Aladdin and the King of Thieves (1996)

Alternatieve titels: Aladdin en de Dievenkoning | Aladdin III: Aladdin en de Dievenkoning

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Tad Stones
met de stemmen van Robin Williams, Scott Weinger en Linda Larkin

Aladdin staat eindelijk op het punt te gaan trouwen met prinses Jasmine, maar ondanks de aanmoedigingen van de geest is hij onzeker. Hij weet niet of hij een goeie vader zal zijn, wetende dat hij zijn eigen vader nooit heeft gekend. Als dan op zijn bruiloft 40 dieven een talisman proberen te stelen, moet hij dit zien te voorkomen en zijn vader zien te vinden.

avatar van movie acteurs
Aardig Disney vervolg. Alleen is de eerste film wat spannender en wat leuker. Maar het krijgt toch nog een 3,0.

avatar van Minotaures
Eindelijk de trilogy gezien.

Het zijn allemaal vermakelijke films. Alleen deel 2 en 3 waren wat mij betreft overbodig. Gelukkig is deze stukken beter dan deel 2.

Het duurt ook (gelukkig) niet zo lang, het is wel er flink 75 minuten de tijd voor nemen. Maar zoals deel 2, is het gewoon een aanvulling. Het verhaal was redelijk (ook een aanvulling op Al's verleden en een zoektocht naar ultieme kostbaarheden). De personages (met name de slechterikken) zijn een stuk interessanter dan in deel 2.

Hierin blijft Geest leuk, al is het vaak iets teveel van het goede, om elke minuut dat die op beeld is sarcastisch en grappig wilt overkomen. Een leuke stukje was toen die met een getoverde leger van alle soorten (Army Rangers, S.W.A.T.) Cassim omsingeld. Wat wel vaak overkomt is dat Geest personages en quotes van andere films naspeelt, soms grappig en soms wat minder.

Ben wel blij dat ik de gehele trilogy achter de rug heb gehad. Geen Aladdin films met gezang om de 10 minuten.

avatar van gizmo_o
Dit derde deel vind ik weer beter dan deel 2, maar nog steeds een stuk minder dan deel 1.
Goed om te zien dat Williams de geest weer inspreekt en dat leidt dan ook tot een aantal hilarische situaties. Verder vind ik het leuk dat het verleden van Aladdin wat belicht wordt en is het weer eens wat anders dan de verhaallijn met Jafar erin. Iago en Abu blijven grappig en de nieuwe slechterik was ook weer in-en-in slecht, maar niet zo grappig als Jafar, helaas.
De kwaliteit van de animatie is ok.

persoonlijke mening aladdin meesterwerk,de wraak van jafar leuk vervolg,de dievenkoning superleuke film en niet te vergeten de serie van aladdin heb ze ooit eens opgenomen van ketnet 10 dvds per dvd 2 uur dus 200 uur aladdin echt super jammer dat de serie van aladdin nooit is gebracht ja ok 2 videobanden,met elk 3 filmpjes,maar het zou super zijn als disney de volledige serie op dvd zou zetten

avatar van alexspyforever
En plots blijkt Aladdin een vader te hebben... Deze film diende voor mij enkel tot nog wat extra cash binnen te halen uit een verhaal dat Disney al danig had verkracht. met Sesam open u en de hand van Midas nemen ze weer elementen uit andere sprookjes die eigenlijk helemaal niet thuishoren in het sprookje van Aladdin. Niet leuk, niet vermakelijk.

avatar van mjk87
Beter dan deel II, had ik lang gedacht, maar dat valt vies tegen vooral doordat The Return of Jafar nooit saai werd. De eerste helft is nog het beste met één aardig liedje en een redelijk tempo en redelijk uitwerking van het verhaal. Daarna wordt alles maar gerekt, komen de nodige onnodige subplots, komen er veel liedjes langs die echt saai zijn en verliest het ook het juiste verteltempo. De animatie verder is matig en het stemmenwerk is slaapverwekkend. En ja, Jafar is een leuke vijand, die wordt nu gemist. 1,5*.

avatar van missl
Alladin heeft ineens een vader en moet naar hem op zoek. Genie is ontzettend druk en niet grappig. Deze film is bijna vervelend om te kijken.

avatar van PEN15
Had ik toch altijd gedacht dat de Nederlandse uitvoering: Aladdin en de Malle Dieven zou heten, maar dat heb ik me kennelijk dan toch verbeeld!

Okee, ik vraag me nou wel eens af of je dit nou echt als een vervolgdeel kunt beschouwen. Zijn er nou echt liefhebbers die denken, wauw dit is deel drie van de bioscoop-hit Aladdin uit 1992!!
In de Wraak van Jafar moet zijn uitgelegd waarom Iago ineens bij de goeien hoorde, want ik krabde me al achter het hoofd hoezo en dat de geest weer geflest is. dezelfde terugdraaiformule van Ariel die ineens weer een zeemeermin is alsof het hoofdverhaal niet bestaat.

De teevee serie van '94-'96 vond ik zeer vermakelijk en de Nederlandse stemmen kwamen zo akelig dichtbij met die van de echte stemmen. Dit veertig rovers koning midas verzinsel + Iago als goeierik kan het niet opboksen met de échte Aladdin 1992. Liever dat nog veertig(!) keer opzetten dan deze!!

avatar van W.V.
Wat een teleurstelling dit vervolg. Overbodige rommel.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ondanks dat deze King of Thieves qua verhaal, animaties en humor veel beter dan voorganger Return of Jafar is vond ik de film in totaliteit net zo zwak. Het verhaal is namelijk vrij weinig aan, Aladdin zijn pa boeide me niet en dan blijft er vrij weinig over. Wat dat betreft had ik liever dat we nog een deeltje met Jafar hadden gehad, was tenminste wel een interessante bad guy. En dat hij al diverse keren dood leek, ach. Goku is in de Dragonball franchise zijn vijand Frieza na z'n dood ook nog tig keer tegengekomen Goddank dat Robin Williams terug is gekeerd als Geest, dat trekt het niveau van de film nog een heel eind omhoog. Hij is weer erg vermakelijk met zijn gekke gedrag, oneliners en verwijzingen naar films. De andere personages zijn vrij saai en voegen weinig toe. Alles bij elkaar wil ik hier ook geen voldoende voor geven. Beide vervolgfilms hadden beter niet gemaakt kunnen worden, maar Disney vond het geld belangrijker.