Boudu Sauvé des Eaux (1932)

Alternatieve titel: Boudu Saved from Drowning

Frankrijk

geregisseerd door Jean Renoir
met Michel Simon, Charles Granval en Marcelle Hainia

Zwerver Boudu springt in de Seine en wordt gered door meneer Lestingois, een aardige boekverkoper die hem onderdak biedt. Mevrouw Lestingois en de dienstmeid Anne-Marie, zijn hier allesbehalve blij mee aangezien Boudu lui en smerig is.

Op deze film is 'Down and Out in Beverly Hills' gebaseerd.

FisherKing
Hebben ze in Hollywood wel een engelengeduld gehad met de remake.

Tja, dat zou je zeggen.

avatar van Macmanus
De film begon zeer sterk.
Een paar zeer goede scènes zoals; Wanneer de zwerver zijn hond kwijt is en het verteld tegen een politieagent en de politieagent geen aandacht voor hem heeft. Maar als even later een vrouw langs komt die haar hond kwijt is die heel veel geld waard is en om hulp vraagt helpt iedereen snel mee.
En als de zwerver na een deur te hebben opgehouden voor een rijke meneer maar besluit de rijke man geld te geven want hij duurt wel erg lang voor dat hij geld gevonden heeft.
Maar als de zwerver terecht komt bij de boekenverkoper, dan krijgt de film een wat minder niveau. De zwerver wordt steeds meer een soort “Charlie Chaplin” type, en de film lijkt dan ook niet helemaal meer te weten waar het heen wil. Dus dan wint de zwerver maar de loterij en gaat die trouwen. Dit kwam nogal gehaast over.

Een hier en daar zeer aardige film, maar er zaten helaas ook een paar mindere stukken in.
3.24 sterren.

avatar van xgogax
Macmanus schreef:
... De zwerver wordt steeds meer een soort “Charlie Chaplin” type, ...

Kom op zeg! Je gaat Boudu toch niet met Charlie Chaplin vergelijken. Boudu is een geboren zwerver, een zwerver in hart en nieren!

Overigens vind ik dit technisch superieur filmpje veel beter dan welke Chaplin dan ook. Is dit geniaal filmpje werkelijk in 1932 gemaakt? Wow! Hoe is het mogelijk?

***** / *****

avatar van Poisonthewell
xgogax schreef:
Is dit geniaal filmpje werkelijk in 1932 gemaakt? Wow! Hoe is het mogelijk?

Dit is toch vrij goed te merken vind ik; Renoir lijkt vooral op geluidstechnisch gebied nogal moeite te hebben.
Verder overigens een erg leuke film. Michel Simon is hilarisch als lompe, ondankbare zwerver die het huishouden van zijn weldoener compleet overhoop haalt. Naar het einde toe inderdaad ietsjes minder sterk, maar tegen die tijd heb je dr al een dik uur flink lachen op zitten. 4*

avatar van stephan73
Ik ben bang dat ik deze film niet dezelfde klassiekerstatus kan geven die anderen hem wel geven. Ik zag waarschijnlijk een andere film dan de meeste filmliefhebbers.

Boudu is op zijn tijd wel leuk, maar hij wordt nergens echt grappig of ontroerend. Het clochardzijn wordt door het figuur Boudu gewoonweg belachelijk gemaakt. Hij loopt de hele film rond alsof hij 6 flessen wijn heeft weggewerkt en mompelt meer dan dat hij praat.

Jammer, na Toni weet ik dat Jean Renoir veel meer kan, maar dit was het gewoon net niet!

klute89
Een erg mooie en sfeervolle film. Er werd toch vaak een glimlach op mijn gezicht getoverd door de bijdehante en klunzige zwerver.

De prachtige beelden van een zomers Parijs verhogen het genot.

Ik heb deze film op goed geluk gekocht, alleen kijkend naar de naam van de regisseur. Hij is in iedergeval direct raak! Ik zal ook zeker op zoek gaan naar meer films van Renoir.

avatar van Querelle
Het gegeven dat iemand een huishouden binnendringt vind ik een interessant gegeven en is al in meerdere goede films geinterpreteerd. Down and out in Beverly Hills, Teorema, Sitcom en Visitor Q baseren zich op het zelfde uitgangspunt, wel elk met een andere inkleuring.
Deze film blinkt weer uit door zijn anarchistische inslag, waarin armoede en rijkdom als iets onbenulligs word gepresenteerd. De zwerver geeft een rijke man geld om brood te kopen en verleid de vrouw en de minnares van zijn weldoener
De camera leidt in meerdere scenes de kijker door een zeer realistisch decor van armoede en zelfgenoegzame rijkdom, soms d.m.v. een verrekijker, waarin plots het clowneske type, dat de zwerver is, in beeld verschijnt.
Deze gebalanceerde mix van naturalisme en de Renoir bekende (k)luchtigheid werkt stukken beter dan andere films die ik van Renoir heb gezien.
Heerlijke film.

Op het gevaar af dat ik voorgaande recensent ontrief,zie ik het kluchtige dat typisch zou zijn voor Renoireigenlijk alleen duidelijk in deze film,maar misschien heb ik wat gemist in zijn oeuvre.
Hoe dan ook ,het is niet alleen Simon die het bourgeois huishouden binnendringt,maar ook het bourgeois huishouden dat Simon binnendringt:de pogingen vd brave burgers om deze neandertaler te conditioneren en hun waardenpatroon op te dringen,brengen de arme stakker danig in de war,met alle gevolgen van dien.
Dat de clochard hier belachelijk gemaakt zou worden lijkt me flauwekul,Renoir richt zijn pijlen eerder op de burgerij( die boekverkoper heeft keurig een landkaart van Holland en Zeeland saan de muur hangen,maar dat terzijde).Overigens lijkt het gegeven van zwervers die het "slachtoffer"worden van zinloze liefdadigheid,ook een invloed te hebben gehad op Viridiana.Wat Chaplin betreft:deze film lijkt toch wel een spoof op diens sentimentele trampfilms te zijn,getuige de laatste shots van Boudu.
Ook in deze Renoir weer fraaie fotografie,en opvallend voor een jaren '30 film:geschoten op locatie tijdens de Parijse zomer waar de zon mooi doorbreekt.
Zoals vaker heeft deze Renoir een theatrale inleiding met een soort aprés midi d'un faune achtige sequentie.Verder wordt de muzikale omlijsting verzorgd door een dwarsfluit,wat dan zal verwijzen naar het satyrachtige natuurwezen dat Boudu is.

"Liever arm en vrij dan rijk en opgesloten" is zowat het hoofdthema van de film en dat werd, naar het schijnt, in volle crisisperiode, begin jaren 30, met werkloosheid en armoede tot gevolg, niet bepaald gesmaakt. Pas jaren later werd deze film aanzien als een meesterwerkje.
En dat is het eigenlijk ook want Renoir legt ook op zeer gevatte wijze meerdere kortzichtigheden van de bourgeoisie bloot, de oppervlakkigheden en de wispelturigheidjes van het kleine menske, zijn hypocrisie...
Cineast kon beroep doen op een schitterende Michel Simon, die zijn rol op een werkelijk onevenaarbare wijze vertolkt.

avatar van Ramon K
Ik vind ook dat deze film van Renoir een beetje wordt overgewaardeerd; het personage Boudu is te grotesk en wordt dan ook nog eens totaal over-the-top vertolkt door Simon. De kritiek op de bourgeoisie in de film is leuk en verder is de film mooi geschoten en redelijk amusant, maar ik vind 't de minst goede film van Renoir die ik tot nu toe zag.

avatar van Spetie
Jean Renoir maakt met deze Boudu een satirische komedie over het leven van een zwerver, genaamd Boudu. Het uitgangspunt vond ik in ieder geval erg goed. Een rijke aristocratische familie, krijgt ineens een zwerver in huis en weet niet goed hoe ze moeten omgaan met hem en de situatie en omgekeerd geldt eigenlijk hetzelfde.

Michel Simon speelt de rol van Boudu naar behoren. Er zitten zeker wel wat komische momenten in, maar het is niet dat ik echt heb moeten lachen. Wel wordt de bourgeoisie op een leuke manier te kijk gezet, iets wat doet denken aan het werk van Buñuel, die dat in sommige van zijn films, ook op fraaie wijze deed. Renoir brengt het allemaal prima in beeld en zeker voor een film van deze leeftijd, ziet het er allemaal goed uit.

Het concept is leuk, de film onderhoudend, maar een meesterwerk, of iets dat daarbij enigszins in de buurt komt, zie ik er zeker niet in.

avatar van Vinokourov
Jean Renoir brengt een clash in beeld tussen de gegoede burgerij en een sloeberige zwerver (Boudu) die door de man des huizes wordt opgepikt. Wat een heldendaad van hem jawel! En het mooie is nog dat Boudu eventjes mag logeren in het huis. Hij is echter ongemanierd en lomp en dat werkt vooral op de zenuwen van mevrouw en de dienstmeid. Enfin, het verloopt verder wel grappig en okee. Maar een meesterwerk is het niet, daarvoor is het allemaal te eenvoudig en de film zelf komt continu wat houterig over.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Stuk minder dan de andere films van Renoir die ik zag, maar nog altijd een redelijke komedie die bovendien mooi geschoten is. Een culture clash waarbij de bourgeoisie welgemanierd is maar hypocriet en de zwerver onopgevoed maar eerlijk. Renoir dreef het wat te ver door, Boudu was een buitengewoon irritant figuur, niet alleen ondankbaar maar ook onbeschoft en handtastelijk; ik had hem er na één dag wel uitgegooid.