Romance (1999)

Frankrijk
Drama / Erotiek

geregisseerd door Catherine Breillat
met Caroline Ducey, Sagamore Stévenin en Rocco Siffredi

Marie woont samen met Paul, maar hij heeft na een paar maanden geen behoefte meer om met haar te vrijen, al flirt hij met menige andere vrouw. Marie houdt oprecht van Paul, maar ze heeft ook een grote behoefte aan seks. Ze gaat haar heil buiten de deur zoeken en pikt in een café de latin lover Paolo op. De seks met hem is goed, maar ze weet dat ze nooit van hem zal kunnen houden. Met haar baas begint ze een voorzichtige sm-verhouding. Zo loopt ze langzaam maar zeker het risico verder te gaan dan wat acceptabel wordt gevonden.

kappeuter (moderator)
Matige film. Baise-moi zorgt er voor dat deze film totaal overbodig is. Slecht verhaal en maar af en toe interessant.

avatar van as
as
Ik dacht dat Baise-moi zowiezo al een overbodige film was

FisherKing
kappeuter schreef:

Baise-moi , Ik zie het verband niet.

Deze film gaat over een vrouw met een moeizame relatie die wat experimenteert met sex en wat doorslaat. Ik zeg niet dat de film perfect is maar totaal niet te vergelijken met Baise-moi.

avatar van narva77
Tegenwoordig wordt alles vergeleken met 'Baise-Moi'. Feit is dat Catherine Breillat al veel langer bezig is...

kappeuter (moderator)
FisherKing schreef:

Baise-moi , Ik zie het verband niet.

Allebei films over vrouwen die het heft in eigen hand nemen. Films waarin ongecensureerde porno getoond wordt.

FisherKing
kappeuter schreef:

Dat heft in handen nemen klopt hier dus niet.
In Baisse moi wel ja, maar hier is het meer een gelaten gevoel. Niet echt het heft-in-handen-neem-type. Ze laat zich meer sturen door ontevredenheid in haar relatie. Bovendien, ongecensureerde porno ? vond ik niet, er zijn explicitiere scenes in andere films.

Aan de andere kant is er een groeiender verzet van zogenaamde onterechte porno in films
(Lucía y el Sexo, Intimacy, Romance X, Baisse Moi.)
Is dat terrecht? Is dat een groeiend moralisme?
Wanneer is het functioneel ?

Bergman klaagt ook vaak dat de censuur scene's eruit haalde die hij zo bedoelt had. (is ie trouwens erg gelaten onder maar die moest ook nog eens het geloofsconflict beslechten wat erg slecht ontvangen werd.)

Waar klagen we eigenlijk over bij zogenaamde pornografische scenes ? Te open ?

Ik gooi zo maar een aantal thema's in een discussie

Justice4All
Heeft Rocco Siffredi überhaubt een film gemaakt waar géén seks voorkomt. ik herhaal: GEEN SEKS

Justice4All schreef:

Wat verwacht je van een porno-acteur ?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Godallemachtig wat stompzinnig dit. Knap dat Breillat er in slaagt om een film als deze zo saai te maken. Verhaal met best een aantal boeiende uitgangspunten wordt gesmoord door (vooral in het begin) bouquet reeks-dialoog op voorleestoon opgezegd door de twee hoofdrolspelers. Slappe hap.

compleet domme film gaat nergens over en ziet er niet uit. wordt kunstzinnig genoemd om zodoende beetje bloot te laten zien

avatar van mikey
Saaie film met af en toe een beetje 'artistieke' maar totaal overbodige porno. Het verhaal is eigenlijk nog overbodiger. Rare jongens die fransen. slaapverwekkend. 1

avatar van Dopke
Fascinerend en bij vlagen herkenbaar. Leuk om de rollen nu eens omgekeerd te zien. De afstandelijke en klinische benadering, als wel het onderwerp van seksuele frustratie, deed me af en toe denken aan La Pianiste, die ik overigens wel heel wat beter vond. Het grootste manco aan de film is eigenlijk de uitwerking, het is allemaal een beetje flauwtjes, valt enkele keer in herhaling en het einde voelde niet helemaal op z’n plaats. Jammer, want ik houd wel van dit soort films.

Het verband met Baise-Moi zie ik echter (ook) totaal niet.

avatar van Bas17
Ik vond deze film zeer slecht. Waar Baise-Moi nog enigzinds fascineerde voor mij deedt deze film mij dat absoluut niet.
Deze film deed me zelfs zeer sterk denken als La Pianiste zoals Dopke zegt, alleen is La Pianiste een goddelijke film vergelijken met deze.
Het thema wordt hier saaier gebracht met wat ik vind maar wat slecht commentaar (of gedachtes) van de hoofdpersoon tussendoor, dit maakt de film erg langzaam.

avatar van BoordAppel
Uitermate vervelende film over verveelde mensen. Allemachtig wat een slap geouwehoer allemaal zeg! Dialogen zijn stompzinnig en de personages ongeloofwaardig. Het is dat het geheel er best mooi uitziet anders was dit zeker een 0,5 geweest.

Oja, pun intended.

Tergend saaie film. Gelukkig was er nog wat sex om het nog een beetje draaglijk te maken. 1,5 ster.

avatar van Spartaan1986
De film moet het hebben van de seksscenes. Meer stelt het niet voor. Saaie dialogen, matige acteurs. 2*

Jekkie......

avatar van Querelle
Ik vond dit helemaal niet slecht. soms een beetje te langzaam misschien, maar de monologen vond ik sterk (is deze vrouw nou gek of heeft ze een punt?) en bepaalde scenes heel krachtig ( vooral de sm relatie met haar baas en de sexscene met rocco siffredi). Ik ben benieuwd wat vrouwen van deze film vinden.

Een mooie trieste film die een op voorhand al kapotte relatie in beeld brengt. In hoeveel relaties komt dit niet voor? En zij doet waar veel mensen alleen maar aan denken. Sommige sexscenes hadden wat subtieler gekund, dat had de film ten goede gekomen. De vergelijking met baise-moi gaat m.i. volledig mank. In die, ook goede, film zijn de hoofdrolspelers bij voorbaat al losers je ziet ze in de film afglijden naar het dieptepunt. In deze film is dat juist niet het geval. De toon is goed gezet en het tempo past bij het onderwerp.

Showmaster K
Naar mijn mening is dit redelijk pretentieuze rommel en is deze film een stuk saaier dan ik had verwacht. Ik heb de film eigenlijk blindelings gekocht destijds, na het zien van A Ma Soeur (ook van Breillat) verwachtte ik wel iets beters.

Hoe dan ook, ik heb mijn DVD op Marktplaats gezet voor een tientje inclusief verzendkosten. Als het in strijd is met de regels om dit hier te vermelden bied ik m'n excuus aan, een mod mag deze post gerust wijzigen.

avatar van chiel
Bah, wat een vervelende film, een echte ouderwetse Franse zeurfilm. Ik betwijfel of de film zonder de explicite scènes ons land zou hebben bereikt.
Als je een goede Franse film wilt zien over een seksueel gefrustreerde vrouw, kijk dan naar Belle de Jour.

avatar van andreo
Belle de Jour....over ouderwets gesproken. Het is een goede film daar niet van. Maar dat ding is stokoud. Catherine Breilat moest toen waarschijnlijk nog geboren.
Romance x is van een heel ander caliber.
Ik vond dit een héél goede film!

kutfilm

Slaapverwekkende arthouse porn. Breillat moet stoppen met filmsmaken en samen met Yvonne Kronenberg in een hutje op de hei gaan wonen.

avatar van niethie
Dit was mijn eerste Breillat film en ik vond er geen bal aan en toen ik later de film A Ma Soeur (Fat Girl) ook van Breillat zag viel deze film helemaal in het niets, het verhaalte is gewoon heel erg saai en wist nergens echt goed te boeien (het is alweer een hele tijd geleden dat ik de film zag) maar kan me niets anders dan een fragmatisch en onduidelijk zooitje vol saaie scenes en een aantal expliciete seksscenes die er alles maar in gezet lijken te zijn om te shockeren om over die in beeld gebrachte compleet in beeld gebrachte bevallingscene maar niet te spreken, enkele pluspuntjes waren het aparte sfeertje en de redelijke prestatie van de hoofdrolspeelster, maar voor de rest is dit gewoon een zooitje eerste klas, nergens boeiend of aangrijpend hoe het volgens mij wel een beetje bedoeld was.

1,5 sterren

avatar van Knisper
niethie schreef:
Vond ik juist het beste stuk van het hele film. Erg gedurfd om dat zo in beeld te brengen en misschien wel het enige stuk dat werkt.

De eerste vijf minuten vond ik het nog wel interessant, maar op een gegeven moment hing dat quasi-filosofische me echt de keel uit. Inderdaad een verschrikkelijke voice-over, verschrikkelijk slecht getimed, totaal oninteressant en het doet vooral veel afbreuk aan de toch vrije goede prestatie van Ducey.

Verder ziet de film er blij vlagen echt prachtig uit. Heel jammer, Breillat en co. hebben duidelijk veel talent, maar verliezen zich veel te veel in pretenties die ze niet waar kunnen maken. Maar bevoordeeld dat strak witte huis waar Marie en Paul wonen, en dan hoe Maria daar in haar rodje jurkje bij afsteekt, prachtig. Ook de straatscenes zijn heel sfeervol. En de laatste minuut is eigenlijk het beste van de film.

Toch dus redelijk wat positieve punten, maar die wegen absoluut niet op tegen de 'horror' die het voor de rest was. 1,5*

avatar van Verhoeven
Dit erotische drama als je het al een drama kan noemen was mijn kennismaking met Catherine Breillat. De hofdame van de Franse erotische film. Het eerste wat me opviel en me behoorlijk irriteerde was het feit dat deze mensen gewoonweg alles hadden. Het waren mensen die stuk voor stuk gefrustreerd waren en die dat bot voerde op een ander. Wat deze film dan zo speciaal maakt is het feit dat het mensen zijn die seksueel gefrustreerd zijn. Geen moment voelde ik mee met het koppeltje, geen moment interesseerde ik me ook maar enigszins voor deze ‘’lege’’ mensen. Ze hadden de kijker niets te bieden alleen maar zogenaamde leed. Deze mensen verdienen een enkele reis naar de Derde Wereld dan kunnen ze klagen. Dus een nogal stompzinnige film die denkt veel in huis te hebben maar heeft alleen het omhulsel van het huis jammer dat de fundamenten zijn vergeten. Hoe je het ook wilt noemen dit is dus geen kunstzinnige of artistieke film maar meer pretentieuze rommel voor in de vuilnisbak.

avatar van JDSsmetje
Voor het oog even te laten genieten en dus seksueel hete porno scènes te kunnen waarnemen moet je Romance niet bekijken. Je zou zelf eerder wegkijken dan juist blijven kijken. Het heeft een kille sfeer, en dat is de verkeerde. De sfeer vertelt heeft echter een ''ik wil hier weg" gevoel terwijl de tag line juist "moet veel seksuele vervullingen waarmaken" is. Maar dat was wel mijn minste zorg. Ook het feit dat Caroline Ducey er niet echt als een pornoster uitziet is niet het probleem, de film is wel op een heel ander gebied gericht namelijk filosofie.

Romance is dus een film die gaat over filosofie rond erotiek, jammer genoeg is die naar mij mening verkeerd. Het gaat over een vrouw die constant klaagt omdat haar man haar erotische behoeften niet vervuld. Het maakt haar leven kapot... De tag line lijkt me zo verkeerd als wat, en dat levert heel wat irritaties op. Het medeleven leidt er echter onder, vrij zwaar toch.

Jammerlijk is dat de film niet anders doet dan de tag line constant in je oor te fluisteren. De vrouw blijft maar reutelen over hetzelfde probleem van haar en dat verveelt enorm. Dialogen zijn in mijn ogen dus niet alleen verkeerd, maar ook veel herhaald, alleen met een andere verwoording.

Resultaat: Saaie en veel herhaalde dialogen rond de verkeerde filosofie met een kille sfeer die het tegengestelde biedt dan de tag line. Medeleven is niet aanwezig, irritaties wel.

avatar van rep_robert
Eens met bovenstaande reacties, een aantal visueel leuke dingetjes verbloemen vooral hoe saai deze film eigenlijk wel niet is. Heel veel gelul over wijsheden tussen mannen vrouwen en hun relaties, dit wordt vooral verteld dmv voice-overs. Afgewisseld met tussendoor een beetje seks en problemen met haar vriendje.
Niet helemaal overtuigend.

avatar van Psolitsa
Nice..heerlijke film

Aanvankelijk dacht ik nog dat het een film over relatieproblemen was. Maar bij nader inzien noem ik het toch vooral een pornofilm. Maar dan met een hoop geouwehoer en vooral een enorme berg frustratie. Maar de film is ook nog eens ontzettend saai en nauwelijks door te komen. Wel bijzonder dat deze film op de publieke omroep was, want er zijn best een hoop "details" te zien.

Op deze film stuitte ik bij toeval middels een zoekopdracht (ik was eigenlijk opzoek naar actrice "Alice Dwyer") uitgevoerd op Google. Opzicht was het wel grappig want deze film heb ik destijds in 1999 of 2000 gezien op Film 1 (destijds nog Canal+), alleen kon ik me de titel van de film me niet meer herinneren. Vandaar dat deze film nu pas van mij een recensie en punt krijgt.

Qua verhaal (draait volledig om "Marie") stelt het allemaal weinig voor maar de vele erotiek en porno compenseert dat ruimschoots. Ik kan me nog goed herinneren dat ik daardoor destijds geboeid (niet in letterlijke zin ) aan het kijken was naar deze film. Qua erotiek en met name porno komt er meer dan genoeg voorbij zoals o.a. neuken, verkrachting (was wel min of meer vrijwillig. Althans betaald, alleen deed de klant nog iets anders dan waar hij in eerste instantie alleen om vroeg en hij liep daarna ook nog eens gewoon weg zonder te betalen en maakte "Marie" uit als slet. Wat ze eigenlijk ook was), SM/Bondage en aardig wat fellatio met een slappe penis. De klap op de vuurpijl vond ik toch het gynaecologisch onderzoek (een aantal minuten lang) op het einde waarbij verschillende dokters in opleiding hun vingers in de vagina van de zwangere "Marie" stoppen en een diagnose stellen. De geboorte scène vlak daarna zag er overigens wat ranzig uit (zeker op het einde toen er allemaal donkere smurrie/blubber uit de vagina kwam) .

De cast is natuurlijk niet hoogstaand, maar Caroline Ducey in de rol van de nymfomane seksueel gefrustreerde "Marie" was best verdienstelijk en ze zag er natuurlijk ook niet onaardig uit. Het was ook leuk om de jaren 90 Italiaanse pornoster Rocco Siffredi te zien spelen (en uiteraard neuken) in een kleine rol. Zoals eerder gezegd stelt het verhaal eigenlijk weinig voor en moet deze film het vooral hebben van de erotiek en porno, maar desondanks zaten er best wat pareltjes van dialogen in zoals:

"Honderd frank, Enkel om je kut af te likken", "Slet draai je om, ik wil je kont" en "Teef, ik heb je geneukt".

Kijk, dat zijn pas nog eens dialogen (ze horen overigens bij de verkrachting scène)

Qua verhaal verdient deze film natuurlijk niet meer dan een ruime onvoldoende. Maar omdat ik me destijds toch goed heb vermaakt met de erotiek en porno in deze film, krijgt hij toch van mij een kleine voldoende.

avatar van Duke Nukem
BoordAppel schreef:
wat een slap geouwehoer allemaal zeg!

niethie schreef:
ik vond er geen bal aan

rep_robert schreef:
Heel veel gelul

Bovenstaande berichten omschrijven deze film erg goed!
En naast de expliciete seksscenes is er niet veel te beleven. Romance is al helemaal niet te bespeuren. Het verwondert mij dat deze film door een vrouw gemaakt is.