Agatha (1979)

Verenigd Koninkrijk
Mystery

geregisseerd door Michael Apted
met Dustin Hoffman, Vanessa Redgrave en Timothy Dalton

In 1926 verdween Agatha Christie elf dagen spoorloos van de aardbodem, nadat haar echtgenoot haar vertelde dat hij bij haar weg ging. Na een landelijke zoektocht werd ze in een gezondheids-centrum uiteindelijk teruggevonden. Ze verklaarde zich niets te kunnen herinneren van de afgelopen dagen. Een Amerikaanse journalist was de laatste die contact met haar had.

Niet slecht gespeeld door het onwaarschijnlijke koppel Dustin Hoffmann en Vanessa Redgrave - maar het wil maar niet werken. Een pointeloos verhaaltje.

Voor een film over Agatha Christie verwacht ge toch wel wat meer spankracht, maar dit ontbreekt hier eigenlijk wel in grote mate.
Meer van verwacht. Ook de dialogen zijn weinig dragend en alleen waren het de decors en de costumering die konden bekoren en een paar mooie songs uit de jaren.
Hoffman-Redgrave is tenslotte ook geen "paar apart".

avatar van joolstein
Een film over de 11 dagen dat Agatha Christie (Vanessa Redgrave) verdwenen was. De film berust op waargebeurde feiten maar verder is het vooral fictie. Dit komt ook wel doordat de schrijfster nooit iets heeft vertelt over haar verdwijning. De film doet alsof ze die elf dagen reconstrueert maar in feiten zien we een soort Agatha Christie complot. En niet eens een heel spannend gebeuren ook. Er wordt verder een onschuldige affaire geveinsd met de Amerikaanse journalist Wally Stanton (Dustin Hoffman) Het geheel deed meer aan als een drama/detective tv-film dan een echte film. Het acteerwerk was goed en script aardig ondanks dat veel fictie was. Een feit dat gelukkig wel klopte was dat Agatha Christie al vanaf dag één in de Noord-Engelse stad Harrogate, zat waar ze dan ook haar intrek nam in het hotel Hydro. We zien daar leuke beelden van een kuuroord uit die tijd. Verder is haar toen zevenjarige dochtertje buiten de film gelaten. Echter zien we wel Timothy Dalton als haar man.