One Million Years B.C. (1966)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Don Chaffey
met Raquel Welch, John Richardson en Percy Herbert

Grotbewoner Tumac wordt door zijn stam van wildemannen verbannen. Hij leeft tijdelijk bij een groep vriendelijke nomaden, maar wordt uiteindelijk ook daar uit de groep gegooid. Loana, één van de nomaden is verliefd op hem en besluit hem te volgen zodat ze samen de moeilijke prehistorische wereld kunnen trotseren.

avatar van speedy23
Oermensen die van de zonnebank lijken te komen, dialogen die zich beperken tot wat primitieve oergeluiden en een schaarsgeklede Raquel Welch die in haar meest legendarische rol de hele prehistorische dierentuin moeiteloos van het scherm speelt. Zo'n cultfilms maken ze vandaag de dag niet meer...

De poster heeft nog een leuke rol in Shawshank Redemption!

Don Gertus
Wat voor rol?

Heb je hem nog niet gezien dan? Zal het voor de zekerheid maar effe verbergen: "Na de ontsnapping vertelt Red o.a. dat 'The next morning, right about the time Raquel was spilling her little secret, a man, nobody ever laid eyes on before, strolled into the Maine National Bank.' Nou die Raquel (in de beroemde pose van deze film) is dus de 3de poster voor het gat.

avatar van Mac Hammer Fan
Eén miljoen jaar geleden waren de dinosauriërs al lang uitgestorven en zagen de oermensen er ook anders uit. (Alleszins niet zo knap als Raquel Welch). Bovendien zouden de dinosauriërs in dit woestijnachtig gebied moeilijk kunnen overleven. Maar ja, het is film, hé.
De buitenscenes waren gefilmd op de Canarische eilanden in de winter. Op het moment dat een reuzenschildpad aanvalt, noemen de holbewoners hem "Achelon", wat de werkelijke wetenschappelijke naam is voor dat beest. De visuele effecten zijn van Ray Harryhausen.
Wat mij betreft: ik ben een fan van Hammer Producties maar vond deze ondermaats. Het nonsensikaal verhaal kon mij onvoldoende boeien. Geef mij maar de Hammer Horrors in de plaats.
*1,5*

avatar van mikey
Geniale effecten in een dommige film over een pakje gedragen Uberbabe Welch.
Let op het groepje Zweden(stam van Welch) Dat is het groepje primitievelingen dat al verder is op de culturele ladder met taal, effectieve wapens, kunst en... landbouw. . 3.0 voor Ray Harry en Raquel

avatar van Poisonthewell
Amusante Welchploitation-film met Harryhausen's effecten op zijn best. Anachronistisch als de pest natuurlijk, maar verrassend vermakelijk, zeker als je bedenkt dat er geen woord dialoog in zit. 3*

avatar van Phantasm
Aardig filmpje van dit jaartal, leuk om een keertje te bekijken.

avatar van Brix
Pretentieloze oertijd 'beauty and the beasts' nonsense, maar wel op smaak gemaakt met Raquel Welch in al haar glorie, en de altijd weer fraaie Harryhausen monsters.
Voor mij voldoende om de hele film lang te blijven boeien.
Ooit in de bioscoop gezien.
De gerestaureerde DVD versie is zeker het bekijken waard.

avatar van movie acteurs
Knullige effecten met een eenzaam/stil landschap (beetje Planet of the Apes achtig). Dat kan ik sowieso wel waarderen. Raquel Welch heeft een coole maar ook gelijk een sexy en charmante uitstraling in de film. Acteert hier prima en doet wat ze moet. Ik doe hier niet moeilijk over. Deze film krijgt van mij dus een 3,5.

avatar van HarmJanStegenga
Redelijk belachelijk filmpje. Maar de slechte effecten, het onnozele verhaal(tje) en de nóg onnozeler uitgewerkte en gepresenteerde personages hebben samen met het visueel gedateerde stukje oertijd ook wel weer wat charmes. Soms. Raquel Welch viel me tegen, de settings waren soms wel geinig.

Op een gegeven moment werd het wat moeilijk om me hier, ook dankzij de (bijna) totale afwezigheid van dialoog, nog voor te kunnen interesseren, maar ik heb me er doorheen geslagen. Daar is het meeste dan ook mee gezegd. Ik kan hier helaas dan ook geen voldoende voor geven.

voor die tijd waren de effecten best goed gedaan vond ik.

davez
Ondergewaardeerd. Schitterende score en effecten. Een prachtexcuus om een resem prachtige vrouwen op het witte doek te krijgen.

avatar van Lennert
Het probleem bij dit soort films is dat je door een gebrek aan taal ook jezelf al vrij snel kan vervelen. Een film als When Dinosaurs Ruled The Earth pakt dit kundig aan door te zorgen voor hele mooie achtergronden en intense scenes, One Million B.C. valt als voorloper in dat opzicht lichtjes tegen. De film speelt zich af in twee kampen en een stukje woestijn wat zich hier tussen bevind en valt zodoende visueel erg tegen. Daar komt ook nog eens bij dat het verhaal niet veel meer is dan het heen en weer lopen tussen twee kampen en wat grommen naar elkaar. Op zich is dit geen gigantisch probleem, want je kijkt zo'n film vanzelfsprekend voor het werk van Ray Harryhausen, maar in vergelijking met WDRTE was het toch net wat saaier dan verwacht.

Wat naast de monsteraanvallen wel heel mooi was, was de manier hoe de desolate sfeer werd neergezet in de film. Na wat politiek gekonkel worden beide stammen praktisch vernietigd in een vulkaanuitbarsting, waarna de overlevenden samen op pad gaan naar een andere plek. Dit geeft op fantastische wijze de strijd om te overleven neer in een (fictieve) prehistorische samenleving.

Acteerwerk was goed te noemen. Het is daarnaast ook moeilijk te ontkennen dat Raquel Welch een prachtvrouw is die de film in haar historisch incorrecte outfit absoluut van een extra dimensie voorziet. Het had verder qua achtergronden echt wat meer afwisseling moeten hebben, maar One Million B.C. is alsnog wel degelijk een leuk filmpje.

avatar van RuudC
Een miljoen jaar geleden. Toen dinosauriërs, gigantische spinnen en dergelijke een alledaags gevaar waren. Een miljoen jaar geleden, toen mensen in minirokjes de wereld trotseerden… Pfffrt, yeah right!!! Het zijn van die gekke fantasieën die men vroeger had, al wist men in de jaren zestig wel dat dinosauriërs wel langer uitgestorven zijn. En om heel eerlijk te zijn, kan ik er best van genieten. When Dinosaurs Ruled The Earth is ook al zo’n prachtige film. Historisch zo incorrect als de pest, maar het wordt over het algemeen wel gebracht met het juiste gevoel voor avontuur. Zo geldt het ook in zekere zin voor One Million Years B.C.

Waar de film in slaagt is het neerzetten van het juiste sfeertje dat past bij de jonge, woeste aarde. De mensenstammen verschillen van elkaar en zijn soms heerlijk onvoorspelbaar. Wat ook leuk om te zien is, is dat het taalgebruik en de regels en wetten die gehanteerd worden, heerlijk primitief zijn. Natuurlijk zijn de stopmotion animaties van Ray Harryhausen weer een ware smaakmaker, maar verder heeft de film te weinig om het lijf. Raquel Welch is een mooie vrouw, maar dan gaan we het hebben over redenen om films te kijken die er voor mij niet toe doen. Het is jammer dat er verder een aantal saaie scenes in zitten. Het kale landschap verveelt op den duur ook een beetje. Al met al een leuk genrefilmpje. Ik heb alleen wel beter (maar ook slechter) gezien.

avatar van RaoulDuke
Geeft volgens mij 'n vrij realistisch beeld van de wereld van pakweg 'n miljoen jaar geleden.
Maar zonder gekheid : terechte cultfilm. Halfje extra voor de poster.

avatar van Geno
Er klopt he-le-maal niets in deze film. Het is een oervervelend fantasietje. Een kinderachtig niemendalletje. Maar eigenlijk is het ranzige troep. Het is 't bespreken zelfs niet waard...
...

0.5 * ...

avatar van handelaar
cultfim... is zou mijn knots de godganselijke dag achterna lopen met dergelijke schaars geklede vrouwen. De vraag blijft of deze film ook zijn status zou hebben behouden met niet Raquel Welch maar pakweg een Angela Lansbury in zo'n schaars gekleed pakje.

Redelijke film waarin een man door zijn vader uit de groep wordt verstoten. Zoals de titel al doet vermoeden speelt deze film zich af in de pre-historie. Mede doordat er geen dialogen zijn, is het wel wat langdradig en simpel. Het ziet er allemaal wel mooi uit (niet alleen vanwege de schaars geklede Raquel Welch). De monsters van Ray Harryhausen zijn 50 jaar na dato nog prima om aan te zien. Een nipte 3.0 sterren.

Deze voornamelijk gekeken vanwege de poster van Raquel Welch van deze film die een prominente rol speelt in The Shawshank Redemption.

avatar van blurp194
Rommelig en onevenwichtig, vind ik deze film vooral. De veel genoemde monsters zijn hier en daar best mooi, maar daar staat dan weer tegenover dat sommige scenes echt ontzettend lelijk zijn. Sommige van de special effects zijn ook niet om aan te zien.

Verder is de neppig-zonnebankbruine Welch ongeveer wel de enige reden om deze film te kijken. Een culthit kan ik er nauwelijks in zien.

avatar van joolstein
Vermakelijke B-film uit de Hammer Film studio's met pin-up en sekssymbool Raquel Welch in de hoofdrol. Tevens is het ook een remake van One Million B.C. (1940) Het verhaal is vrij simpel een zoon wordt uit een donkerharige stam gegooid en na wat omzwervingen komt hij terecht bij een blondharige stam. Bij die blonde stam komt hij Loana (Raquel Welch) tegen, die verliefd wordt op hem. Vanuit historisch oogpunt klopt veel van het getoonde niet. Dinosaurussen die in hetzelfde tijdperk rondwandelen als mensen? Daarnaast zijn er schildpadden leguanen en spinnen te zien die niets anders zijn dan echte dieren die vergroot zijn, maar ook eigenlijk niets te zoeken hebben in de prehistorie. De stammen gooien dan ook zielig wat met speertjes tegen die beesten. Toch slaagt de film om overtuigend te zijn dit komt vooral door het uitbeelden van de prehistorische stammen die erg leuk is gedaan. Ook was daar veel meer aandacht voor historische besef, taal, primitief gereedschap, verf voor muurschilderingen, het leren van de andere stam om met steen te werken en vissen te vangen, en was zeer leuk in beeld gebracht. En tja, als dan ook Raquel Welch rondhuppelt in een bikini van bont kan voor mij de film niet meer stuk. Een toch wel erg vermakelijk B-film.

avatar van keimpeS
Toch niet zo'n geweldige film, voor die tijd vast goede special effects. Redelijk onnozel verhaal, bij soms tijden best ook wel lachwekkend, je moet de film dan ook maar gaan kijken met een knipoog. Er waren zekers toch wel wat pluspunten in de film ter verdienste van Raquel Welch! (Zo'n twee zeg maar)

avatar van clubsport
grappig filmpje wat historisch natuurlijk van geen kant klopt maar goed een kniesoor die daarover valt
Verder is het natuurlijk lastig om een boeiende film te maken zonder echte gesproken taal , dan vind ik het toch wel knap dat de makers het toch gelukt is om het nog enigsins boeiend te maken .
En Raquel welch helpt daar natuurlijk ook wel aan mee .

avatar van alexspyforever
Zoals al reeds eerder opgemerkt door anderen klopt er historisch niet zo erg veel van deze film. Dinosaurussen en mens hebben mekaar nooit ontmoet. Ook zijn er andere reuzendieren te zien zoals een schildpad, hagedis. Dit zijn natuurlijk normale dieren die vele malen zijn vergroot. De speciale effecten die hierbij aan te pas komen (Ray Harryhausen) voelen niet te houterig of gedateerd aan en zijn een van de sterkste punten van deze film. Het andere sterke punt is Raquel Welch al mochten een aantal van de andere oervrouwen er ook wel zijn. Het verhaal heeft zoals de dames maar weinig om het lijf en de mannen zijn op een uitzondering na onnozele dommekrachten. Hoewel het geheel misschien overkomt als een spoof, is het wel degelijk serieus zeker niet zoals Caveman (1981). Het is vermakelijk genoeg voor een voldoende maar voor een echt goede film over de prehistorische mens is volgens mij La Guerre du Feu (1981) de beste.