Paragraph 175 (2000)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Rob Epstein en Jeffrey Friedman
met Rupert Everett, Albrecht Becker en Gad Beck

Documentaire over de vervolging van homosekuelen gedurende het nazi-tijdperk en de Tweede Wereldoorlog. Ook wordt belicht hoe Berlijn veranderde van een stad waar iedereen kon doen wat hij wilde in een stad waarin zelfs een simpele aanraking tot een veroordeling kon leiden.

avatar van Mug
Mug
Aanstaande woensdag te zien op ARTE, 20.40 uur.

avatar van pascal83
Toch wel idioot dat het Nazi-regime homoseksualiteit veroordeelde terwijl het Nazisme zelf bol stond van mannelijke lichaamsverheerlijking (Olympia) en andere quasi homo-erotische uitingen / verwijzingen.

Vreemde constatering.

avatar van AGE-411
Wouter schreef:
Vreemde constatering.

Zo vreemd is dat niet.

Een van de bekendste collaborateurs van eigen bodem is Cyriel Verschaeve (Nog steeds aanzien als een van onze grootste schrijvers) heeft ook nogal wat gemaakt waarvan men denkt dat er verdoken gevoelens meespeelden. (Ook beelden en schilderijen enzo).
En overigens heb je ook Ernst Röhm, wat toch zeker geen onbelangrijke nazi was. En er zullen er wel meer geweest zijn.