Zong Heng Si Hai (1991)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door John Woo
met Leslie Cheung, Yun-Fat Chow en Kong Chu

Joe vormt samen met zijn jeugdvrienden Jim en Cherie een trio meesterdieven. Als weeskinderen werden ze jaren geleden in bescherming genomen door de machtige onderwereldbaas die zich als hun stiefvader gedroeg. Nu, velen jaren later, krijgen ze van hem stelselmatig opdrachten om dure schilderijen te roven uit het museum. Maar het drietal heeft er genoeg van en gaat akkoord met nog één allerlaatste klus: de roof van een kostbaar schilderij uit een Franse villa. Maar wat de drie dieven niet weten is dat hun kwaadaardige stiefvader hen uit de weg wil ruimen...

avatar van sinterklaas
John Woo's komediefilm. Al vond ik de flauwe grappen toch niet echt om in een deuk te liggen. Soms heeft deze film vrij wat weg van een musical. Eigenlijk is Once A Thief gewoon een heerlijke onzinnige film waar je als je er later aan terugdenkt gewoon een slappe lach krijgt over hoe onzinnig deze was. Chow Yun Fat hangt ook de komiek uit en ertussendoor zijn er nog wat heerlijke langdurige shoot outs aanwezig dat in geen enkele John Woo film kan en mag ondbreken. De exotische Frankrijk-locaties zagen er ook sfeervol en mooi uit. Een van de hoogdepunten vond ik die scene met die tovenaar en natuurlijk die hele shoot out en achtervolging scene in Frankrijk of die diefstal in het kasteel.

Heerlijke onzinnige Woo-film zoals we het wel en niet van hem gewend zijn. Van deze film heeft Woo ook een matige remake gemaakt die in Blokker en Bart Smit (denk nog) voor 1 euro te krijgen is. Wat me trouwens wel stoorde was die Engelse dubbing. Of hoort dat bij de film?

avatar van Goto
Volgens IMDb is de film zowel Frans, Cantonese als engels gesproken. Lijkt me ook sterk gezien de acteurs dat de film in z'n geheel engels gesproken zou zijn.

avatar van sinterklaas
Heb je de film ook al gezien. (word hier weinig op gestemd)

avatar van Goto
Nee nog niet maar zal hem vast nog wel eens kijken.

avatar van niethie
Tussen het The Deer Hunter ode Bullet in the Head en misschien wel de beste HK actiefilm ooit Hard-Boiled in maakte Woo dit filmpje. Vond het wel geinig, niets hoogstaands verder, een beetje op de automatische piloot en een overvloed aan flauwe overdreven humor.

Krappe 3 sterren.

Tja, komedie en Woo. Hij heeft er weinig kaas van gegeten, net als de wat meer dramatische scenes die in de film zitten. Beetje flauwe humor inderdaad, Chow Yun-Fat die een taart in zijn gezicht krijgt en meer van dat soort slapstick. De muziekscore was ook niet best met goedkope synthesizer deuntjes.

Pluspuntjes waren de locatie Parijs, wat altijd leuk blijft in films (met alle sightseeings uiteraard) en de actiescenes zijn ook hier weer in Woo stijl, wat we van hem kennen. Maar voor echte Woo actie moet je natuurlijk gewoon Hard-Boiled of The Killer gaan kijken.

Aardig tussendoortje.

Vooral de actiescens zorgen er toch weer voor dat deze film wel te pruimen is. Het drama is maar erg flauwtjes en de humor is ook niet meteen het beste wat HK ooit heeft voortgebracht.

Verder zal ik ook nooit echt een fan van Fat worden denk. Vind het maar een beperkt acteur die vooral erg moeilijke grimassen kan trekken als hij probeert te lachen.

Gelukkig dus nog wat actie met af en toe een aantal creatieve komische noten, zoals de kaartenwerper.

En zo heb ik zo'n beetje alle bekende oude Woo films gezien. Heeft een paar geweldige actieknallers gemaakt maar veel meer dan dat heeft hij toch ook niet gepresteerd, en hij blijft een aantal stevige zwaktes hebben die in elke film weer opduiken.

't is goed dat hij nooit bezuinigt op de actie.

avatar van Ramon K
ASIAmania dvd is Engels gedubt. Kan ook weer bij het vuilnis!

avatar van Minotaures
Tijdens een controle, deze toevallig voor 2,50 zien liggen. Zat er aan te denken om het te kopen, maar laat hem toch even liggen. Had eigenlijk meer stemmen en meningen verwacht

Dit is toch ook wel weer een erg vermakelijke film. Zoals de meesten vond ook ik de humor meestal niet grappig en soms pijnlijk onleuk. En hoewel het door de gehele film verweven zit en af en toe wel al te nadrukkelijk aanwezig is, vergalde het mijn kijkplezier niet echt. Het zorgt wellicht hooguit voor een halfje aftrek. Een klein beetje hetzelfde voor het dramatische gedeelte. Ik kan de Douglas Sirk in Woo altijd wel waarderen, maar hier was het wel erg gemakkelijk. Het is ook al zeker de tiende keer dat ik een Woo zie met een zelfde soort verhaaltje over broederliefde. Waar je natuurlijk voor komt is de actie en daarin is Woo echt een geweldenaar. Het is niet zo goed en stijlvol als bijvoorbeeld Hard Boiled of the Killer, maar ja wat wel? Dit komt tenminste in de buurt zo nu en dan. Vond het tempo goed, de spectaculaire actiescènes erg amusant en het avontuurlijk aspect zeer aardig. Heerlijke onzin. Ben blij dat Woo nu weer lekker in het werk is in China. 3,5 sterren.

Als je ooit eens de kans krijgt moet je toch maar eens een echt oude Woo proberen. Een beetje tegen alle verwachtingen in is hij een aardig begaafd comedy regisseur.

Welke raad je met name aan bijvoorbeeld?

Run Tiger Run vond ik zelf de grappigste, From Riches to Rags en To Hell With The Devil waren ook leuk. Sneltrein films met typishe HK humor, maar toch net iets inventiever zodat de flauwheid makkelijker te verteren valt.

Hoe makkelijk deze films verkrijgbaar zijn weet ik niet, ik vrees er een beetje voor eerlijk gezegd.