The Innocent (1993)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland

geregisseerd door John Schlesinger
met Anthony Hopkins, Isabella Rossellini en Campbell Scott

Berlijn, 1955. De jonge Engelse ingenieur Leonard Marnham wordt, samen met de Amerikaan Robert Glass, ingeschakeld bij een geheime operatie. Leonard wordt verliefd op de Duitse Maria, maar zijn werk maakt een relatie met haar onmogelijk. Glass raadt hem aan zich niet met haar in te laten omdat ze weleens voor de vijand zou kunnen werken. Leonard wordt verscheurd door zijn plicht en zijn gevoelens, helemaal als zijn meerderen hem opdragen om Glass te schaduwen.

Niet zo'n beste film van Schlesinger. Aanvankelijk belooft hij een spannend, thrillerachtig verloop, maar algauw gaat hij over in een clichématig gedoe met meer romance dan wat men zou verwachten om tenslotte een heel zwak einde voor te schotelen.

avatar van Karl van H.
Vreemde film, die steeds van genre lijkt te wisselen. Het geheel wordt opgezet als een thriller - Russen afluisteren en zo -, dreigt dan een romantisch drama te worden - wat gelukkig geen ramp is, want Isabella Rossellini is best wel om aan te zien -, schakelt dan terug naar thriller - met de vraag of Rossellini een spion is, en al helemaal als haar ex-man wordt vermoord -, wat vervolgens op een zwartkomische manier wordt uitgewerkt - en best geslaagd ook, met Scott die zijn koffers niet kwijt kan -, maar eindigt tenslotte als... een romantisch... dingetje, denk ik? Hoe het ook zij, de sfeer is best oké en de film weet best te vermaken, ondanks dat het een beetje vlees noch vis is, allemaal. Hopkins doet het ook prima, wat mij betreft. Het einde is te stompzinnig voor woorden, wat het geheel een half puntje kost, maar toch: verkeerd is het alleszins niet.