Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Alfred the Great (1969)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Clive Donner
met David Hemmings, Michael York en Prunella Ransome

Alfred (Hemmings) moet in de negende eeuw de troon van zijn zwakke broer overnemen, terwijl hij eigenlijk priester wil worden. Wanneer de Denen Engeland teisteren besluit Alfred dan maar zijn land te bevrijden en zijn duistere kant boven te laten komen.

neo (crew)
Had het gevoel dat er meer met dit karakter gedaan kon worden. David Hemmings zou niet de eerste Brit zijn op mijn lijstje om Alfred te spelen, daarvoor heeft hij vaak te sullige blikken. Maar uiteindelijk groeide mijn verwondering wel verder in de film voor deze acteur. Maar Michael York speelt Hemmings er finaal uit in zijn rol als Guthrum, leider van de Denen.

Maar zoals ik al zei er had wat meer ingezeten. De reden waarom Alfred uiteindelijk de geschiedenisboeken in ging als the Great wordt goed verwerkt in het verhaal. Maar het verhaal kabbelt soms een beetje voort zonder interressante ontwikkelingen. Toch was de sfeer zeer goed met enkele prachtige veldslagen met als hoogtepunt die in het moeras. 3.5 sterren