Fukkatsu no Hi (1980)

Japan
Oorlog / Sciencefiction

geregisseerd door Kinji Fukasaku
met Chuck Connors, Glenn Ford en Olivia Hussey

Een militair virus komt vrij bij een vliegtuig ongeluk. Het virus verspreidt zich en doodt zo goed als iedereen op aarde. De enige overlevenden zijn een stel onderzoekers op Antarctica.

Reinbo
Indertijd als nachtvoorstelling gezien, was vast een lange zit met 155 minuten. Was niet heel goed, voor zover ik me kan herinneren.

Ik wilde dat ik hem kon zien....dit is dus een film die je echt niet te pakken krijgt.
En al helemaal niet in de Uncut versie.
En om nu ééntje uit Japan te importeren a 60 euro ex verzendkosten...nou nee.
Maar volgens wat ik erover lees zijn de meningen heel verschillend.
Er zijn grofweg twee versies in omloop: de orginele versie, en de "gesnoeide" variant, waarin een halfuur fim ontbreekt, en waardoor de beweegredenen van de hoofdpersoon volslagen onduidelijk schijnen te worden.
Maar goed...ik heb FUKKATSU NO HI nog steeds niet kunnen zien....balen !!!

Het heeft wat moeite gekost, maar eindelijk...ik heb hem gezien !

De complete onversneden uitvoering van FUKKATSU NO HI, 155 minuten maar liefst.

De film is uitgegeven als onderdeel van een DVD-Box rond de acteur Sonny Chiba.
De beeld kwaliteit is zondermeer goed, geluidskwaliteit redelijk goed.

De film is in Nederland nog steeds niet te krijgen tenminste in de volledige lengte.
Ik heb hem gekocht en besteld in New sealand en heb vervolgens mijn DVD speler regio vrij moeten maken daar het een Regio 1 betreft.

Maar goed was het de moeite waard....????

Ja en nee, ik had toch iets te hoog opgeschroefde verwachtingen omdat de film door de slechte verkrijgbaarheid een beetje mythische eigenschappen heeft gekregen.

Ook krijg ik het idee dat er zo af en toe eens goed gekeken is naar andere rampen films zoals ON THE BEACH (de oude zwart/wit uitvoering) het begin met de onderzeeboot die voor een uitgestorven stad opduikt is nagenoeg identiek aan scene,s uit die film.

Na deze pakkende intro, gaat het verhaal bijna twee jaar terug om uit de doeken te doen hoe het allemaal is gebeurd.
Dan blijkt VIRUS een onevenwichtige mengeling van goedkope, vrij slecht gespeelde scene,s te zijn ( de geheime agenten zijn echt van het niveau Snip en Snuitje uit Pipo) en van schitterende momenten zoals de paniek wanneer de epidemie echt uitbreekt en de ziekenhuizen de toeloop van de zieken niet meer aankunnen.
Op die momenten heeft de film haast kenmerken van een documentaire.

De reden waarom deze film qua produktie erg kostbaar is geweest zie je er ook goed aan af, alles is bijvoorbeeld gefilmd op locatie, dus niks namaak onderzeeboten, en piepschuim sneeuw.
De natuuropnames op Antartica zijn ook ronduit prachtig
Ook opvallend vind ik het kwaliteitsverschil van de acteurs.
De president bijvoorbeeld is een hele aardige rol van Glenn Ford, maar dan vervolgens krijg je als kijker een stuk over acting in de vorm van de doorgedraaide Generaal.
Daar tegenover staat dan weer de rol van Masao Kusakari die een geloofwaardig personage (Yoshizumi) neerzet, behalve tegen het einde wanneer hij enigszins een karikatuur wordt

Voor mijn gevoel is de film niet dan ook niet helemaal onterecht geflopt, hij is wat onevenwichtig, met her en der details die gewoon niet echt kloppen (lampen die na twee jaar nog branden, slechts 875 mensen die het overleven op Antartica dankzij de koude, maar waar zijn de eskimo,s dan ? en soms ongeloofwaardige personages.

Al met al een bovengemiddelde rampenfilm die toch ondanks de lengte blijft boeien en die echt de moeite waard is om te gaan zien, maar niet het verloren meesterwerk waar ik op hoopte.

avatar van Defnoch
Jammer vond hem niet waard om te kijken

avatar van jeroentjuhhhhh
Nee dit was inderdaad niet veel soeps. Wou eigenlijk Mattei's ''Virus'' kijken maar halverwege kwam ik erachter dat dat niet het geval was (wakker worden Jeroen). Toch uitgezeten maar dat beloonde niet. Inderdaad, een lange zit.