Captain America (1990)

Verenigde Staten / Joegoslavië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Albert Pyun
met Matt Salinger, Ronny Cox en Ned Beatty

Tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergaat soldaat Steven Rogers vrijwillig een experiment dat hem superkrachten zou moeten geven. De proef lukt en onder het pseudoniem Captain America gaat Rogers de Nazi's te lijf. Tijdens een aanval met een experimenteel wapen wordt de Captain echter door zijn aartsvijand Red Skull ingevroren en pas in 1990 weer ontdooit. Red Skull blijkt helaas ook nog te leven en wil zelfs de president van de Verenigde Staten ontvoeren.

avatar van SuperSideSwipe
Ik ben / was best een fan van de "Avengers" en "Captain America" strips. Dus deze film keek ik destijds wel naar uit.

Helaas was de film toch niet een al te groot succes. Het verhaal was nogal saai, en dat WOII gedoe helpt geen enkele film gezien ik dat een uitgeput onderwerp vind.

Zelfs toen hij het tegen de Red Skull moest opnemen was er niet echt sprake van goed actie, camerawerk of verhaal.

Omdat het toch een Captain America film is geef ik het een:

avatar van Flipman
Ja, destijds vond ik het wel leuk om te zien, maar eigenlijk heeft het geen niveau !

avatar van newG
ik ben benieuwd wanneer er een nieuwe captain america film uitkomt, aangezien er zoveel superheldenfilms zijn gemaakt de laatste jaren...

avatar van Quentin
Begint nog redelijk, maar na het eerste half uur hangt Captain's pak meer in de kast dan dat het gedragen wordt en de finale is uitermate superheld-onwaardig. Veel te kleinschalig, en het blijkt dat Joegoslavië slecht doorgaat voor andere landen en Italë in het bijzonder.

avatar van nognooit
Een director's cut is in de aantocht.
Lees het hier.

avatar van yeyo
lol, eerst Cyborg en nu dit. Wordt het grandioze oeuvre van de misbegrepen cineast Albert Pyun herontdekt?

dominion
Heeft best veel films gemaakt die Pyun.

avatar van yeyo
Vooral veel rommel. Zeker z'n 'gangsta rap' periode is genant.

dominion
Alles heeft ook een behoorlijk lage score.
Heb zelf nog niks van die meneer gezien.

het enigste goede van de film was toch wel t pak van cap america en t schild. voor de rest was t niet veel. benieuwd naar de nieuwe

Meh

avatar van Metalfist
Good, an American. Just when I am needing help of my English lessons

Je kunt er altijd vanuit gaan dat wanneer er een reboot van een bepaalde film/reeks komt, je de vorige delen tegen dumpprijzen in de winkels kunt vinden. Vaak in een nieuwe editie die erg hard op de recente versie lijkt en dat is nu ook gebeurd met Captain America. Oppassen dus wat je koopt! Al ben ik er op zich wel blij om, want ik was al langer van plan om de oudere Marvel films te gaan kijken.

Ik ben dan ook een grote fan van Captain America (vooral de recente Ed Brubaker periode kan ik erg smaken) en was wel benieuwd wat ze in 1990 met de superheld hadden gedaan. Het was een poging die niet echt succesvol is te noemen (de film werd ook pas in 1992 uitgebracht), maar het is ook gewoon geen goede film. Een aantal aspecten zoals het uiterlijk van de Red Skull zijn vrij goed gelukt, maar heel het plotje rond de ontvoering van de president hangt als los zand aan elkaar. Het valt ook op dat ze eind jaren '80 - begin jaren '90 nog niet echt de nodige technieken hadden om het vliegende schild van Cap deftig in beeld te brengen. Altijd jammer ook dat ze zelfs geen poging doen om toch op zijn minst een beetje getrouw te blijven aan de originele verhaallijnen, maar het nodig vinden om zelf iets te gaan verzinnen. De strijd tegen de Duitsers wordt überhaupt niet in beeld gebracht en de milieuboodschap past niet in de film.

Oorspronkelijk was het het plan om twee verschillende acteurs te casten voor de hoofdrol. Een acteur voor de schriele Steve Rogers en een acteur voor de gespierde Captain, een beetje zoals met Bill Bixby en Lou Ferrigno ten tijde van de Hulk. Ze zijn dan uiteindelijk toch voor Matt Salinger gegaan en dat is op zich wel een beetje jammer. Waarom? Omdat zowel Arnold Schwarzenegger (die werd afgekeurd werd wegens zijn accent) als Dolph Lundgren (die uiteindelijk voor The Punisher ging) in de running waren. Soit, Salinger doet in ieder geval een redelijke poging en ook Scott Paulin doet wat hij kan als de Red Skull. Je kunt alleen maar als acteur net zoveel doen om een film naar een iets hoger niveau te tillen.

Het mag duidelijk zijn dat de nieuwe versies hieraan superieur zijn. Ben wel benieuwd naar de jaren '40 en jaren '70 versies, hopelijk verschijnen die ook eens op DVD. Albert Pyun moest het doen met een laag budget en maakt er een redelijke film van. Voer voor de verzamelaars lijkt me.

avatar van BlueJudaskiss
Was allemaal nog wel te doen geweest als er wat meer budget voorhanden was - nu is het heel weinig Captain America maar wel een heel saai plotje met verdomd weinig actie. Begint leuk en je ziet dat er echt wel tijd en moeite in is gestoken, maar uiteindelijk is het hap-slik-weg van het luchtigste soort. Jammer, ik had stiekem toch op meer gehoopt.