Grimm (2003)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Jacob Derwig, Halina Reijn en Carmelo Gómez

Jacob en zijn zus Marie worden op een winterdag in het bos achtergelaten door hun werkloze vader. Jacob vindt in zijn jas een briefje van zijn moeder die hen maant naar haar broer in Spanje te gaan. Eenmaal in Spanje blijkt hun oom te zijn overleden. Marie ontmoet Diego, een Spaanse chirurg, en wordt verliefd op hem. Diego woont samen met zijn overheersende zuster Teresa. Tot verbijstering van Jacob wil Marie met Diego trouwen. Zelfs na de bruiloft probeert de jaloerse Jacob zijn zusje bij Diego weg te krijgen. Als dat niet lukt, begint hij zijn zwager te tarten. Al snel blijkt dat dit voor niemand onbestraft blijft ...

avatar van K. V.
'k vond hem ook wel leuk. Een erg sterk begin, maar daarna verzwakte het wel een beetje. Er zaten wel enkele goeie vondsten in, bv avocado op z'n wonden smeren
De cast deed het goed en die Marie deed me een beetje denken aan Kate uit de serie "Lost".
'k vond het wel een beetje vreemd om die volwassenen "papa" te horen roepen, maar soit
Voor de rest is hij de moeite om te bekijken als ze hem eens op tv tonen.

EveAndro schreef:
Ik associeerde van Warmerdam vooral met een voorliefde voor Nederland in de 50-tiger jaren.
Een beetje De Avonden-sfeer van Reve. Waar ik helemaal niet van houd. ( idee gebaseerd op slechts een enkele film die ik van hem gezien heb want ik was verder niet nieuwsgierig naar zijn films ).

Bij het zien van Grimm kreeg ik het gevoel dat ik naar de beste Nederlandse film keek die ik tot dusver gezien heb.
De film heeft me vanaf het begin tot het einde geboeid. Mooie beelden, humor, absurditeiten, Spaanse locaties. Goed gespeeld met ook een stoere hoofdrolspeelster.
Never a dull moment. Absoluut onvoorspelbaar.

Nou 'de avonden' moet je potverdorie nog maar 's lezen, dat zit ook vol met mooie beelden, humor (vooral dat), absurditeiten. dat 't eind jaren 40 afspeelt is voor de rest niet ontzettend relevant. en 't is goed om in gedachten te houden, dat frits van egters, ook voor die tijd buitengewoon archaïsch dacht en sprak. d'r gebeurt misschien niet al te veel, qua grote gebeurens zoals doodslag, verkrachting, wereldkampioenschappen, maargoed, op 'spiegieschj nievoo' deste meer.

(verwijderd)
kmoet deze film overigens nog kijken
ik zie d'r een beetje tegen op omdat ik alex van warmerdam op zo'n hoog voetstuk heb staan, en deze wat minder gewaardeerd wordt, ook zie ik een beetje op tegen Halina Reijn, 't lijkt me een reuze lief mens hoor, maar ik vind 't een beetje een storende actrice, das persoonlijk.
ze heeft net als carice van houten zo'n, ik ben lekker normaal, maar wat ik kan is toch oh zo verrekte bijzonder, houding. dat terwijl acteren toch een beetje een kwestie van is, dat je redelijk aangenaam of boeiend bent om naar te kijken, en je de woorden geloofwaardig uit je bek kan krijgen, of absurd als dat nodig is. maar als je films als you thé living kijkt en cicade de deus, dan denk ik ja, je kan ze ook van straat pikken, die doen 't ook leuk en over 't algemeen origineler.

(verwijderd)
ze in Spanje kwamen, maar dan kun je nog steeds niet je zelf er zo makkelijk van af maken)

gods allemikie zeg 't is een absurd sprookje,
dat was een grap hoe ze in spanje kwamen, allemenakkes

avatar van Phantasm
Was mij ook al opgevallen, ben je in Nederland en opeens zit je in Spanje, beetje onwerkelijk, maar okee, verder vind ik het prachtige film waarin genoeg gebeurt.

(verwijderd) schreef:

dat was een grap hoe ze in spanje kwamen, allemenakkes

Slechte grap.

avatar van knusse stoel
Een film die soms een beetje absurdisch en onwerkelijk overkomt .
Toch is het geheel een fijn stuk drama met nu en dan een kwinkslag, humor ontbreekt dusdanig dat je dit niet een komedie kunt noemen.

Een voorbeeld van dat je het idee hebt dat je iets hebt gemist is, als Diego Marie zijn vrouw noemt.

In het geheel genomen een mooie film die het waard is om te zien.

avatar van Buschuitd
Zie hem voor het eerst en vond hem prachtig ,mooi spannend verhaal ,net een sprookje.
Het is nogal absurdisch opgenomen maar wel hele mooie beelden en boeiend tot het eind.
Hoop meer van van Warmerdam te gaan zien, verheug me nu al om Borgman te kijken!!!
Top zeker voor nederlandse film.

avatar van jippie2010
Absurde film, houd ik van. *4.0

avatar van SnakeDoc
De zoveelste vermakelijke van Warmerdam.

Absurd, maar geniaal. Iets minder verhaal als zijn anderen, maar niet onvermakelijk.

avatar van niethie
Opmerkelijk dat nog zoveel mensen dit goed beoordelen, heb een poosje geleden de Van Warmerdam box aangeschaft voor een meer dan schappelijke prijs en die in vrij korte tijd (2/3 weken, denk ik) verslonden. En ik moet zeggen, er waren tijden dat ik niets van zijn stijl snapte en er dan ook amper iets mee kon (Abel) maar na het zien van het geweldige Borgman dwong ik mezelf om nog een poging te ondernemen en dat is geresulteerd in enkel blinde 3,5 en 4* (ik beschouw mezelf als kritische kijker dus dat vind ik best bijzonder, de regisseurs van wie ik hetzelfde kan zeggen zijn volgens mij op 2 handen te tellen...) Heeft die man überhaupt wel een mindere film gemaakt vroeg ik aan een vriend, die tevens groot fan is, halverwege? Jawel. De Jurk antwoordde hij. Enkele reviews bevestigde dit. En waar ik geen enkel probleem met die film had beschouw ik dit persoonlijk toch wat meer als die kleine ''vetvlek'' op zijn oevre. Met de nadruk op ''kleine'' want zelfs ''een slechte'' Van Warmerdam zit nog boordevol originele vondsten en hilarische stukken. Waar ik vooral een probleem mee had, en zo te lezen ben ik niet de enigste, was het abrupt wisselen van locaties. Ronduit saai, leeg en snap met de beste wil niet waarom de man opeens wilde filmen in Spanje? Het zegt misschien veel over zijn onvoorspelbare persoonlijkheid (waar zonder hij niet het genie zou zijn dat hij is) maar als je die Hollandse kneuterigheid uit zijn werk haalt blijft er, op misschien wat leuke woordgrapjes, naar mijn inziens weinig van over. De eerste helft, die zich gewoon in Nederland afspeelt, bewijst namelijk prima dat bevreemdende ''sprookjeselementen'' toch het best tot haar recht komen in de setting (de surrealistische dorpjes, vreemde boerderijtjes en de fascinatie voor kleinburgerlijkheid) die we van hem gewend zijn. Die ontsnapping uit dat boshutje van Malherbe en Spijkers, wat een timing, prachtig! Op dat moment moest ik even een korte pauze inlassen omdat ik zonet mijn mond inhoud over mijn scherm had uitgesproeid, lekker! Wat ik ook opvallend vond was dat hij dit keer zelf geen rol in het geheel had. Zoiezo geen al te fijne cast, Derwig is altijd wel prima maar Reijn kan ik op de een of andere manier steeds slechter uitstaan. Verder zou ik dit niemand expliciet durven afraden maar ik zou toch echt een andere kiezen als je kennis wilt maken met deze man zijn werk. (2,5*)

avatar van HarmJanStegenga
Deze film stond al wat jaartjes zielig in de kast naast de andere van Warmerdammetjes - 'De Jurk' ook nog niet gezien overigens. Dat ga ik binnenkort denk ik wel doen, want deze 'Grimm' heb ik ook veel te lang laten liggen. Heerlijk sfeervol, absurd en zeer komisch geheel. Het gaat nergens over, fantastisch.

Mooie locaties en vermakelijk van het begin tot het einde. Op het ene moment in de sneeuw in NL, dan in een villa in Spanje en vanuit het niets zomaar in een verlaten dorp uit het oude westen. Wat een humor heeft die van Warmerdam toch ook; die scene met de bezopen Kees Prins en die auto is ook onbetaalbaar! Ja dit sprookje heeft me echt zeer verrast, ondanks een aantal gemiste kansen.

avatar van david bohm
Toch wel de minste van de Van Warmerdams die ik gezien heb.

Begin van de film en het verhaal an sich is nog wel aardig, maar eenmaal in Spanje wordt het toch wat langdradig allemaal.

Acteerwerk is redelijk, alleen verdraag ik Halina Reijn vrij slecht. Overacting, net of ze op het toneel staat.

avatar van Thiver
david bohm schreef:
Toch wel de minste van de Van Warmerdams die ik gezien heb.

Van Warmerdam zelf heeft deze film ook niet enorm hoog zitten. Ik hoorde hem twee jaar geleden tijdens zijn masterclass op Imagine vertellen dat hij een director's cut overwoog en het ziet ernaar uit dat hij de daad bij het woord voegt.