Earth vs. the Flying Saucers (1956)

Alternatieve titel: De Invasie van de Vliegende Schotels

Sciencefiction

geregisseerd door Fred F. Sears
met Hugh Marlowe, Joan Taylor en Donald Curtis

Dr. Russell Marvin is de baas over Operation Skyhook, een project dat onbemande raketten de ruimte instuurt die de weg moeten vrijmaken voor bemande ruimtevluchten. Vreemd genoeg verdwijnen alle raketten en op een gegeven moment landt er een ruimteschip op aarde. Het leger laat het schip natuurlijk meteen ontploffen, en veroorzaakt daarmee een grootscheepse invasie van duizenden andere vliegende schotels.

avatar van otherfool
Weer zo'n heerlijk bizar sci-fi verhaaltje uit de jaren '50. De sulligheid is gewoonweg heerlijk. Als dr. Marvin en zijn vrouw een enorme UFO een paar meter boven hun hoofd ontwaren vraagt de vrouw: 'Was that a flying saucer?' Ehm, wat dacht je dan!?

Ook leuk dat in deze film de aliens weer vragen of alle wereldleiders bij elkaar willen komen, net als in The Day The Earth Stood Still of The Brain From Planet Arous. Typisch iets voor de aliens. Verder leent de film wat van The War of The Worlds en heeft het als troef nog Ray Harryhausen die voor mooie slotscenes in Washington zorgt. Er gaan weer wat monumenten tegen de vlakte!

Schattige sufheid, 2,5*.

avatar van FatMike
De mensheid is in gevaar! Er dreigt een invasie!
Vliegende schotels dreigen, wanneer nodig met geweld,de wereld
over te nemen.

Geweldige effecten van Ray Harryhausen!

Earth vs. the flying saucers begint wat ingetoge, maar ontpopt zich tot een ware klassieker in z'n genre.

4 sterren voor dit, bij Moviemeter, zwaar ondergewaardeerde
meesterwerkje.

Het is wel duidelijk waar de inspiratie vandaan komt voor
Tim Burton's Mars attacks!

Onder de cult B-movies (sci-fi) toch duidelijk minder dan The Day the Earth Stood Still, War of the Worlds enz.
Echt low-budget: veel scenes komen uit journaals, documentaire's. Daardoor had ik persoonlijk het idee niet echt in een verhaal te zitten en kwam deze film steriel over (leek af en toe veel op een documentaire). Bovendien zater en in de film nogal wat plotgaten maar die gaten waren meteen zo groot als het universum. De special effecten waren echter dik in orde en als B-film had het een charmante uitstraling.

avatar van IcU
IcU
Na deze film gezien te hebben weet ik waar Tim Burton zijn inspiratie voor Mars Attacks! vandaan heeft. Er zijn erg veel dingen het zelfde qua uiterlijk en zeker qua gebeurtenissen. Deze film is een echte B film met heerlijk neppe effecten voor een slechte green screen. Toch valt hij wel tegen door de iets wat slechte acteer prestaties en archief beelden uit journaals waar een ufo voor geplakt is. Kwaliteits verschil tussen de beelden is dan het gevolg. Ook zijn de aliens, ook voor die tijd, enorm lelijk.

avatar van alex____94
Eén van de betere sci-fi's uit de fifties

Low-budget, maar de filmposter bedriegt niet, zoals vaak het geval is bij films van dit genre.

Er wordt enorm veel stockfootage gebruikt, maar dat doet geen afbraak aan de film in het geheel. Integendeel zelfs!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Colorized.

Want de BluRay komt in beide versies. En ik ben zo'n cultuurbarbaar.

Niet gek gedaan trouwens. Wel wat grain en 'overgebleven' zwart-wit in de background, maar toch. Ik houd er wel van.

De film zelf is best aardig, ondanks wat twijfelachtige acteerprestaties en het magere verhaaltje. Weinig spanning ook en uiterst gedateerde SFX. Toch is e.e.a. absoluut sfeervol en best vermakelijk, maar het laatste half uurtje wordt de film rommelig en gaat men ten onder in een hoop explosies en matige gevechten met de UFO's.

Engste deel van de film zit hem in het eindshot. Waar we ongegeneerd de tè behaarde rug van Marlowe in close-up zien. Brrrr...

Redelijk.

avatar van namingway24
Deze film zou ik in één enkele zin samen kunnen vatten:

Te weinig vliegende schotels en te veel geouwehoer.

Maar dat is misschien een beetje kort door de bocht: als de aliens en de UFO's in beeld waren was het allemaal erg knap gemaakt. Ray Harryhausen, hoewel niet de ultieme pionier op stop-motion gebied, blijft gewoon een kei in zijn vakgebied.

De UFO's komen niet al te vaak in beeld, en de film richt zich vooral op de technologie en de personages, die helaas iets te veel van de film in beslag nemen. Het klinkt allemaal geweldig, dat wel, en als leek nam ik veel dingen gewoon aan, hoewel het af en toe wel wat fantastisch leek.

De slotscène is goed gedaan, hoewel de special effects soms iets te kort schieten. De instortende gebouwen waren erg goed gedaan, maar de explosies zijn wel lelijk. Maar dat is begrijpelijk gezien de leeftijd van de film. En hoewel het de hele wereld betreft, kwam voornamelijk toch Washington DC in beeld.

Aan het eind van de dag was dit een leuk filmpje, hoewel ik er meer van had verwacht...

avatar van Betamax
Uitstekende SF film uit de oude doos.
Effecten voor een film uit 56 best goed.

avatar van Noodless
Diekmans schreef :

Inderdaad. Toch wel leuk om eens te zien. Ray Harryhausen zorgt voor leuke effecten, al zijn ze niet allemaal even geslaagd. Vooral de explosies komen erg nep over. Het verhaal richt zich vooral op de aanpak om de aliens te bestrijden, de technologie en de personages. Kennis, leuke theorieën en fantasie passeren waardoor het allemaal wat luchtig blijft. Het slot viel mij wat tegen. 6/10

avatar van RuudC
Stiekem toch een fikse tegenvaller. Ray Harryhausen leverde hier een bijdrage aan (nota bene zijn eerste, als ik de hoes mag geloven), maar op IMDB lees ik vervolgens dat dit zijn minst favoriete waar hij aan meegewerkt heeft. Daar kan ik heel goed in komen. Het zal sowieso niet zijn meest uitdagende klus geweest zijn, want de stopmotions beperken zich tot draaiende UFO's en instortende gebouwen. Earth vs. The Flying Saucers is een film waarin veel schotels te zien zijn, maar weinig meer doen dan hinderlijk overvliegen waarna steeds veel gebabbel volgt. Wanneer het einde van de film nadert, krijg je zoals gewoonlijk steeds meer actie te zien. Het probleem is alleen dat dit een gortdroge weergave is van stukken geschut die vuren en tegenstanders die incasseren. Er zit geen greintje dynamiek in. Er worden beelden gebruikt van echte vliegtuigcrashes en ontploffende schepen, wat ik eerlijk gezegd vind getuigen van weinig respect richting de nabestaanden. Klinkt zeikerig, maar als je weet dat je vader of broer diende op het schip dat compleet explodeerde, zou ik het niet tof vinden als een filmmaatschappij daar geld mee verdient. Ach, verder is dit een vrij saaie prent die vanwege nostalgische redenen heus wel wat bestaansrecht heeft. Het is een schattige prent buiten de archive footage, maar in deze decennia zijn veel betere scifi-films gemaakt.