Le Déjeuner sur l'Herbe (1959)

Alternatieve titel: Picnic on the Grass

Frankrijk

geregisseerd door Jean Renoir
met Paul Meurisse, Charles Blavette en Régine Blaess

Etienne Alexis, afkomstig uit een stijf intellectueel en steriel milieu, is een bioloog die kunstmatige inseminatie propageert ter wille van betere sociale omstandigheden en als therapie voor het elimineren van passie. Tijdens een picknick met familie en aanhangers van zijn theorieën wordt hij door een satyr betoverd en wordt vervolgens hevig verliefd op een boerendochter voor wie hij de wetenschap opgeeft.

avatar van The One Ring
Ik betwijfel of Jean Renoir zelf dacht dat hij een meesterwerk aan het maken was toen hij Le Déjeuner sur l'Herbe aan het maken was, maar wat maakt het uit als je je vermaakt. Hij schoot deze film rond het huis waar hij opgegroeit was met zijn vader, de schilder Auguste Renoir en de film is duidelijk een lofdicht naar die tijd en naar zijn vaders kunst. De vraag is dan alleen: waarom geen verhaal dat past bij dergelijke nostalgie? Het plot is niet vervelend om te volgen, maar niet bijzonder genoeg uitgewerkt om dit tot een werkelijk fantastische film te maken. Wat echter goed overeind staat is het uiterlijk, dat waarlijk een mooi eerbetoon is aan de schilderkunst van Auguste Renoir. Vooral de belichting is beter dan je in de meeste films zult aantreffen. Visueel behoort dit dus tot de top, maar als Renoir er nog een boeiend verhaal aan vast had weten te knopen of meer de diepte in was gedoken was het misschien een meesterwerk geweest.

Als regisseur lijkt Jean Renoir mij toch geen hoogvlieger te zijn geweest...