filmen aan een zuurstofmasker te gaan hangen. Het zorgde voor veel verbazing dat Katharine Hepburn deze keer wel in een film wou meespelen met John Wayne want 20 jaar geleden had ze dit geweigerd voor Hondo. Vreemd want het schijnt dat de 2 toch wel erg goed overeen kwamen, al verschoot Hepburn wel van de trekjes van Wayne om met iedereen in discussie te gaan. Ze zou zich later nog afvragen hoe Wayne moet zijn geweest toen hij een stuk jonger was en nog 2 longen had. Soit, Hepburn ziet er wel enorm oud uit in de film. Ze was hier natuurlijk ook al bijna 70, ze is even oud als John Wayne, maar ik ken haar voornamelijk als erg mooie vrouw op een aantal foto's in filmboeken en in films zoals Suddenly, Last Summer. Ze is in ieder geval als vrome, katholieke vrouw een bij vlagen hilarisch duo met de ketterende Wayne. Verbazingwekkend trouwens dat er ten tijde van het uitkomen zomaar besloten werd dat zowel Hepburn als Wayne te oud waren om te acteren. Wat dus gelijk staat aan onzin want Wayne mocht dan wel niet lang hierna zijn gestorven, Hepburn heeft het nog lang uitgezongen en tot een paar jaar voor haar dood nog altijd geacteerd.

Rooster Cogburn is niet gebaseerd op een nieuw boek maar nog altijd op hetzelfde boek (True Grit) waar de gelijknamige film ook zijn verhaal vandaan haalt. Ik heb het boek nooit gelezen maar ik vind het wel redelijk bizar dat er perfect 2 films uit gehaald kunnen worden die op zich niet zo bijster veel met elkaar hebben te maken. Natuurlijk is er dezelfde hoofdpersoon maar naast een verwijzing naar de Lucky Ned Pepper gang uit het eerste deel, is er van een vervolg niet veel te bespeuren. Veel maakt het gelukkig niet uit want de film kent nog altijd wel een boeiend genoeg verhaal waardoor de speelduur snel voorbijvliegt. De mooie landschappen zijn ook weer van de partij maar ik vond de driehoeksverhouding tussen Cogburn, Goodnight en Wolf wel geslaagd, al loopt die laatste er maar grotendeels voor spek en bonen bij. De aandacht gaat voornamelijk naar de relatie tussen Cogburn en Goodnight en de film weet het mooi in beeld te brengen. Even dacht ik dat de film op een happy end leek af te stevenen en dat ze allemaal lang en gelukkig zouden leven maar dat gebeurt niet, iets waar ik ergens wel blij om ben. Langs de ene kant had het perfect gegaan natuurlijk want de film bouwt de relatie tussen de twee ergens mooi op en het had niet gedwongen aangevoeld maar ergens zou het niet bij het karakter van Cogburn passen. Hij was al eens getrouwd, het werkte niet dus gaat hij die fout geen tweede keer maken. Wel vreemd om te zien trouwens dat de film nagenoeg praktisch hetzelfde begint als True Grit zelf.

Een erg geslaagde Western alweer. John Wayne en Katharine Hepburn zijn lekker op dreef en hebben overduidelijk plezier in hun rollen. De dialogen zijn snedig, de landschappen verbluffend en de film verveelt nergens. Vreemd dat hier maar zo weinig stemmen zijn want de film verdient meer, zeker voor een vervolg dat het origineel misschien zelfs overstijgt.

avatar van Kr!kke
Aardige western, met John Wayne die weer in grote doen is. Natuurlijk mag ik ook Katharine Hepburn niet vergeten, aangezien ze het ook meer dan goed doet. Ze vertolken zeer amusante personages, die qua karakter en gedachtegang enorm ver uit elkaar liggen. Dit levert dan ook enkele komische stukjes op, maar soms wordt er te veel op gefocust en komt het wat irritant over.

altid goed de duuke

avatar van Thiver
Decec schreef:
Heet dit vroeger film: Een bijbel en een geweer?
Het is wel dezelfde jaartal. Help?

Volgens IMDb heet deze film in Spanje El rifle y la biblia, dus waarschijnlijk wel. The Rifle and the Bible vind ik als titel overigens een stuk passender dan Rooster Cogburn, daar het de tegenstelling tussen de twee hoofdpersonages erg mooi weergeeft.

ZDF (Rooster Cogburn, zaterdag 4 februari, 0:50 uur)

avatar van Brix
Tot gisteren heb ik deze film altijd omzeild.
Niet omdat ik geen echte Wayne fan ben, want veel van de films waarin hij speelde vind ik desondanks de moeite waard om te bekijken.
Maar de aanwezigheid van Katharine Hepburn was er voor mij teveel aan.
Laat die nou nog best meevallen...

Wayne over-acteert enorm in de "zatlap-scènes", veel erger dan in True Grit.

Wat de film voor mij vooral het bekijken waard maakt zijn de geweldige Oregon locaties.
Die zie je niet al te vaak in westerns.
Reden om de film nog een keer opnieuw te bekijken.
Maar daar zal ik hem dan wel eerst voor moeten kopen op DVD, in de hoop dat de beeldkwaliteit net zo geweldig is als die van de TV uitzending vannacht op de Duitse TV.

Naj herziening een halfje erbij. Hepburn en Wayne maken er een feestje van en ik heb me niet meer gestoord aan de religieuze kantjes van Hepburn; het hoort erbij om de figuur Rooster Cogburn tot leven te brengen en minder één-dimensionaal te maken.
De omgevingen zijn een dikke plus en toch ook de actie die prima in beeld wordt gebracht. Zelfs de tocht per vlot is heel aardig. BIj uitstek een risicovolle onderneming omdat dit er in andere films wel eens heel knullig uitziet.

Leuke verrassing. Jammer dat de personages wel erg karikaturen zijn en eigenlijk volledig cliche. Het gezeur verveelde dan ook snel. Ben geen fan van Wayne (kan maar 1 ding) en de Hepburn van na 1950 (ze speelde hierna altijd de politiek correcte muts). Toch doen ze het niet onaardig. De fantastische locaties uit de bossen van Oregon in combinatie met het avontuurliike karakter en meerdere vermakelijke shoot outs, maken dit echter een bovengemiddelde western. Heb me prima vermaakt. 3,5 sterren.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een film die alle potentiële ingrediënten heeft om alle floplijstjes aan te voeren die je kunt bedenken. Maar dat viel dus 100% mee, loopt lekker, onderhoudend en soms gewoon grappig. Ik ben overigens dol op Hepburn, dus dat werkte alvast weer mee. Naast Bette Davis is ze denk ik de enige die op deze leeftijd geloofwaardig dit soort eendimensionale feeksen en excentriekelingen kon neerzetten.

Prachtige natuurbeelden (onze John moest het in zijn glorietijd vaak met studiodecors stellen) in een western met komedie-allure en dit omwille van de grappige magie tussen twee groten van het doek : John Wayne, in zijn najaren en op "zijn" terrein, als grapjas en Katharine Hepburn, overtuigend als altijd.

Voorlaatste film met John Wayne, in een rol die hij zovele malen heeft gespeeld, dat van een norse Marshall.
Toch heeft hij na al die jaren nog steeds niets verleerd en blijft hij een monument uit de filmgeschiedenis.
Wayne zou na deze prent nog een film maken die hem letterlijk op het lijf stond geschreven dat van een Marchal die aan kanker leidt en aan de ziekte ten onder gaat, net zoals Wayne dat in het echte leven overkomt.
Deze prent 'Rooster Cogburn' is niet zijn beste, maar toch wel een mooie uit zijn lange reeks (meer dan 180 filmen).

Goeie film waarin een oude marshall jacht maakt op een bende die een lading nitro heeft gestolen. Een mager en vrij standaard verhaal voor een western als deze, maar onderhoudend genoeg. Veel mooie plaatjes van het landschap. John Wayne zet zijn rol uit True Grit hier voort. Hij vormt een vermakelijk duo hier met Katharine Hepburn (beiden goed op leeftijd hier).

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van mr rumson
Wayne zelf ziet er in deze western niet al te best uit .
Ook de scenes waarin Wayne ladderzat is zijn iets teveel van het goede.
En hadden naar mijn idee wel wat minder over de top gemogen .
De dialogen tussen Wayne en Hepburn zijn genietbaar al had er voor mij wel wat minder gepreek in gemogen .
Wel ziet deze western er schitterend uit en de locaties zijn dan ook een goede keus geweest.
Je kunt je hiermee dan ook afvragen waarom er niet veel meer westerns zijn opgenomen in Oregon .
De actie scenes die erin zitten horen zeker niet tot de beste van de westerns van Wayne.
Maar ze kunnen er mee door .
Kortom Rooster Cogburn is een vermakelijke western maar voor mij zeker geen topper.