The Plainsman (1936)

Oorlog / Western

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Gary Cooper, Jean Arthur en Charles Bickford

Wild Bill Hickok, Calamity Jane en Buffalo Bill nemen het op tegen John Lattimer (Bickford) en zijn bende. Deze schurken verdienen hun geld met het verkopen van geweren aan de indianen.

avatar van Martin Van K
Een wel héél klassieke western met personages als Wild Bill Hickock, Calamity Jane en Buffalo Bill in de hoofdrol. De indianen waren uiteraard ook van de partij. Een ideale mix voor 2 uurtjes ontspanning van de bovenste plank! 3,5*

Ik kwam er maar niet doorheen. Gary Cooper is een goede acteur, maar als Wild Bill Hickok in deze film verre van overtuigend.
Ook James Ellison (Buffalo Bill) heeft niet iets extra's.
Jean Arthur als Calamity Jane heeft dat wel. Ze speelt prima de heethoofdige en soms irritante Jane.
De actiescenes zijn niet echt spannend te noemen, terwijl de Indianen driftig aanvallen blijken de belaagden rustig de tijd te hebben om een meningsverschil onderling verbaal uit te vechten. Niemand stoort zich aan de volop aanwezige en schietende Indianen.
Er zitten meer onvolkomendheden in die ook in 1936 prima vermeden hadden kunnen worden. En dat stoort gedurende het kijken wel.
Het verhaal op zich is interessant, namelijk wapenhandel met de Indianen en de belangen van het individu en de grote politiek.
Maar de film sleept zich voort, de vaart zit er niet echt in.
Had er 90 minuten van gemaakt en dan had ik deze film misschien een voldoende gegeven.

avatar van Brix
Zoals in het voorwoord van de film ook gezegd werd heeft DeMille getracht om een aantal western legendes bij elkaar te brengen in deze film, en zich daarbij een aantal vrijheden veroorloofd.

Hier en daar is het wel wat erg over the top gespeeld, zoals in de scène van de nederlaag van Generaal Custer in de slag van Little Big Horn.
Het lijkt wel een fragment uit de periode van de stomme film, lachwekkende over-acting.

Cooper is weer gewoon Cooper, en dat is altijd goed, en indrukwekkend.
Maar het betekent ook dat hij meer Gary Cooper dan Wild Bill Hickock is.
Vreemd dat men voor de rol van de in werkelijkheid foeilelijke Hickock zo'n goed uitziende acteur als Cooper koos, die bovendien nieteens het (zeer) lange haar en snor en baard van de historische figuur droeg.
Ook voor de even onooglijke Calamity Jane koos men een actrice die weliswaar geen echte schoonheid was, Jean Arthur, maar er toch nog honderd keer beter uitzag dan de echte Calamity.
Maar Arthur speelt haar rol met zwier.
Wel wat te zoet maar dat was inherent aan de tijd waarin de film werd gemaakt.
Bickford herkende ik bijna niet door de baard die hij droeg, maar was heel goed in zijn rol.
James Ellison, de populaire saddle-partner van 'Hopalong Cassidy'(William Boyd) zag er wel uit als de echte William F. Cody oftewel Buffalo Bill, maar maakte toch een te zwakke indruk.
Naar het schijnt vond DeMille zijn vertolking van Cody vreselijk.

Een hele leuke kleine rol had Anthony Quinn, als indiaan.
Gewoonweg schitterend wat die deed in enkele minuten tijds.
Hij maakte op de dochter van DeMille blijkbaar ook veel indruk, want zij werd zijn vrouw...

Ook een goede korte rol voor 'oldtimer' Gabby Hayes, steeds een bonus voor de films waarin hij speelde.

Afschuwelijk was het wel om te zien hoe er destijds met de paarden en muilezels werd omgesprongen bij de film.
Daar hebben vast en zeker een aantal het leven bij ingeschoten.
Maar dat gebeurde ook wel met mensen bij de opnames van films van DeMille...

Verder vond ik de film wat lang, maar wel onderhoudend.

avatar van madmax1
Na Dallas en Hanging-Tree was ik even een beetje bekomen van Cooper.
Nu ik deze wat oudere western in de bus krijg ,was ik toch weer verleid voor hem afte kijken ondanks ik deze voor vele jaren terug wel eens had gezien.
En nee ondanks het vele spektakel van Cecil B. DeMille ,was het gewoon een cowboy film zonder de normale sfeer van een western.
Nu moet ik wel zeggen Buffalo-Bill Wild-Bill en hoe die western helden ook heten, ik al geen lief hebber van ben.