Un Angelo per Satana (1966)

Alternatieve titel: An Angel for Satan

Italië
Horror

geregisseerd door Camillo Mastrocinque
met Barbara Steele, Claudio Gora en Ursula Davis

Aan het einde van de 19de eeuw wordt in een klein dorpje aan een meer een standbeeld hersteld. Na het herstellen gebeuren er rare moorden in het dorpje. De dorpbewoners geven het standbeeld de schuld.

avatar van Mac Hammer Fan
Genietbare romantische gothic horror film met alle klassieke ingrediënten van het genre. Werd uitgebracht op DVD in Frankrijk in Italiaanse versie met geforceerde Franse ondertitels, wat toch wel jammer is want de DVD is al niet goedkoop. Barbara Steele zette haar rol overtuigend in beeld. De prachtige zwart-wit fotografie zorgt ervoor dat de beelden een sombere poëtische uitstraling hebben.

avatar van Richard_Voorhees
Een aardige Italiaanse horror.
Een man moet een beeld gaan herstellen waar een vloek op zou rusten. Kort na zijn aankomst verdrinken twee lokale vissers en denkt de lokale bevolking gelijk dat het komt door de vloek.
Barbara Steele speelt een overtuigende dubbelrol als Harriet/Belinda. Ik zal verder nier inhoudelijk op deze personages ingaan om spoilers te voorkomen.
De gorische sfeer komt best goed uit de verf. Het zwart-wit beeld maakt het nog wat sfeervoller en de sterke, orkestrale score past er ook erg goed bij.
Helaas zijn er ook wat minder goed acterende castleden. Zo vind ik dat Claudio Gora in met name het slot echt niet overtuigend overkomt. Daarnaast vind ik dat het personage van Mario Brego (bekend van Leone's Dollar trilogie) niet zo in het geheel past, maar dat is meer mijn persoonlijke smaak die daar een rol in speelt.
Het einde vind ik wat zwak, maar over het algemeen is dit nog een best sfeervolle film. En een aanrader voor Barbara Steele liefhebbers natuurlijk.