The Octagon (1980)

Actie

geregisseerd door Eric Karson
met Chuck Norris, Lee Van Cleef en Karen Carlson

Na de voorstelling neemt Scott James een artieste mee uit eten. Zij wordt echter aangevallen door ninja's en ze komt te overlijden. Hij gaat op onderzoek om uit te vinden wat de ninja's in Amerika doen en om de openstaande rekening te vereffenen.

avatar van Bananas
Goed vermaak toen we nog een Betamax hadden. 6-voudig wereldkampioen karate leert de ninja's een lesje.

Beetje ongeloofwaardig natuurlijk, een flinke groep goed getrainde Ninja's leggen het af tegen houte klaas Norris.
Wel een vermakelijke film.
In de jaren 80 keek je als puber echt uit naar een volgende Norris film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Een van de betere flicks van Norris. Absoluut fout en goedkoop gemaakt. Maar wel vermakelijk. Onbedoeld hilarisch zijn de momenten waarop Norris zijn gedachten 'spreken'. Ondanks dat het camerawerk verre van goed is, blijven de vechtscenes leuk.

avatar van niethie
Vond dit zelf juist een van de minste toen, dacht ik. Norris die het opneemt tegen een ontelbaar aantal ninja's en natuurlijk wint. Vrij saaie en lelijk geschoten 80's onzin.

1,5 sterren

avatar van DragQueen
Enigzins goedkope film. Maar toch bij vlagen vermakelijk. Norris doet het vrij aardig, en zorgt voor prima gevechten. De regie laat te wensen over, maar het geheel is best verteerbaar. 2,5 Ster.

avatar van DiDa
Vanaf vandaag op dvd + blu ray. Zeer lang geleden dat ik deze nog eens gezien heb!

DiDa schreef:

[quote]the flash schreef:
bedankt voor de tip maar 10 euro voor een chuck norris film is veel te veel. bij fnac staat die 6 euro dat is ook nog wel te veel als ge weet dat ze van dfw komen.[/quot

geweldige film van THE CHUCK!!!

CHUCK NORRIS die een groep huurmoordenaars(NINJA) een pak slaag geeft. mooier kan bijna niet. geweldige karate gevechten. en de hoofd badguy is de zelfde als de badguy uit American ninja. goede film. 5 *
blu-ray beeld kwaliteit vond ik goed voor een film uit 1980.

DiDa schreef:

bol.com | Chuck Norris - The Octagon | Dvd
TOF! Heb de film nog op tape maar is een beetje moeilijk kijken zonder video, hé

avatar van Beertje45
Gevonden op Bluray bij Saturn. Het hele verhaal is nogal suf en het is dan ook wachten op man's vechtkunsten die behoorlijk fraai zijn. Er zijn betere films van Chuckie. Klein rolletje voor Brain Libby (John Kirby - Silent Rage)

avatar van RuudC
Chuck Norris en zijn vaste formule. Baard uitgezonderd ditmaal. Natuurlijk kan er niets op tegen zijn onmeetbare coolheid en dus ook niet een club ninja’s en een eindbaas. Alleen over de echoënde dubs die zijn gedachten voorstellen, heb ik toch wel even getwijfeld. Ook hier had de film beduidend korter kunnen zijn, maar de schurk in een flashback ombrengen, levert zelfs met Chuck geen interessante film op. Ook The Octagon is een kat-en-muisspelletje met een snufje humor en puike actie. De vermaakwaarde staat volledig op conto van Chuck Norris. Zonder hem blijft er weinig van The Octagon over, al mag gezegd worden dat dit niet bepaald tot zijn beste films behoort. Een middenmoter dus.

avatar van xxERWINxx
Aardige actiefilm met Chuck norris, niet de beste van hem want dat is nog steeds de Missing in action reeks, deze film met ninja's is wel aardig, je kan zien dat hij uit de jaren 80 komt, maar verder redelijk vermakelijk.

avatar van jeroentjuhhhhh
Chuck vs de Ninja Mercenaries. Het is even dom als dat het klinkt. Verbaas me er enigszins over dat deze van Eric Karson afkomstig is. Na het recentelijk bekeken Black Eagle (1988) me voorgenomen om de beste man te ontwijken, maar hij is dus toch toevallig op m'n pad beland met deze typische Norris-flick. Erg vermakelijke nonsense en in alle opzichten een beter verzorgd (al is dat ook maar relatief) spektakel dan het eerder benoemde film met de muscles from Brussels.

avatar van Metalfist
Oh my God! Ninja... ja... ja... ja...

Een tijd geleden met de Expendables hype had ik me laten verleiden om eens een resem Chuck Norris films aan te schaffen. In het tweede deel van de franchise vond ik hem leuk en ik had vroeger wel eens wat afleveringen van Walker, Texas Ranger gezien waardoor ik dacht dat zijn films me wel gingen liggen. Het bleek echter het tegendeel te zijn, want met uitzondering van The Way of the Dragon heb ik nog geen voldoende aan een Chuck Norris film kunnen geven. Ik hoopte meer voor The Octagon, maar de regie in handen van Eric 'Black Eagle' Karson was geen goed teken.

Karson levert wel een betere film af dan zijn Van Damme vehikel, maar echt goed is dit ook weer niet te noemen. Je zou nochtans wel wat verwachten wanneer de almachtige Norris het tegen een stel ninja's moet opnemen, maar de film wordt genekt door vervelende personages (die Justine, jongens toch wat was me dat voor een zak aardappelen en dat kan ook gezegd worden voor A.J.) en een aantal teleurstellende gevechten die vooral te lijden hebben onder donkere scènes waar je niets ziet en slechte montage. Breek me de mond ook niet open over die verschrikkelijke voice-over! Geen idee wat het nut was om Norris bepaalde zinnen te laten echoën, maar het werkt voor geen meter. Het zat regisseur Karson ook nog niet mee tijdens het maken van de film. Om het productiebudget zo laag mogelijk te houden besloot hij zijn eigen Jaguar te laten ontploffen om dan uiteindelijk te moeten toekijken hoe het brandende voertuig crashte met een Pontiac Firebird Trans Am..

Hij kon echter wel rekenen op een redelijke cast. Het is één van de eerste rolletjes van Norris en het gaat hem hier duidelijk beter af dan in films als Breaker! Breaker! Moet wel zeggen dat ik hem beter vind overkomen wanneer hij zijn baard laat staan, enkel de snor is toch niet zo imponerend. Soit, Norris blijft een beperkt acteur en toch blijft hij een zekere aantrekkingskracht houden. Hetzelfde geldt voor Lee Van Cleef, al vind ik die veel minder beperkt in zijn kunnen. Begin jaren '80 weliswaar afgedwaald naar dit soort actiefilmpjes (al vind ik hem in Escape from New York nog wel erg leuk), maar hij blijft een meerwaarde. The Octagon markeerde meteen ook het debuut voor Aaron Norris (broer van en regisseur van het meeste jaren '90 werk van Chuck) en Mike Norris (zoon van en te zien in de flashbacks).

Het blijft vreemd. Onze geliefde Chuck behoudt meestal wel een zekere aantrekkingskracht, maar moet het in het algemeen praktisch altijd afleggen tegen een Van Damme, Stalone, Schwarzenegger of Lundgren. Zou graag echt eens een knaller van hem zien. Hopelijk gebeurt dat nog met Missing in Action III, Delta Force 2 of Sidekicks

avatar van Beertje45
Enkele aanraders: Lone Wolf McQuade, Code of silence, A force of one.

avatar van Metalfist
Code of Silence heb ik al gezien (2*) en beschouw ik wel als één van zijn beteren. De andere twee zien er inderdaad nog wel leuk uit. Eerst hetgeen zien dat ik hier nog heb liggen en dan wil ik eventueel nog wel eens een kans wagen.

avatar van Phantasm
Redelijke aktiefilm, niet echt goed en niet echt slecht, Chuck Norris heeft wel betere films gemaakt dan dit, kijk hierboven bij: Beertje 45, ben het helemaal met hem eens.

avatar van Movie Jim
Een trage film
die nooit ergens spannend wordt.
Het eindgevecht was wel mooi
meer niet.
Chuck Norris
in weer een van zijn mindere films.

avatar van DiDa
Was echt 30 jaar geleden dat ik deze had gezien.

Ik vind het in dit geval ongelofelijk hoe men het voor elkaar krijgt om zo'n eigenlijk simpel verhaal zo rommelig te brengen. Want met het verhaal kun je op actiegebied heel wat kanten op. Maar het is rommelig gemonteerd en het lijkt wel of er scenes ontbreken ofzo. Ik kan er niet echt de vinger op leggen. Teveel personages en teveel zijplotjes. De actie daarentegen is verder prima. Alleen is het tempo van de film net te laag. Na een uur werd de film eindelijk wat simpeler en straight forward oftewel gewoon Chuck vs ninja's. De finale redt de film nog een klein beetje. 2,5 ster