• 8.487.332 stemmen

Met onder meer: Chuck Connors, Glenn Ford en Olivia Hussey

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 12 november 1981

Plot Fukkatsu no Hi

"Autumn 1982: Mankind has been wiped out except 863 persons on Antarctica. Who will inherit the earth?"

Een militair virus komt vrij bij een vliegtuig ongeluk. Het virus verspreidt zich en doodt zo goed als iedereen op aarde. De enige overlevenden zijn een stel onderzoekers op Antarctica.

imageimageimageimageimage

Doctor Latour

Captain McCloud - HMS Nereid

avatar van Reinbo

Reinbo

Indertijd als nachtvoorstelling gezien, was vast een lange zit met 155 minuten. Was niet heel goed, voor zover ik me kan herinneren.

avatar van jules62

jules62

Ik wilde dat ik hem kon zien....dit is dus een film die je echt niet te pakken krijgt.

En al helemaal niet in de Uncut versie.

En om nu ééntje uit Japan te importeren a 60 euro ex verzendkosten...nou nee.

Maar volgens wat ik erover lees zijn de meningen heel verschillend.

Er zijn grofweg twee versies in omloop: de orginele versie, en de "gesnoeide" variant, waarin een halfuur fim ontbreekt, en waardoor de beweegredenen van de hoofdpersoon volslagen onduidelijk schijnen te worden.

Maar goed...ik heb FUKKATSU NO HI nog steeds niet kunnen zien....balen !!!

avatar van jules62

jules62

Het heeft wat moeite gekost, maar eindelijk...ik heb hem gezien !

De complete onversneden uitvoering van FUKKATSU NO HI, 155 minuten maar liefst.

De film is uitgegeven als onderdeel van een DVD-Box rond de acteur Sonny Chiba.

De beeld kwaliteit is zondermeer goed, geluidskwaliteit redelijk goed.

De film is in Nederland nog steeds niet te krijgen tenminste in de volledige lengte.

Ik heb hem gekocht en besteld in New sealand en heb vervolgens mijn DVD speler regio vrij moeten maken daar het een Regio 1 betreft.

Maar goed was het de moeite waard....????

Ja en nee, ik had toch iets te hoog opgeschroefde verwachtingen omdat de film door de slechte verkrijgbaarheid een beetje mythische eigenschappen heeft gekregen.

Ook krijg ik het idee dat er zo af en toe eens goed gekeken is naar andere rampen films zoals ON THE BEACH (de oude zwart/wit uitvoering) het begin met de onderzeeboot die voor een uitgestorven stad opduikt is nagenoeg identiek aan scene,s uit die film.

Na deze pakkende intro, gaat het verhaal bijna twee jaar terug om uit de doeken te doen hoe het allemaal is gebeurd.

Dan blijkt VIRUS een onevenwichtige mengeling van goedkope, vrij slecht gespeelde scene,s te zijn ( de geheime agenten zijn echt van het niveau Snip en Snuitje uit Pipo) en van schitterende momenten zoals de paniek wanneer de epidemie echt uitbreekt en de ziekenhuizen de toeloop van de zieken niet meer aankunnen.

Op die momenten heeft de film haast kenmerken van een documentaire.

De reden waarom deze film qua produktie erg kostbaar is geweest zie je er ook goed aan af, alles is bijvoorbeeld gefilmd op locatie, dus niks namaak onderzeeboten, en piepschuim sneeuw.

De natuuropnames op Antartica zijn ook ronduit prachtig

Ook opvallend vind ik het kwaliteitsverschil van de acteurs.

De president bijvoorbeeld is een hele aardige rol van Glenn Ford, maar dan vervolgens krijg je als kijker een stuk over acting in de vorm van de doorgedraaide Generaal.

Daar tegenover staat dan weer de rol van Masao Kusakari die een geloofwaardig personage (Yoshizumi) neerzet, behalve tegen het einde wanneer hij enigszins een karikatuur wordt

Voor mijn gevoel is de film niet dan ook niet helemaal onterecht geflopt, hij is wat onevenwichtig, met her en der details die gewoon niet echt kloppen (lampen die na twee jaar nog branden, slechts 875 mensen die het overleven op Antartica dankzij de koude, maar waar zijn de eskimo,s dan ? en soms ongeloofwaardige personages.

Al met al een bovengemiddelde rampenfilm die toch ondanks de lengte blijft boeien en die echt de moeite waard is om te gaan zien, maar niet het verloren meesterwerk waar ik op hoopte.

avatar van Defnoch

Defnoch

Jammer vond hem niet waard om te kijken

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Nee dit was inderdaad niet veel soeps. Wou eigenlijk Mattei's ''Virus'' kijken maar halverwege kwam ik erachter dat dat niet het geval was (wakker worden Jeroen). Toch uitgezeten maar dat beloonde niet. Inderdaad, een lange zit.

avatar van Shadowed

Shadowed

Moeilijke opgave.

Fukkatsu no Hi is een verrassend groots opgezette rampenfilm waar ik vooraf nog nooit van had gehoord en enkel keek omdat een vriend me deze film had aangeraden. Die vriend, die 5.000 films heeft gezien, beschouwde deze film als de beste virusfilm ooit gemaakt, en dat verdient op z'n minst een kijkkans. Ik kon er alleen niet veel mee.

De medegebruikers hebben het al aangekaart, de speelduur van deze film is echt verschrikkelijk en regelmatig is er geen doorkomen aan. Enkel het eerste uur kent aardige stukjes die de eerste 60 minuten net wat beter te verteren maken, maar verder is deze film werkelijk een hel om doorheen te komen. Geen enkele vaart tussen de scenes in en doodsaaie figuren die de film nooit goed op kunnen vullen.

Buiten wat bovengemiddelde sfeerscheppingen voelt deze film erg 80s aan en weet zich zelden te onderscheiden van soortgenoten. Het voelt iets rauwer aan, maar regisseur Fukasaku weet nergens een intrigerende scene te regisseren en de dialogen klappen vrijwel altijd dood. Vanwege de nogal dwaze manier van acteren schiet het realisme waar de film voor gaat er ook weleens uit, waardoor het als 150-minuten durende film nogal snel ging vervelen.

Verder zijn de personages het niet waard en zijn al helemaal niet interessant genoeg om zo'n film als deze op te vullen. Werkelijk niemand speelt maar een beetje speciaal en daardoor is het vooral een film geworden met heel veel dialoog en intieme situaties die bestaat uit een zooitje bij elkaar geraapte non-acteurs die nergens indruk weten te maken en de kijker enkel in slaap wiegen.

Ik moet zeggen dat ik na 60 minuten zelden zoveel moeite heb moeten doen om door een film heen te komen. Vervolgens moet het uiteraard ook nog 150 minuten duren waardoor je als kijker geforceerd bent even aan de buis gekluisterd te zitten. Het jammere is dat er werkelijk geen doorkomen aan is en zo is Fukkatsu no Hi vooral een film geworden die me niet gaan bijblijven en enkel herinnert gaat worden als "die saaie rampenfilm". Jammer, maar buiten een aardig eerste uur en wat aardig realistische uitspraken biedt deze film je weinig.