• 8.524.544 stemmen

Geregisseerd door: Michael Hoffman

Met onder meer: Kiefer Sutherland, Jason Gedrick en Meg Ryan

Releasedatum: 6 oktober 1988

Plot Promised Land

"Life on the edge of the American Dream."

De twee studenten, Hancock (Jason Gedrick) en Danny (Kiefer Sutherland), kennen elkaar oppervlakkig. Hun levens kruisen elkaar op tragische wijze, en zij krijgen daardoor een hechte band.

imageimageimage

avatar van Jeremy_Sisto

Jeremy_Sisto

Vond dit geen goeie film, maar Kiefer Sutherland maakt het altijd wel weer goed. Dat blijft samen met Jeremy Sisto mijn lievelingsacteur. Voor deze film 2* beide voor Kiefer.

avatar van Sutherland

Sutherland

Geen hoogstaande film, maar toch wel vermakelijk.

2.5 *

avatar van Robi

Robi

• 2035 berichten

Verrassend goede film. Hij begon heel erg Amerikaans en heel clichématig met een basketbal wedstrijd en dat beloofde niet veel goeds. Maar dat viel heel erg mee. Sterker nog, alle clichés werden gedurende de film vakkundig weggepoetst en wat volgde was een mooie opbouw in de psyches van de drie hoofdpersonen. En zo cliché Amerikaans waren die toch niet.

avatar van Boenga

Boenga

De enkele straatjongen die een groot basketbalspeler wordt en het geld maar op te rapen heeft: een populair type onderwerp in US-films.
Die grote groep die arm blijft: een net iets minder vaak verfilmd onderwerp.

Promised Land begint helaas niet zo heel goed. Het eerste half uur is behoorlijk saai, en het is niet duidelijk waar het verhaal heen wil.
Naarmate de film verder gaat, wordt je als kijker meegesleept met de personages en hun droevige en harde leven. Niet dat je met een beperkt budget niet gelukkig kan zijn, maar de regisseur wil ons confronteren met dat andere en minder bekende Amerika. Met sombere kleuren en met voortdurend nadruk op de sneeuwkoude - beelden die vragen om een dekentje over je te leggen. Helaas helpt dat alleen tegen fysieke kou.

Bijzonder sterk acteerwerk, vooral Keith Sutherland en Meg Ryan gaan heel erg in hun rol op.

Het einde was (voor mij althans) heel onverwacht, en maakt de droefheid van het verhaal compleet. Iemand op imdb omschrijft heeft het over een 'feelbad-film'...

Het eerste half uur was een strijd tegen verveling, maar uiteindelijk kom ik hier toch op 3,5* voor dit sterke drama...

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Het leven biedt niet altijd waar je van droomt of wat je wil. Dat is wat het leven ook is. Ik vond deze film niet echt over armoede gaan zoals mijn voorganger zegt, maar eerder over het niet kunnen waarmaken van de hoge verwachtingen die Amerika aan haar volk stelt ("dit is Amerika en iedereen kan het maken") om succesvol te zijn. De jongeren in deze film zijn in hun zoektocht naar een succesvolle toekomst helemaal niet gelukkig en daar komen de vanzelfsprekende stommiteiten bij kijken.

Sutherland en Ryan geven nog wel het beste van zichzelf, maar dit is verder een saaie film die nergens naartoe gaat. Veel kan ik hier niet aan geven.