Romance (1999)

Frankrijk
Drama / Erotiek

geregisseerd door Catherine Breillat
met Caroline Ducey, Sagamore Stévenin en Rocco Siffredi

Marie woont samen met Paul, maar hij heeft na een paar maanden geen behoefte meer om met haar te vrijen, al flirt hij met menige andere vrouw. Marie houdt oprecht van Paul, maar ze heeft ook een grote behoefte aan seks. Ze gaat haar heil buiten de deur zoeken en pikt in een café de latin lover Paolo op. De seks met hem is goed, maar ze weet dat ze nooit van hem zal kunnen houden. Met haar baas begint ze een voorzichtige sm-verhouding. Zo loopt ze langzaam maar zeker het risico verder te gaan dan wat acceptabel wordt gevonden.

Aanvankelijk dacht ik nog dat het een film over relatieproblemen was. Maar bij nader inzien noem ik het toch vooral een pornofilm. Maar dan met een hoop geouwehoer en vooral een enorme berg frustratie. Maar de film is ook nog eens ontzettend saai en nauwelijks door te komen. Wel bijzonder dat deze film op de publieke omroep was, want er zijn best een hoop "details" te zien.

Op deze film stuitte ik bij toeval middels een zoekopdracht (ik was eigenlijk opzoek naar actrice "Alice Dwyer") uitgevoerd op Google. Opzicht was het wel grappig want deze film heb ik destijds in 1999 of 2000 gezien op Film 1 (destijds nog Canal+), alleen kon ik me de titel van de film me niet meer herinneren. Vandaar dat deze film nu pas van mij een recensie en punt krijgt.

Qua verhaal (draait volledig om "Marie") stelt het allemaal weinig voor maar de vele erotiek en porno compenseert dat ruimschoots. Ik kan me nog goed herinneren dat ik daardoor destijds geboeid (niet in letterlijke zin ) aan het kijken was naar deze film. Qua erotiek en met name porno komt er meer dan genoeg voorbij zoals o.a. neuken, verkrachting (was wel min of meer vrijwillig. Althans betaald, alleen deed de klant nog iets anders dan waar hij in eerste instantie alleen om vroeg en hij liep daarna ook nog eens gewoon weg zonder te betalen en maakte "Marie" uit als slet. Wat ze eigenlijk ook was), SM/Bondage en aardig wat fellatio met een slappe penis. De klap op de vuurpijl vond ik toch het gynaecologisch onderzoek (een aantal minuten lang) op het einde waarbij verschillende dokters in opleiding hun vingers in de vagina van de zwangere "Marie" stoppen en een diagnose stellen. De geboorte scène vlak daarna zag er overigens wat ranzig uit (zeker op het einde toen er allemaal donkere smurrie/blubber uit de vagina kwam) .

De cast is natuurlijk niet hoogstaand, maar Caroline Ducey in de rol van de nymfomane seksueel gefrustreerde "Marie" was best verdienstelijk en ze zag er natuurlijk ook niet onaardig uit. Het was ook leuk om de jaren 90 Italiaanse pornoster Rocco Siffredi te zien spelen (en uiteraard neuken) in een kleine rol. Zoals eerder gezegd stelt het verhaal eigenlijk weinig voor en moet deze film het vooral hebben van de erotiek en porno, maar desondanks zaten er best wat pareltjes van dialogen in zoals:

"Honderd frank, Enkel om je kut af te likken", "Slet draai je om, ik wil je kont" en "Teef, ik heb je geneukt".

Kijk, dat zijn pas nog eens dialogen (ze horen overigens bij de verkrachting scène)

Qua verhaal verdient deze film natuurlijk niet meer dan een ruime onvoldoende. Maar omdat ik me destijds toch goed heb vermaakt met de erotiek en porno in deze film, krijgt hij toch van mij een kleine voldoende.

avatar van Duke Nukem
BoordAppel schreef:
wat een slap geouwehoer allemaal zeg!

niethie schreef:
ik vond er geen bal aan

rep_robert schreef:
Heel veel gelul

Bovenstaande berichten omschrijven deze film erg goed!
En naast de expliciete seksscenes is er niet veel te beleven. Romance is al helemaal niet te bespeuren. Het verwondert mij dat deze film door een vrouw gemaakt is.

avatar van wibro
Romance is inmiddels de vijfde film van Breillat die ik gezien heb en ook verreweg de minste. Er werd doorgaans veel te veel geouwehoerd over relaties en bovendien ging het er allemaal nog eens veel te serieus aan toe. Tja, en dan die Marie waar het allemaal om draaide. Als ze zweeg en dan met die dromerige blik in haar ogen was het een zeer aantrekkelijke vrouw. Maar ja, zijn vrouwen als ze zwijgen sowieso niet het mooist? Maar als Marie oeverloos aan het leuteren was over de liefde dan verdween die aantrekkelijkheid op slag. Dat S/M gedoe van Marie met haar baas vond ik sowieso helemaal niks. Hoop moeilijk gedoe van een dame die duidelijk in een identiteitscrisis zat. Zo zag ik het. Verder was saaiheid troef tot aan het laatste half uur, dat gelukkig nog iets goed maakte. Het gynaecologisch onderzoek wat we toen te zien kregen was best wel grappig en ja het einde was zonder meer goed maar natuurlijk ook weer typisch Breillat. De man moest er natuurlijk weer aan geloven. Je zou toch haast wel denken dat Breillat een gruwelijk hekel heeft aan het mannelijk geslacht. Bijna in elke film van haar brengt de man er het slecht van af.