Madame Sousatzka (1988)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Schlesinger
met Shirley MacLaine, Twiggy Lawson en Peggy Ashcroft

Madame Sousatzka is een pianolerares van Russische afkomst voor wie techniek en een juiste levenshouding belangrijker zijn dan geld. Zij is als een tweede moeder voor haar begaafde leerlingen, maar kan niet accepteren dat de kinderen een andere richting ingaan dan zij hen wijst.

Ik herinner me dit als een leuke film die ik in mijn jeugd (grootmoeder vertelt..) verschillende keren op tv gezien heb. MacLaine maakt er natuurlijk een beetje een solo-partijtje van maar doet dit heel vermakelijk.
Ik herinner me vooral nog goed de ouderwetse huizen waar het zich allemaal in afspeelt.