• 8.254.655 stemmen

Documentaire / Biografie | 83 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Geregisseerd door: Jeff Malmberg

Plot Marwencol

"When his world was stolen, Mark Hogancamp made a world of his own."

Documentaire over de fantasiewereld van Mark Hogancamp. Nadat hij door vijf mannen in een hersenbeschadigende coma is geslagen, bouwt hij in zijn achtertuin een op 1/6de schaal gemaakt stadje in de Tweede Wereldoorlog. Hij noemt het stadje Marwencol en laat het bewonen door poppen die zijn vrienden en familie voorstellen. Hij fotografeert de vele interactie die er tussen hen plaatsvindt. Het 'spel' verbetert zijn hand-oog-coördinatie en helpt hem de gewelddadige aanval te verwerken. Vervolgens wordt zijn werk ontdekt door de kunstwereld...

Klinkt wel boeiend.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Absoluut! Hopen dat ie eens op NED2 of op Canvas komt!

avatar van some_solucti

some_solucti

En boeiend was het. Heel intiem materiaal en zeker voor een documentaire heel mooi in beeld gebracht. Het geheel is fascinerend om te zien en loopt vaak op het randje tussen aandoenlijk en belachelijk, maar blijft altijd aan de goede kant. En dat is het bijzondere, want hoewel de hoofdpersoon een vrij extravagante persoon is, komt hij heel natuurlijk over. Nergens voelt het geforceerd, nep of raar. In de verkeerde handen had dit heel slecht kunnen aflopen, maar Malmberg blijkt er een goed oog voor te hebben.

Een mooi en sterk verhaal, mooi geschoten en geweldig uitgewerkt. Het is echt een showcase voor de "slice of life" docu in het algemeen; het laat zien dat in alles een verhaal zit als de juiste man maar achter de camera staat.

4.0

avatar van narva77

narva77 (crew films)

narva77 schreef:

Absoluut! Hopen dat ie eens op NED2 of op Canvas komt!

Komt a.s. Zondag 29 april op TV; op CANVAS om 20.50 uur.

avatar van Banjo

Banjo

Het was grappig, interessant, apart, sneu, vreemd, en indrukwekkend,

En zoiets heb ik nog niet eerder gezien...

4 sterren voor deze aparte man

Haha, die mooie Barbies ook allemaal in 'zijn dorp' LOL.

avatar van Teunnis

Teunnis

Het was inderdaad grappig, interessant, apart, vreemd maar bovenal indrukwekkend. Je weet niet wat je van de beste man moet vinden. Aan de ene kant is het prachtig om te zien, maar aan de andere kant zie je ook dat hij zijn trauma maar half verwerkt. Deze docu heeft me echt geraakt.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Aandoenlijk en zielig. Had de hele tijd het gevoel dat iemand moest ingrijpen. Vond hem soms nog al ver gaan namelijk.

Jammer dat de regisseur geen goed shot geeft van Marwencol. Heb nog altijd totaal geen duidelijk beeld van zijn poppen stad. Was het groot, of gaat het om een paar huisjes naast zijn camper?

avatar van Perfectly clear

Perfectly clear

Hierboven staat dat hij vandaag op 16:15 uur op Canvas is te zien.

Klopt volgens mij niet, althans niet volgens mijn tv guide

avatar van Mug

Mug

Perfectly clear schreef:

Hierboven staat dat hij vandaag op 16:15 uur op Canvas is te zien.

Klopt volgens mij niet, althans niet volgens mijn tv guide

'De Wereld van Sofie' is een (nieuwe) verzamelnaam van allerhande documentaires / films en wat al niet meer op Canvas (net als bijv. Lichtpunt en Virus). Marwencol wordt gewoon onder deze paraplu vandaag uitgezonden...

avatar van otherfool

otherfool

Aandoenlijke kerel creëert na een persoonlijk drama zijn eigen droomwereld en maakt daar werkelijk prachtige (!!!) foto's van. Het is bijna spijtig dat de docu uiteindelijk wat met hem aan de haal gaat en Hogencamp zichzelf terug vindt en kwijt raakt in New York bij een tentoonstelling van zijn werk.

3*.

avatar van missl

missl

Ik dacht eigenlijk alleen maar de hele docu lang; wat een zielige man. En verder dan dat ging het voor mij niet.