Attack of the Giant Leeches (1959)

Alternatieve titel: The Giant Leeches

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Bernard L. Kowalski
met Ken Clark, Yvette Vickers en Jan Shepard

In de buurt van een klein dorpje zien de plaatselijk dronkenlap een enorm monster. Niemand gelooft hem echter, totdat er een aantal mensen uit het dorp spoorloos verdwijnen. Al gauw wordt het stadje aangevallen door een horde bloedzuigers en moet iedereen vluchten voor zijn leven.

avatar van Poisonthewell
Leuke b-horrorkolder. Gaat er bij mij altijd wel in, zo'n uurtje onbeschaamde 50s monsterlol. 3*

avatar van Vinokourov
'Horde' is wel een groot woord. Welgeteld twee uit de kluiten gewassen bloedzuigers terroriseren het meertje. Ze zien er overigens erg lelijk uit. Verder is het inderdaad B-horrorkolder met zwak acteerwerk en hier en daar een plotholetje. 2*.

avatar van otherfool
My oh my wat zijn jullie nog positief! Het plotje sleept zich werkelijk nog trager voort als een bloedzuiger op het droge... de oogjeden hebben gisteravond weer een heus gevecht moeten leveren met de zwaartekracht. Hilarische achtervolging door het bos, dat wel; don't kill me, Dave!

1*.

avatar van wendyvortex
Voor het merendeel der mensheid zal dit een volkomen flutfilm zijn.
Attack Of The Sleeping Bags lezen we op de IMDB (2,9).
Of dat slaat op het feit dat de film slaapverwekkend zou zijn? Of op de geweldige monsterpakken?
Geproduceerd door Roger Corman (How I Made A Million Movies In Hollywood And Never Lost A Dime), maar geregisseerd door één van diens medewerkers.
Volgende keer wel handig nachtscenes even wat bij te lichten, maar tsja die lampen kosten dan weer geld.
Verder menen we regelmatig octopus-tentakels te zien en die hebben bloedzuigers niet bij mijn weten.
De bloedzuigers hebben trouwens zowaar wat weg van slaapzakken.

Het zouden toch geen acteurs met een slaapzak om zich heen zijn

Maar goed ik ben nu eenmaal helemaal dol op dit soort drive-in-bioscoop-voer.
Qua vermaakfactor zit je helemaal goed met deze giga-bloedzuigers.

avatar van dave
Alweer een B-draak uit het 'Attack of the...' -tijdperk.

De film begint nochtans niet slecht, met een man die 5 kogels in een van de monsters knalt. Daarna valt alles echter snel stil. Veel oninteressant gedoe omtrent een vrouw die haar man bedriegt, zoektochten op het moeras die niets opleveren, theorieën die uitgewerkt worden, enzovoort. De film begint pas echt vanaf het moment dat de eerste slachtoffers vallen.

Uiteraard zien de bloedzuigers er verschrikkelijk uit. In het begin zie je alleen hun 'hoofd', maar later zijn ze in volle glorie te aanschouwen. Het zijn evenwel niet meer of minder dan mannen in dwaze kostuumpjes. Ze hebben enorm grote zuignappen, waarmee ze met gemak liters bloed per keer kunnen opzuigen. Doch, sommige slachtoffers blijven gewoon in leven. Daarnaast maken ze elke keer als ze bewegen een vreemd geluid, alsof je een plastic fles platdrukt. Er is geen enkel aspect dat echt geslaagd is.

Op het einde vond ik de onderwaterscènes ook wat amateuristisch ogen. Altijd dezelfde achtergrond in de grot, en nooit werd er gebruik gemaakt van die harpoen. Jammer. In plaats daarvan rekenen ze op een overvloed aan dynamiet, om zo het monster terug de ruimte in te blazen. Of waar het ook vandaan mag komen.

Op de keper beschouwd een saaie bedoeling. Geforceerde dialogen, eentonige regie, gebrekkig acteerwerk, sjofele belichting en slechte (of geen) speciale effecten maken het allemaal nog een tikkeltje waardelozer.

1,00

avatar van movie acteurs
Erg slechte film.

Het begin was al vrij onduidelijk, kwam bij mij mede door het oerslechte/lelijke zwart/wit beeld. Acteerwerk is door sommige acteurs redelijk maar van sommige erg slecht. Waaronder Yvette Vickers die Liz moet spelen is erg slecht. Inhoud is saai, net zoals de uitwerking. De film heeft vaak veel onduidelijke, vreselijke amateuristische scene's. De bloedzuigers ( ) zijn kei nep en lelijk. Voor die tijd had dat best wel wat beter gekund.
Dit is lelijk materiaal wat afkomstig is van het ergste B-soort.

1,0 voor een paar redelijke acteurs.

avatar van Mac Hammer Fan
Die bloedzuigers zien er toch erg slecht uit. Verschrikkelijk nep. Jammer, want dat keldert de film. Indien het niet zo amateuristisch in beeld was gezet zou de amuzementswaarde een stuk hoger hebben gelegen.

Meneer Bungel
Hier gratis te bekijken dan wel te downloaden.

davez
Niet half zo slecht dan het stemgemiddelde doet vermoeden. Leuk sfeertje en goed tempo omdat de film maar een uurtje duurt. Verder wil ik vooral het creepy geluidje bewieroken dat bijvoorbeeld op het einde van de film te horen is.

Maar goed uiteindelijk is de film te donker. Met een goed budget en regisseur kan hier een creepy remake van gemaakt worden

avatar van RuudC
Het was geen goede keuze om deze film tussen twaalf en een uur s’nachts te kijken. Er gebeurt in deze film namelijk veel te weinig om dan wakker te blijven. De bloedzuigers komen zelden in beeld. Ik heb niets tegen mensen in monsterpakken wanneer het gaat om jaren ’50 pulphorror, maar maak er dan tenminste een beetje een leuke show van. Een totaal gebrek aan humor, maar ook een enigszins interessant plot, maakt deze zit tot een bijzonder saaie. Jammer, want ik had oprecht gehoopt op een leuke, foute film. In elk geval heb ik de film met moeite uitgezeten en direct erna geslapen als een roos.

avatar van joolstein
Vermakelijk was het nog wel binnen de grenzen van jaren ’50 films met een klein budget. Zoiets als een B-film die je zal opzetten op een regenachtige zondagmiddag. Natuurlijk rammelt het verder aan alle kanten. Een paar opmerking kan ik niet laten om te benoemen. Zo zijn het wel hilliebillie maar zulke domme dingen, doet echt niemand. Word er vooral geleend bij "Creature from the Black Lagoon" alhoewel het monster wel wat armtieriger was. Is er een rare liefdesverhouding, waarbij de bedrogen wel heel toevallig opeens in het moeras kwam. Sowieso was het nogal ongeloofwaardige relatie van Playmate Yvette Vickers. Zijn er onderwaterbeelden maar blijven die bij een dappere poging want goed geslaagd waren ze niet allemaal. En waarom dan wel onderwater maar in de nachtelijke scenes geen belichting? Je moet dit soort pulp-horror kunnen waarderen, want veel is er slecht gedaan, maar doe je dat dan kan je wel een uurtje vermaken.

avatar van mrklm
Eind jaren '50 waren de titel met het woord 'Giant' erin wel een beetje opgedroogd. Toen kwam iemand op het idee dat een duikpak wel wat weg heeft van een grote bloedzuiger en een paar bescheiden aanpassingen later waren de kostuums klaar voor deze dwaze SF-horror. Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken...