Automatic (1995)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Murlowski
met Olivier Gruner, Daphne Ashbrook en John Glover

We schrijven 2033. Elk huis hoort te beschikken over de moderne veiligheidsrobot, genaamd Automatic J76, ontwikkeld door RobGen Industries. De J76 is een bodyguard, hulpje en knutselaar. Maar jammer genoeg draait één van de robots door en opent men vervolgens de jacht op deze mechanische monster.

avatar van sinterklaas
Is deze al op dvd in Nederland?

djelle
Automatic hoort samen met Nemesis uit 1993 tot dusver de enige 2 speelfilms met Olivier Gruner die zowaar ooit cinemapotentieel hebben getoond. Dramatische concertmuziek en proffessioneel ogend montagewerk wekken reeds bij de sfeerscheppende begintitels deze indruk, en ook de actiescenes zien er zeker goed genoeg uit om bioscoopwaardig te zijn.

Net als in Nemesis hangt Gruner hier ook weer de halve robot uit, maar we schrijven nu eenmaal 1995 en in de jaren ’90 waren cyborgs en comsoorten schering en inslag. Wellicht niet in het minst omdat dat ideale rollen zijn voor kleerkasten die eigenlijk weinig acteertalent hebben, een tekort aan emotie en gelaatsuitdrukkingen is in deze helemaal prima.

In Automatic behoort Gruner de perfecte keukenrobot te zijn, want naast strijken en koffiezetten kan hij ook eventuele indringers met verve in de pan hakken. Tijdens een hilarisch gewelddadige demonstratie wordt dat duidelijk gemaakt aan een groepje aandeelhouders door de directeur van het project, vanzelfsprekend de opportunistische bad guy van de prent. Want wanneer de onderdirecteur per abuis wordt gedood door serienummer J269 (Olivier Gruner, maar hell, het zijn allemaal Gruners!) moet hij eraan, samen met de griet die J269 eigenlijk alleen maar wou beschermen want ze ging verkracht worden door die machtsmisbruikende smeerlap. Het begin van een hele reeks schietpartijen, elastische martial arts, door roosters en luchtkokers kruipen en nog eens schietpartijen.

Leuke details ook, zoals stofzuigers die automatisch uit de muur vliegen wanneer je een peukje of iets dergelijks laat vallen, dingetjes waar J269 weleens tactisch gebruik van durft maken. Kortom, Automatic laat zich gelden als een heel degelijke actiethriller met de typische science-fiction van weleer en een Gruner die zich nog eens goed kon laten gaan.

Uiteraard ziet iedereen liever de cyborg met het Oostenrijke accent dan deze versie met de Franse tongval, maar het is een leuk alternatief en er is meer dan voldoende actie om dat op te vangen. Grootste spelbreker is de onderbelichting die hier en daar plaatsvindt, al maken de afgeborstelde keukenrobots met kraakwit hemd dat grotendeels weer goed in al hun schitterende briljantie. Een huis- tuin en keuken Gruner in de knoop met zijn moorddadige alter ego?

Ik ben in elk geval verkocht!

djelle
sinterklaas schreef:
Is deze al op dvd in Nederland?

Helaas nog altijd niet.