The Hour of the Pig (1993)

Alternatieve titel: The Advocate

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Leslie Megahey
met Colin Firth, Ian Holm en Donald Pleasence

Frankrijk in de 15e eeuw. De jonge advocaat Richard Courtois besluit het drukke Parijs in te ruilen voor het rustige platteland. In een klein stadje krijgt hij al vlug zijn eerste rechtszaak in handen. Een varken wordt beschuldigd van de moord op een jongen. Op dat ogenblik zijn processen tegen dieren en hun eigenaars schering en inslag. Tijdens zijn onderzoek naar de onschuld van het varken, raakt Richard al snel verwikkeld in een web van mysterie, politieke intrige en toverij.

Gebaseerd op waar gebeurde processen tegen dieren in Frankrijk in de 15e eeuw. Ook als een boer zich bv. aan zijn ezel of schaap vergreep en hierbij betrapt werd, moesten zowel boer als dier voor het gerecht komen. In de film wordt zo het proces gemaakt van een boer en zijn misbruikte ezelin. De ezelin wordt, gelukkig, vrijgesproken.
Bijwijlen bizarre film met nogal wat erotische scenes van Firth, maar dat die halfnaakt rondloopt in elk van zijn films ben ik wel gewoon.