The Killer Shrews (1959)

Alternatieve titel: The Attack of the Killer Shrews

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Ray Kellogg
met James Best, Ingrid Goude en Ken Curtis

Een groep toeristen belandt na een verschrikkelijk onweer op een eiland waar een gekke professor probeert mensjes te maken die twee keer zo klein zijn dan normaal. Helaas ontstaat er als bijproduct van zijn proeven een nieuw soort dodelijke spitsmuis, en de beestjes zijn niet vies van een hapje mensenvlees.

Nog eentje die de MST3K behandeling heeft gehad.

avatar van BoordAppel
Ik ben er een zooi aan het downloaden, inclusief deze, alleen snel gaat het niet helaas. Van MST3K heb ik alleen The Mole People gezien. De film zelf was echt te slecht voor woorden maar in die versie is ie wel weer grappig. Ben benieuwd naar de anderen.

Ben zelf ook een heleboel aan het downloaden en sommige downloads gaan inderdaad niet zo snel.

Ik raad je The Undead aan, heb echt krom gelegen tijdens die film

Diesel schreef:

Ik raad je The Undead aan, heb echt krom gelegen tijdens die film

ik ga m meteen zoeken!

Wat is nou precies de MST3K-behandeling? Wat ik begreep van bv. IMDB, is het een Amerikaans tv-programma dat vreselijk slechte films uitzendt. Heb ik het mis ?

T.O. schreef:

Klopt als een bus. Voor elke film zitten dan 3 personen die opmerkingen maken bij de film. Super droog en erg grappig.

T.O. schreef:

Om precies te zijn,

MST3K = Mystery Science Theater 3000.

Hilarische programma over een man en twee robots die tegen hun wil de slechtste films ooit moeten gaan kijken. Jij kijkt natuurlijk mee en tijdens de film wordt je overspoeld door een heleboel grappige opmerkingen.

Appel was eerder

Dus als ik het goed begrijp wordt de film min of meer belachelijk gemaakt door tijdens de film grappen te maken (en daarnaast nog eens de film herhaaldelijk te onderbreken)? Beetje vreemd dan dat veel mensen dan wel stemmen op zo'n film (met name op IMDb, zie bijvoorbeeld Manos), want met zo'n behandeling kun je nogal makkelijk een film slecht laten lijken.

Inderdaad, als er een programma op TV komt waar 3 MM'ers commentaar leveren tijdens een Ernest-film, kan je als kijker ook niet meer goed je eigen mening vormen

Een film krijgt pas de MST3K behandeling als die echt ongelofelijk slecht is, en je dus hoogstwaarschijnlijk ook zou lachen zonder het commentaar van de man en de robots.

Kijk een keer een MST3K film en oordeel dan, zou ik zeggen

Oh, ik geloof best dat het belabberde films zijn, hoor - daar gaat het niet om. Maar het punt is dat je een film zo niet kan beoordelen; op de aanname en de bewering van anderen dat een film slecht is kun je geen sterren geven - anders kan ik een film als dit zo ook wel een onvoldoende geven.

In THE UNDEAD bijvoorbeeld zie je onder andere dat ridders de meest belachelijke pakken aan hebben, mensen op een uitermate grappige manier verdwijnen, een gestoorde duivel die op Peter Pan lijkt en de meest neppe gevechten.

Het maakt dan niet zoveel uit als iemand er commentaar bij geeft, met is grappiger, maar ook zonder blijft het erg geestig, je ziet het met je eigen ogen en kunt dan gewoon oordelen of je het geslaagd of juist nep, slecht en hersenloos vind.

Diesel schreef:
(...) onder andere dat ridders de meest belachelijke pakken aan hebben, mensen op een uitermate grappige manier verdwijnen, een gestoorde duivel die op Peter Pan lijkt en de meest neppe gevechten.

Natuurlijk zou ik dat in de MST3K-versie zien, te meer omdat ze er dan extra de nadruk op leggen. Maar misschien zou ik me daar in de echte versie wel helemaal niet aan storen.

Queto Yurlunyur schreef:

Je kan de films nog wel goed beoordelen, je denkt gewoon het commentaar weg. The Mole People heb ik een 1 gegeven en als ik die film zonder het commentaar had gezien had ie van mij exact hetzelfde cijfer gehad.

BoordAppel schreef:

Ik had precies hetzelfde bij THE UNDEAD, met of zonder commentaar, de film zou van mij sowieso 1* krijgen. De grappige opmerkingen maken de film alleen wat dragelijker.

Best wel grappig, met een stel leuke acteurs, waaronder Baruch Lumet(de pa van regisseur Sidney Lumet) en miss universe uit 1957 Ingrid Goude. Honden met make-up moeten doorgaan voor reusachtige ratten, dat is toch echt grappig.

avatar van maurice74
Einde is hilarisch als ze in vuilnisbakken ontsnappen aan de uitgedoste keffertjes.

avatar van Poisonthewell
Erg leuke film. Liefhebbers van Tremors en Night of the Living Dead: ziehier de lowbudget grandaddy van beide. De shrews mogen dan gewoon aangekleedde honden zijn, het werkt wel. Beter in ieder geval dan dat gila monster dat gewoon in een miniatuurset werd geplaatst in Kellogg's vorige film. Dikke lol. 3,5*

avatar van Vinokourov
Standaard B-filmpje, waarvan ik vrijwel alles weer vergeten ben. Het enige wat ik er nog van weet, is dat de MST3K-behandeling terecht was.

avatar van otherfool
Leuk filmpje! Typische karakters (mad scientist, schone dochter, koene held en een donkere sidekick die als eerste het loodje legt) in een redelijk vlot lopend verhaaltje. Gezien mijn hondenfobie nog behoorlijke enge monsters ook, met een aardig slot in de vuilnisbakken.

3*.

avatar van namingway24
De film gaat lekker alle cliché's af, met de koene held die van alle markten thuis is en er uiteindelijk met het meisje vandoor gaat, in dit geval een heuse blonde Zweedse. Die love interest is bij het minste geringste bang en moet door de mannen beschermd worden tegen het kwade element, in dit geval uit de kluiten gewassen spitsmuizen!

De Killer Shrews van de titel zijn niets meer dan honden met maskers op en een oud kleed om zich heen geslagen. Ze stoten een raar geluid uit en zijn in een briljante twist nog giftig ook! Ze konden zelfs in 1959 waarschijnlijk bijna niemand bang maken, laat staan nu. Maar ja dat is nou net weer die charme van een 50's prul als dit

Er zit natuurlijk altijd een klootzak in het team die iedereen op stang jaagt en je weet precies wat er van hem gat worden, net zoals elk ander personage in de film. De zwarte man gaat er natuurlijk als eerste aan en verder gaan we lekker het rijtje af tot alleen een paar mensen overblijven, in een leuke finale waarin de held een ware voorloper van het A-Team blijkt te zijn.

Natuurlijk heeft de film niet veel om het lijf, is het plot goed te voorspellen en zijn er te veel nutteloze praatscènes, maar de 68 minuten die de film duurt is het puur genieten van dit typische 50's horror/sci-fi product.

avatar van alexspyforever
Voor deze film moet je in de juiste mood zijn. Het is erg clichématig en low budget. Ook duurt het wel even voor de film op gang komt en de creatures zich manifesteren. Maar dat is niet zo erg, gezien de korte speelduur. De reuze spitsmuizen lijken meer op hyena's met een spitse snuit. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze hier honden voor hebben gebruikt. Maar erg is dat niet, het werkte wel voor mij. Naar het einde toe krijgt het ook een claustrofobisch sfeertje zoals Night of the Living Dead. Al bij al genietbaar, maar toch niet om vaak te kijken. Wellicht nog wat leuker in gezelschap met wat popcorn. ook Ideaal als je niet veel tijd hebt en iets wil waar je niet bij hoeft na te denken.