American Gun (2002)

geregisseerd door Alan Jacobs
met James Coburn, Virginia Madsen en Barbara Bain

Penny Tilleman wordt, op weg naar haar ouders voor een vakantie, bruut vermoord door een onbekende man. Verslagen door de gruwelijke laffe actie op zijn geliefde dochter wordt Martin Tillman gedreven door maar één gedachte, zijn dochters dood wreken. Aan de hand van het serienummer van het pistool start hij zijn zoektocht. Zijn jacht op de moordenaar neemt hem mee op een onheilspellende reis door heel Amerika. Van stad naar stad, van louche wapenhandelaren naar de donkere seksclubs van Las Vegas. Wanneer hij dichter en dichter bij de dader komt, moet hij de schokkende waarheid over zijn dochter onder ogen zien. Wat had zij voor vreselijk geheim te verbergen...

James Coburn is tegen woordig een oude fosiel met reuma in z,n handen maar nu trekt hij heel america rond om te achterhalen waar het pistool allemaal is geweest (en wat het heeft meegemaakt) voor dat het zijn dochter heeft vermoord. op deze manier wil hij uitvinden wie en waarom zijn dochter werd vermoord. het ergste was toch wel zijn handen. hij kan geen glaasje drinken oppakken of een krantje opeslaan zonder dat het me opvalt dat zijn handen toch wel erg kreupel zijn geworden.

Coburn is een held.

In ruste

avatar van sn@ke
American Gun ****

Schroomlijk onderschatte film. America Gun is een diep menselijk drama waarin Coburn op z'n oude dag een rol neerzet die blijft nazinderen. Zijn verschijning , de muziek , de emoties , de structuur van de film .....

Indrukwekkend all the way.

avatar van nightbreed
Goede dramafilm met een toegetakelde James Coburn (reuma of zoiets).
De film vervalt gelukkig niet in vals sentiment hoewel dat vaak gebeurt met dit soort verhalen.
De karakters zijn geloofwaardig en menselijk en het acteerniveau is goed.
De film kent ook nog eens een verrassend einde waardoor deze film boven het gemiddelde weet uit te komen.

Cijfer: 3,5

Een film die heel langzaam op gang komt en duidelijk gemaakt is voor de televisie. Ik vond de film echt iets voor de woensdagavond op RTL. Op de hoes van de dvd staat dat het een actie film is maar dat is het duidelijk niet. Het is echt een drama film. Wat ik wel goed vond aan de film is het zeer verrassende einde waarbij eindelijk alle puzzelstukken 1 worden. Beeldkwaliteit van de dvd was wel aardig. Het geluid op dvd bestaat uit een 2.0 stereospoor maar dat maakt met deze film niet zoveel uit omdat de film veel dialoog bevat. Kortom in mijn ogen haalt de film net geen voldoende en daarom geef ik de film 2,5*.

Slap drama met Coburn, een groot acteur, in een rol die hij niet meer aankon. Zijn fysieke conditie maakte hem erg ongeloofwaardig, je blijft maar naar zijn handen kijken, die niet meer erg meewerken. Het verhaal is bovendien niet interessant en er wordt tevergeefs gepoogd wat spanning te creëren.

avatar van lakeonfire
goeie film,,, onverwacht eind. 3,5 sterren..

avatar van mayhemblik
Aardig drama met een einde die ik absoluut niet zag aankomen.
Goed dat ze lieten zien hoeveel levens er verwoest kunnen worden door 1 k*t pistool.

avatar van Kr!kke
Ik lees in de korte inhoud: "Wanneer hij dichter en dichter bij de dader komt, moet hij de schokkende waarheid over zijn dochter onder ogen zien. Wat had zij voor vreselijk geheim te verbergen..."

Nu vraag ik me af welk geheim dat ze bedoelen... (heb de film nochtans net gezien)

avatar van Brabants
Prima tv-film waarin we James Coburn volgen in een crosscountry reis, waarbij hij opzoek gaat naar de geschiedenis van het wapen waardoor zijn dochter is komen te overlijden in een schietincident. Goede setting, goed acteerwerk en verrassende plotwending(climax) aan het einde. De geluidsapparatuur die pontificaal in beeld was in de achttiende minuut vind ik wel zéér onprofessioneel, maar dat ter zijde.

avatar van FILM!BOY!
Volgens mijn opa is deze film + The Bunker (2001) de slechtste films aller tijden.
Dat wou ik natuurlijk met eigen ogen aanschouwen, dus nam ik de DVD's van beide films, die ik van hem mocht houden (wat mij niet verraste, hij was juist hartstikke blij dat hij er vanaf was), mee naar huis.
American Gun wist mij vanaf het begin af aan al niet echt te boeien. Misschien kwam dat omdat ik mijn opa alleen maar negatief over deze film had horen praten. Naar mate de minuten voorbij gingen kon deze film mij steeds minder interesseren en na een ongeveer twintig minuten gekeken te hebben vond ik de film ook echt saai worden en heb ik hem uit gezet.
Voor mij blijft nog steeds de slechtste film aller tijden Year of the Gun (1991), maar deze film vond ik ook behoorlijk slecht.
Ik raad de film af.