Chin Gei Bin (2003)

Hongkong
Actie / Horror

geregisseerd door Dante Lam en Donnie Yen
met Ekin Cheng, Charlene Choi en Edison Chen

De beroemde Vampierdoder Reeve (Ekin Cheng) bindt de strijd aan met een onderwereld vol vampiers, aangevoerd door zijn aartsvijand The Duke. Deze jaagt op het bloed van de Prins der Vampiers. Dat heeft hij nodig om de aarde in duisternis te kunnen hullen. Om de wereld tegen de vampiers te beschermen, moet Reeve The Duke zien tegen te houden voor het te laat is en gaat hij de ultieme krachtmeting aan. Hij wordt hierbij geholpen door de twee doortastende jonge dames Helen en Gypsy.

Best aardig om te zien. Maar meer ook niet. De bestuurder van de ambulance is wel zeer bekend (J.C).

Cruijff?

avatar van Useless
Wat vreselijk irritant dat de Benelux DVD gedubd is in het Engels.

Ze zouden hier inderdaad beter moeten weten. Verrassend.

avatar van balosa
wel een grappige film, ik vond alleen de eind scene wel de moeite waard, de rest was maar matig (J.C. = Jackie Chan)

Useless schreef:
Wat vreselijk irritant dat de Benelux DVD gedubd is in het Engels.

volgens mij praate de luitjes in de film ook gewoon engels hoor....
volgens mij hoort het gewoon bij de filmdat slecht gedubte geluid, dat hele film heeft al een foute film-achtig sfeertje!

ik weet nogsteeds niet of dit nou een parodie een komedie of een gewoon niet serieuze actiefilm is.... tja....

Hong Kong films zijn doorgaan gewoon in het Chinees (één of ander dialect alleszins). Lijkt me zeker niet dat de Engelse dub standaard is.

De originele versie is in cantonees gesproken, zoals bijna alle Hong Kong films

avatar van jackie chan
Jep kheb deze film 1x gezien en vond hem wel mooi, maar Chan heeft ook de productie op zijn geweten!!!

4 sterren om te beginnen:D

pff al die verhalen eromheen,, geniet van de scenes waar jackie weer doet wat ie moet doen.....

een 5

film_kaza
jackie chan in een horrorfilm, dat kan leuk worden

BlueSword
dit is echt een maffe maar vermakelijke film!
wat een onzin dat het gewoon leuk is, de gevechtscene's waren wel top maar sommige dingen sloeg gewoon helemaal nergens op.
je kan actie/horror wel veranderen in actie/komedie, dan weten de mensen tenminste wat hun te wachten staat.
vampieren die anti-depri pillen inslikken en gaan dansen op straat, vampier in zonnebrand olie, 2 slayers die gaan vechten in matrix-style omdat ze een teddybeer willen
precies, maf dus!
irriteerde me wel een beetje eraan dat het niet japans was, jammer.

dit is gewoon mijn favoriete film :d charlene choi is zo ke'ai
de film is gemaakt voor asian freak mafketels als ik. Er hangt idd een foute film sfeer in de lucht maar die vindt ik geweldig, dat maakt de film net zo vermakelijk...
de scene van het gevecht om de dikke teddybeer die op Helens ex lijkt (volgens Helen dan toch) is mijn favoriete scene...

kArIzMa_TuRk
Jackie doet het idd heel goed in deze film. krijgt een verse 2½*

avatar van J.T.O
Dit is echt voor de fans van Twins en Edison Chen. Misschien kent niet iedereen deze twee namen, maar de twee hoofdrolspeelsters zijn aardig in HK bekend en heeft wel een aardige fanbase. Hetzelfde geldt voor Edison Chen en tevens denk ik dat de film ook geen ander doel had dan een min of meer fanservice movie.

Ik had al zo mijn vermoeden dat deze film enorm slecht zou doen, maar dat valt best wel mee. Alleen het geluid klinkt zo enorm fake, B-rated kwaliteit of iets dergelijks. Te veel bg en te zachte normale geluiden zoals het vallen na een gevechten of het gebrul van een vampier oid. Het verhaal klopt voor ook geen meter en de montage is enorm slecht uitgevoerd. Alleen had ik bij sommige momenten echt rot gelachen (Het stukje van BlueSword in zijn spoiler dus).

Een kleine 2 + 0.5 vanwege sommige leuk bedachte scenes....

avatar van stephan73
Deze film probeert van alles te zijn (komedie, actiefilm en horror), maar mislukt op alle fronten. Hij is namelijk niet grappig, heeft slappe actie en is niet eng. Het hoofdverhaal van The Duke wordt niet eens goed gevolgd, het gaat meer over de (lollig bedoelde) romance tussen Helen en Kazaf!

Kan dit echt niet meer geven dan 1 ster!

Deze film probeert inderdaad vanalles te zijn

En mislukt als mix, maar slaagt op alle aparte fronten. Actie is echt geweldig, komedie is geslaagd en ook het vampierengedeelte was best te pruimen.

Jammer genoeg vloeken de afzonderlijke scenes vaak nogal met elkaar. Voor mij had het comedy gedeelte er helemaal uitgemogen, was ook nogal verrast door het optreden van Chan die ik niet bepaald verwacht had.

De rest doet het best aardig, leuk om Anthony Wong weer een keer te zien opduiken, en het zusje zou zich best kunnen redden in de live action Blood film had ik het idee.

Neem aan dat Donnie Yen instond voor de actie scenes, wat ook loont. Mooi camerawerk en geweldige choreografie, al moet je wel van touwtjes houden.

Vermakelijk B-film die er een nogal vreemde nasmaak op nahoudt. De elementen werken niet echt samen, verder ook wat problemen met de soundtrack (erg flauw) en de editing die soms wat te matig is. Verder helemaal niks te klagen, leuk vermaak.

NightSpirit
Ik ben normaal gesproken iemand die een asian movie net zo makkelijk kijkt als een amerikaanse productie.... Echter na een uur van deze film, was ik het zo zat dat ik hem uitgeknikkerd heb. Wat een waardeloze film zeg!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Blade in Hongkong.

Blade zorgde voor een verfrissing in het vampierengenre. Vampiers waren geen ouwe schriele mannetjes meer met een cape, maar sterke figuren waar meer voor nodig was dan een houten spies. De gevechtsstijl van Wesley Snipes was dan ook leuk om zien. Niet verwonderlijk dat het genre ook in Hongkong (ondanks de Europese oorsprong) succes zou hebben. Het lijkt wel een succesverhaal met actie (Donnie Yen achter de camera en Jackie Chan even voor de camera), humor, horror en een vleugje romantiek. De film draait blijkbaar rond het popduo Twins en dan lijkt het me niet evident om ze in dit genre te steken. Maar het werkt gelukkig wel wat denkelijk vooral aan de kwaliteiten van Yen toe te schrijven is.

Zoals hier wel meer gezegd plakt de mix niet altijd evengoed. Door de humor en de actie verdwijnt het horrorgedeelte wat naar de achtergrond. Elke genre is op zich wel goed gebracht, maar het is moeilijk om tussen de diverse stijlen een lopende sfeer te behouden.

Desondanks een geslaagde film in het genre van de actiefilms uit Hongkong en ondanks het vooroordeel door de vampieren toch nog best goed gekomen.

avatar van Metalfist
Jackie Chan en de vampieren

Aha, nu we zowat allebei vakantie hebben kunnen we er weer eens lekker tegenaan gaan met de films van Jackie Chan. Van zijn later werk (lees: alles na 2000) heeft mijn kameraad al erg veel gezien maar voor mij is het praktisch allemaal nieuw spul. Hij had dan eigenlijk ook geen zin in deze Twins Effect doordat het een afschuwelijke film zou zijn waardoor mijn verwachtingen dus wel wat werden getemperd.

En onterecht want uiteindelijk heeft dit zeker en vast zijn charme. Het is dan ook jammer dat Dante Lam en Donnie Yen niet goed weten welke richting ze uit willen met hun film want het voelt nogal aan als een onsamenhangende mix van een aantal genres. Die aspecten op zich komen wel goed uit de verf maar als geheel is het dus niet altijd even goed geslaagd. Qua verhaal heeft Twins Effect wel wat Buffy, the Vampire Slayer invloeden (zo is Kazaf natuurlijk gewoon de Chinese versie van Spike of Angel) maar waar Buffy zich meer concentreerde op de onderlinge humor tussen de hoofdpersonages en eigenlijk gewoon een coming of age serie was met een bovennatuurlijke tint, is Twins Effect uitgewerkt op zo'n overdreven manier met erg veel actie dat je nog moeilijk van een kopie kunt spreken. Als heel de strijd tussen Reeve en Duke dan ook iets duidelijker was uitgewerkt (ik moet eerlijk bekennen dat ik op den duur de draad wel wat kwijt was), dan had er wel wat meer in gezeten.

Voornamelijk gezien voor Jackie Chan dus maar ik had al het vermoeden dat hij niet zo erg veel in de film ging zitten doordat hij hier niet bij de drie voornaamste acteurs wordt genoemd. Ook in de openingscredits wordt hij pas ergens op het laatste vermeld maar hij zat hier meer in dan ik had verwacht. Typische post 2000 Jackie Chan rol natuurlijk waar hij zich vooral concentreert op het meer komische aspect en minder op zijn vechten (hij wordt al wel een dagje ouder natuurlijk) maar toch zitten hier weer een paar vermakelijke knokscènes in. Schijnbaar zitten er nog wel wat bekende koppen in maar het is pas de eerste keer dat ik iets zie van Ekin Cheng en Charlene Choi maar op zich geen problemen mee. Zie wel niet in waarom die zo enorm populair zijn in Hongkong maar dat zal wel aan mij liggen. Visueel ziet dit er trouwens nog vrij aangenaam uit. Ik ben altijd meer fan geweest van de ouderwetse vechtstijl zonder al die touwtjes maar in Twins Effect werkt het eigenlijk wonderwel. Hoogstwaarschijnlijk de invloed van Donnie Yen.

Aangenaam verrast dus. Nu heb ik altijd al wel een fascinatie gehad voor vampieren (Buffy blijft voor mij dan ook één van de beste series ooit) maar het wordt in Twins Effect ook nog eens leuk over the top uitgewerkt. Alleen een iets meer coherent geheel had leuker geweest maar misschien is dat iets voor deel 2.

Ekin Cheng is vooral bekend geworden met de Young & Dangerous series, waar zijn personage aardig epische vormen aanneemt. Cheng zit ook in Storm Riders, énorm populaire film. Choi is eigenlijk 1/2 van "de Twins" (de andere is Gillian Chung, zit hier ook in), een populair HK meidenduo wat altijd samen wordt gespot.

avatar van Metalfist
Aha, weer wat bijgeleerd. Vandaar dus ook de Engelstalige titel?