The Rescuers (1977)

Alternatieve titel: De Reddertjes

Animatie / Avontuur

geregisseerd door John Lounsbery, Wolfgang Reitherman en Art Stevens
met de stemmen van Bob Newhart, Eva Gabor en Geraldine Page

Twee dappere muizen gaan op weg gaan naar het Duivelsmoeras om het vermiste weesmeisje Penny te redden. Het avontuur begint als Penny's noodkreet in een fles in handen belandt van de schichtige maar slimme muis Bernard en zijn elegante partner juffrouw Bianca. De twee muizen doen hun belofte aan 'De Hulp-en Redvereniging' eer aan als zij Penny in allerijl redden uit de valse klauwen van de gemene Medusa... die Penny nodig heeft om een juweel van onschatbare waarde te vinden.

avatar van Ajax&Litmanen1
1 van de weinige Disneyfilms die ik nog nooit gezien had geloof ik. Nu ieder geval wel en dat is me goed bevallen. Ik vind de oude Disneyfilms maar wisselvallig in niveau. Veelal erg braaf, erg voorspelbaar en erg suf. Maar af en toe zit er wat echt leuks tussen, zoals deze The Rescuers. Een tekenfilm met de nodige vaart, veel leuke locaties (die er ook erg mooi uit zien, het zag er allemaal erg sfeervoo uit) en met veel leuke karakters. Er zit genoeg humor in de film en de slechterikken zijn heerlijke clichematig aangedikt, maar wel op een leuke manier. Ik vond haar wel erg op Cruelle de Vil lijken. Ook zo'n doorgedraaide valse vrouw.
Zeker 1 van de leukste tekenfilms uit de reeks.

avatar van mjk87
Een wat vreemde Disney. Het verhaal verloopt tamelijk soepel en gladjes, echt van onderzoek is geen sprake. Wel zijn de losse scènes wat langer uitgerekt een heel rustig opgebouwd. Maar een echt meeslepend verhaal krijg je zo nooit.
Dit was eens geen prinsessenverhaal. Twee leuke muizen als hoofdfiguren -al vond ik de stem van Bianca iets te oud aandoen voor haar uiterlijk- en nergens hyperactieve bijfiguren, enkel de libelle die vooral hard moet vliegen en best vertederend is. De grote boze vijand was meer een Cruella de Vil, heel menselijk.

Ook audiovisueel was dit anders. Duidelijk geverfde achtergronden die ik wel kon waarderen. Erg mooi kleurgebruik en een beetje een sfeer van de impressionisten uit de 19e eeuw, Ook om New York en auto's te zien was erg bevreemdend.
De muziek was nergens drukdoend en vaak zelfs afwezig. Zo kreeg je hele kale actiescènes, iets wat ik niet overtuigend vond. Want een gevoel van spanning ontbeert je da.

Wel een ruime voldoende, 3,5*.

mjk87 schreef:
...grote boze vijand was meer een Cruella de Vil, heel menselijk...

Hoe raad jij dat toch steeds? Het was de bedoeling dat Cruella de bad-guy zou spelen maar Milt Kahl had een beter idee.

avatar van mjk87
baspls schreef:

Hoe raad jij dat toch steeds?

Omdat ik heel goed ben in verbanden leggen, althans, volgens een capaciteitentest. En deze schurk deed mij heel erg denken aan De Vill, vanwege de tekenstijl, de beweging, de drukte, gezichtsuitdrukkingen, etc.

mjk87 schreef:

Maar bij toeval is dat ook zo. Medusa had eerst De Vill moeten zijn. zie:
...The villains of the "dark age" start to go up hill, beginning with Madame Medusa. Though she isn't fantastic, she is pretty decent, and a whole lot better than say Prince John or Edgar (much, much better than Edgar). She's funny and sarcastic at times, and cruel at others, but it's not as natural as Cruella De Vil, or Madame Mim (Speaking of Cruella, in earlier stages of production on "The Rescuers," Medusa was originally going to be Cruella De Vil, on another one of her schemes of money and power, but the animators quickly trashed the idea). Medusa's drawing style is a little too simple and plain for my taste. And Geraldine Page's voice kind of gets on my nerves after a while. Besides all those negative aspects, Madame Medusa still has her good points, like her funny sarcasm and utter cruelty...

avatar van baspls
"Sure wish we'd taken the train."

Geweldige Disney!! Dit is toch wel een van de beste films van Disney. Vroeger voordat ik The Black Cauldron had gezien was dit mijn favoriete Disney. Voor dat ik Star Wars kende was dit zelfs mijn favoriete film ooit!

Ik weet niet waarom maar de animatie is ineens veel beter dan die van andere film rond die tijd. De film is echt heel erg goed geanimeerd. De toen nog voltallige Nine Old Men hebben eraan gewerkt samen met mensen als Don Bluth en Richard Rich. Geregisseerd door de grote Wolfgang Reitherman, Legende John Lounsbery en Art Stevens.

Erg mooi verhaal dat zowel kinderen als volwassenen erg kan amuseren. Geen flauwe 70's humor of erg kinderachtige elementen maar een erg serieuze film met af en toe toch erg grappige momenten.

Erg goeie stemmen. Nederlandse stemmen zijn ook perfect: Aart Staartjes, Trudy Libosan, Arnold Gelderman, Ger Smit

De liedjes zijn ook echt helemaal geweldig. Alleen dat liedje van de hulp en red vereniging kan ik missen als kiespijn. De muziek van Artie Butler is ook erg mooi, misschien wat duister voor Disney.

Geweldige film!

avatar van alexspyforever
Dit is een Disney die zeker wel in mijn top 5 hoort. Deze is opvallend donkerder getekend dan wat we gewoon zijn van Disney. Het idee van een vereniging van muizen die een internationale organisatie van reddingswerkers vormen vond ik echt geniaal. Sorry bas maar het nummer "Rescue Aid Society" is een van mijn favoriete liedjes Een gans die voor vliegtuig speelt, een libelle die voor motor van een bootje speelt, het getuigt allemaal van veel creativiteit en het werkt wonderwel. En dan niet te vergeten de krokodillen die vooral voor de komische noot zorgen. Vooral het moment waarop ze op het orgel gaan spelen, vind ik een van de grappigste Disney-scènes van allemaal. En dan is er nog de kleine Penny, klein maar toch dapper. Medusa moet samen met Cruella Devil wel een van de lelijkste vrouwelijke Disney-slechteriken. De scène waarin ze haar valse wimpers verwijdert bezorgde me vroeger altijd de kriebels. Ik vond het idee van een sequel best leuk, maar zonder Penny wel die heb ik dus aan mij laten voorbij gaan.

avatar van avdj
Disney Classic #25

Nadat Disney vier (!) keer Londen als decor had gebruikt voor een tekenfilm was bij The Rescuers eindelijk de tijd rijp om New York die eer te gunnen. Vreemd genoeg had ik de film nooit eerder gezien al leken die twee muisjes mij bekend voor te komen. Wellicht ooit tegengekomen in het weekblad Donald Duck? Belangrijker is dat Bernard en Bianca een vermakelijk duo vormen die nergens vervelen.

Veertig jaar na Sneeuwwitje is de opening nog altijd onveranderd door eerst de medewerkers op te sommen en vervolgens het verhaal te laten beginnen. In deze tijd, van gigantische projectteams, nauwelijks meer voor te stellen maar omdat de namen boven prachtig geschilderde achtergronden worden geprojecteerd hoor je mij niet klagen. Zodra het openingsliedje is afgelopen maken we kennis met een behoorlijk donkere en serieuze Disney. Ik kan niet anders zeggen dat de toon mij ontzettend beviel. Het voelde een beetje aan als een spirituele voorganger van een hedendaagse Pixar-creatie. Hierdoor is het avontuur zowel voor volwassenen als kinderen interessant.

De creativiteit uit zich behalve in schitterende tekeningen ook in de vernuftige uitwerking van de verschillende karakters. Zo is er de libel die z'n eigen verhaal beleefd met de vleermuizen, wordt de internationale muizenorganisatie leuk neergezet en krijgen we kort maar krachtig de achtergrond van Penny te zien. Hoogtepunt was voor mij de scene met de krokodillen achter het orgel. Medusa toonde overigens wel heel duidelijke gelijkenissen met Cruella de Vil maar omdat de context ditmaal compleet anders is komen de makers hier voor mij mee weg. Onverwachts is The Rescuers sinds vandaag zelfs mijn favoriete jaren '70 Disney geworden.

avatar van Vinokourov
Ik kende van deze film alleen nog die heersende opstijgscene met de albatros. Volgens mij werd ie wel eens los uitgezonden bij de Disneyclub? Anyway, The Rescuers zelf is eigenlijk een vermakelijke film hoor. Het verhaal is zoetsappig, maar tegelijkertijd ook leuk uitgevoerd door twee muizen die een weeskind uit de klauwen van een geschifte dame gaan redden. De animatie van die jaren '70-Disney's blijft wisselvallig helaas.

avatar van rcuppen79
The Rescuers is gebaseerd op de boekenreeks van de Britse schrijfster Margery Sharp, in het bijzonder de boeken “The Rescuers” uit 1959 en “Miss Bianca” uit 1962.

Op animatiegebied vond ik de film weinig bijzonder. Met name de achtergronden zijn erg mat en weinig gedetailleerd. Ook de personages vond ik weinig interessant. Het verhaal was nog wel aardig en de film kent een paar leuke momenten, maar deze behoort niet tot mijn favorieten.

avatar van Freud
Zwak niemendalletje met een paar leuke scenes en figuren, maar allemaal al eens eerder en beter gezien in een Disney-film. Vond de muizen ook echt vervelend... Qua tekenstijl leuke 'slordige' lijnvoering, maar de animatie is toch niet van het niveau dat bijvoorbeeld in The Aristocats of 101 Dalmatians werd gehaald.

Leuke film, die ik meer dan 30 jaar niet gezien had. Het was mijn allereerste bezoek aan een bioscoop en ik vond het toen doodeng. Grappig om hem weer te zien.

Aangenaam verrassende en donkere Disneyfilm die ik nog nooit eerder gezien had maar me toch wist te raken.

Allereerst vind ik de opzet van het verhaal zeer origineel, een soort van conferentie bestaande uit muizen die komen van verschillende landen en die kinderen in nood redden. In deze film krijgt Miss Bianca de eer en kiest ze Bernard als haar rechterhand. Die twee zijn trouwens zeer aangename personages die op vakkundige wijze worden ingesproken en elkaar doorheen de film goed aanvullen. Aanvankelijk had ik wat schrik voor het kind in deze prent (heb totaal niets met jonge kinderen die super onschuldig en cute worden geportretteerd) , maar ze is best genietbaar. De kat en de albatros waren ook leuke toevoegingen. Het enige minpunt is dat , hoe goed ze ook zijn, de voice actors in benarde situaties zich iets meer mochten inleven met de tekst die ze voor ogen kregen.

De animatie is zo donker en dat vind ik een enorm pluspunt. Het heeft een tijdje geduurd (Aristokatten, Robin Hood en Winnie De Pooh waren drie eerder vrolijke films) maar eindelijk vinden we weer wat typische donkere momenten terug. Sterker nog, deze film gaat nog een stapje verder... een jong kind laten zoeken naar een diamant in een donkere grot voelt gewoon verkeerd aan en de animatie blijft over de hele lijn zeer grauw terwijl de donkere momenten in de voorgaande Disneyfilms eerder te wijten waren aan de schurken. De tekenstijl springt dus meteen in het oog.

Dit geldt ook voor de muziek. Meestal wordt deze ingezongen en dat zet meteen de juiste sfeer. Verder heeft deze film een goede instrumentale soundtrack en het gebruik van de strijkers valt meteen op. Het grootste opvallend kenmerk is dat de soundtrack doorheen de film zeer getemd is en enkel speelt als het moet. Het is dus niet constant aanwezig en tijdens spannende momenten kan het wel eens voorvallen dat er helemaal geen muziek op de achtergrond aanwezig is. Een gewaagde zet maar past perfect bij de stijl van de film.

Na twee prettige en leuke schurken kunnen we terug kennis maken met een lekkere stereotiepe SLECHTerik. Medusa is niet zo episch als Malafide of Cruella De Vil maar zeker de moeite waard om te vernoemen mede door haar twee alligatoren (dat orgelstukje was trouwens geniaal) plus man zonder ruggengraat en door hoe fake ze wel niet is. Dat momentje als ze haar wimpers zit te verwijderen is zo geniaal en dit ik combinatie met haar persoonlijkheid laat meteen zien dat zowel binnen- als buitenkant pure schijn is.

Als een film, die ik voorheen nooit gezien heb, me vandaag de dag zo geweldig kan boeien kan ik niet anders zeggen dan het een kans te geven. Verbazend hoe laag deze scoort op IMDB. Het is zijn 4* meer dan waard. Zeer sterke Disneyfilm en magnifiek laatste hoofdstuk van Reitherman.

avatar van Filmkriebel
Leuke ouderwets uitziende Disney met heel de film door een aangename vibe. Eén van de laatste Disney's van de oude generatie. De libel Evenrude bracht me elke keer aan het lachen en zelfs de baddies mogen niet te afschrikwekkend overkomen. Die liedjes vond ik vreselijk om aan te horen. Muzikaal niet al te best. De bayou omgeving waarin alles gebeurt was mooi vormgegeven.

avatar van Antonev
Qua animatie een van mijn favoriete Disney films. De ietwat donker vormgegeven animatie maakt het behoorlijk sfeervol en vooral in het gedeelte in de Bayou komt dit prachtig naar voren. Dat het niet bijzonder detailrijk is, is misschien wel waar, maar het maakt de animatie er niet minder op. Er zitten zoveel donkere stukken in, dat veel details er niet eens waren uitgekomen.

avatar van alexspyforever
Uiteindelijk heb ik de meeste Disneys die ik nog heb ergens in een kast gezet omdat ik ze niet snel weer ga bekijken op enkele na: The Black Cauldron, The Secret of Nimh, The Great Mouse Detective, The Aristocats en deze. The Rescuers is misschien niet zo duister als de 3 jaren 80 animaties die ik vermeldde maar de setting van het moeras, en het gure weer zorgden wel voor een donker sfeertje. Geen verrassing dat Don Bluth hier ook een hand in had. Verhaal is simpel, avontuurlijk, met leuke karakters (geen enkele irritante eigenlijk) en enkele hilarische scènes vooral dan wanneer de heren alligators in actie kwamen op het orgel. Mooie melancholische muziek, inleiding met de credits lijken allemaal op aquarellen die tot leven komen, prachtig. Ik lette ook wat meer op details en zag nu voor de eerste keer als Bianca en Bernard rondneuzen in de shop van Medusa dat de kalender op donderdag de 12de stond, leuke knipoog naar het bijgeloof van Bernard die steeds weer met het cijfer 13 werd geconfronteerd. Bij Medusa moest ik nu ook steeds vaker denken aan Cruella Devil uit 101 Dalmatiërs, ook zo een feeks en dezelfde maniertjes. De namen Medusa, Nero en Brutus zijn zeker niet toevallig gekozen.