Die Söhne der Großen Bärin (1966)

Alternatieve titel: The Sons of the Great Mother Bear

Oost-Duitsland
Western / Avontuur

geregisseerd door Josef Mach
met Gojko Mitic, Jirí Vrstála en Rolf Römer

Een groep Dakota-indianen staat op het punt naar een reservaat gestuurd te worden en ze moeten er alles aan doen om hun grond te behouden.

neo (crew)
Tijdens de voorstelling op het IFFR was Gojko Mitic ook aanwezig. Geweldige acteur.

Die Söhne der Großen Bärin was de eerste Oost-Duitse western. Men wilde net zo'n succes creëren als de Winnetou films van West-Duitsland, die gebaseerd waren op de boeken van Karl May. Een boek van Liselotte Welskopf-Henrich stond aan de basis van deze film, die vele miljoenen bezoekers trok. De film werd opgenomen in Joegoslavië, met in de hoofdrol een Joegoslavische acteur. Dezelfde acteur speelde eerder ook al rolletjes in West-Duitse westerns en werd een groot icoon. Op latere leeftijd heeft hij nog enkele malen Winnetou gespeeld in tv-films.

Zoals veel westerns uit de jaren 60 is de film prachtig geschoten. Het visuele spektakel bepaalt voor een deel de fijne sfeer van de film. Daarnaast leunt de film toch vooral op de imponerende rol van Mitic. Kenmerkend voor veel Duitse westerns is dat het vanuit het perspectief van de Indianen wordt laten zien en de blanken de landrovers (de slechteriken zijn). Het verhaal is vrij recht toe recht aan en benadrukt het kapitalistisch denken van de blanken. De kent ook een aantal prima actiescènes en heeft een werkelijk briljante score van componist Wilhelm Neef. Vaak had Italiaanse en Duitse film filmmuziek uit die tijd een meer creatieve en alternatieve aanpak.

Uitstekend kijkvoer.

avatar van Verhoeven
Die Söhne der Großen Bärin was een onbedoeld komische western. Neem bijvoorbeeld de shoot-out op het einde van de film die compleet verkeerd gemonteerd is. Vrijwel de complete zaal lag in een deuk. Meerdere shots zag je geregeld terugkomen, hoofdpersoon die sterft en weer plots terugkeert uit de dood, Engelse vertaling die niet synchroon loopt met de beelden, compleet verkeerde woordkeuzes (HOW!), de slechteriken die bij bosjes omvallen, de sidekick hippie-indiaan en dan heb ik het nog niet gehad over het symbolische einde. Oftewel een erg leuke voorstelling.

neo (crew)
Vond dat eigenlijk allemaal verre van komisch. Het publiek wel... Helaas.

avatar van Verhoeven
Maar acteur Gojko Mitic zei toch van te voren dat je de film niet al serieus moet nemen.

neo (crew)
Ik heb wel geregeld met een glimlach gezeten, maar dat heb ik wel vaker bij actie momenten in western, of het nu komisch is of niet.

avatar van Brix
De latere 'Indianen' films van Mitic zijn serieuzer, en beter.
Indrukwekkende kerel die Mitic.

Winnetou heeft hij, bij mijn weten, alleen gespeeld in Karl May openlucht theater voorstellingen in Duitsland.
Hij had wel bijrollen in een aantal Winnetou films (waarin Pierre Brice de hoofdrol had)

neo (crew)
Die openluchtvoorstellingen hebben ze toen ook opgenomen. Op imdb staan ze als tv-film vermeld,. dus ik vermoed dat ze ook op tv zijn uitgezonden.

avatar van Brix
Ja, dat klopt wel.
Heb ik ook gezien.
Die openlucht opvoeringen zijn jaarlijks op de Duitse TV te zien.
Een film kun je het desondanks moeilijk noemen m.i.
Een beeldregistratie lijkt mij een betere benaming.

Maar oké, twijfelgeval.