Rupture (2016)

Canada / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Shainberg
met Noomi Rapace, Michael Chiklis en Lesley Manville

Renee Morgan (Noomi Rapace) is een alleenstaande moeder die samen met haar 12-jarige zoon Evan in een rustige buitenwijk woont. Buiten medeweten van beiden wordt elke beweging van hen waargenomen. Tijdens haar dagelijkse boodschappen krijgt ze autopech en wordt ze ontvoerd door een groep vreemden. 24 uur later zit ze vastgebonden in een anoniem laboratorium en wordt ze ondervraagd over haar medische verleden, met inbegrip haar angst voor spinnen.

avatar van Decec

Klinkt goed.....zin in.

avatar van 606
Klinkt goed

avatar van mcdaktari
De film begint echt goed, ik had totaal geen idee wat er nou precies achter zat. In eerste instantie dacht ik dat het om de organen maffia ging. Vaak zie je dingen al ver van te voren aankomen, maar dat had ik bij deze niet.Wel kreeg ik na een tijdje het vermoeden dat het om Aliens ging. Het einde van de film vond ik licht teleurstellend. Maar ondanks dat is het zeker geen verkeerde film. Als sciencefiction liefhebber moet je deze toch zeker wel willen zien lijkt mij. Noomi Rapace is ook wel perfect gecast voor deze rol. Al bij al een aardige film.

avatar van Collins
Film vol onwaarschijnlijkheden. Mag hoor, als het science fiction is. Is normaliter juist erg leuk. De onwaarschijnlijkheden springen in deze film alleen zo in het oog. Zijn zo opvallend aanwezig. Worden amper of heel goedkoop gecamoufleerd. Zijn zo oprecht ongeloofwaardig. En dat is natuurlijk niet goed voor een film die serieuze spanning beoogt op te roepen.
Als filmkijker ben ik altijd genegen om erg ver te gaan in de acceptatie van het getoonde. Hoe onwaarschijnlijk of hoe belachelijk het getoonde ook is. Ik ga gewoon ver. Bij het kijken naar “Rupture” viel het met die acceptatie echter niet mee.
Het zit 'm in de presentatie. De presentatie van de onwaarschijnlijkhden laat te wensen over. Ik doel hierbij niet meteen op het gebrek aan grootse effecten, die altijd een hoop onzin verdoezelen en een film kijkbaarder kunnen maken. Dat gebrek is er zeker, maar ik doel meer op het gebrek aan een intelligent verhaal. Zo'n verhaal dat is gevuld met een intrigerend mysterie waarin je een filmreis lang wordt ondergedompeld. Iets waar je, ondanks de onzin ervan, een filmduur lang in kunt geloven en waar spanning en verwondering de kop op steken. Gewoon omdat het verhaal deugt.
In “Rupture” worden het verhaal en de handelingen erin allesbehalve overtuigend en meeslepend verteld. Het werkt gewoon niet.
“Rupture“ is daardoor een behoorlijk langdradige bevalling. De handelingen zijn ook nog eens flink uitgesponnen en genereren verveling en irritatie in plaats van vreugdevolle spanning en beleving. De film bevat te veel momenten waarbij je wel van heel goede wil moet zijn om erin mee te gaan.
Het was een spijkerhard gevecht om, ten gunste van het kijkgenot, inconsequente en belachelijke gebeurtenissen en acties recht te breien zonder in lachen uit te barsten. Dat lukte dan ook niet. Ik had bijna nergens een klik. Nergens kippenvel of een ander prettig sensationeel gevoel. Er was eerder sprake van verveling, ergernis en ongeloof.
De heldin (Rapace) is fysiek leuk om naar te kijken, maar haar personage is even onwaarschijnlijk en even goedkoop en leeg als het verhaal. Ook hier geen geloof.

Zware kost dit.

MENEER L3GIOEN
Raar maar waar, blijkbaar is er op deze wereld een superieur geëvolueerd ras waarbij alle vormen van menselijke emotie zijn verdwenen en die stiekem mensen ontvoeren om hen te doen 'rupturen'; (ofterwijl te laten transformeren naar dit ras). Het lijkt een soort variatie op het 'aliens experimenting on people'-concept waar ik helemaal geen probleem mee heb, maar een goed en/of degelijk script mag op z'n minst een vereiste zijn.

Ten eerste heb ik het idee dat niemand van de acteurs het script van de film heeft gelezen wat ik kan me nauwelijks voorstellen dat spelers zoals Rapace en Stormare ook maar zich aan dit materiaal hadden onderworpen als ze hadden geweten waar ze in zouden belanden. Michael Chiklis heeft inmiddels zijn carrière zo in het slop geraakt dat hij geen keus heeft om zich te moeten degraderen tot dit soort bagger. De hele film is waardeloos ge-staged: de ontvoering is te knullig voor woorden (Chiklis en co zitten gewoon aan de kant van de snelweg te wachten), het hele interieur van de film is gevuld met een Tenemos la Carne-achtige rood/geel/paarse belichting die alleen maar een averechts effect heeft, willekeurige locaties in het interieur blijken manieren te zijn om ontsnapte slachtoffers in te sluiten.

Dreiging is nauwelijks te bekennen in Rupture. Je voelt het niet, omdat het allemaal 'te vreemd' is gemaakt waardoor je eigenlijk alleen maar benieuwd bent wat er precies gaande is, waardoor de scenes met de ontsnappingspogingen je ook helemaal niks doen. Bovendien zijn de 'aliens' of 'superieur geëvolueerde mensen' veels te vaag. Ze praten de hele tijd op een hele nette maar fluisterende manier om nog even te benadrukken dat Rapace onderdeel is van iets groots wat ze niet zal begrijpen, maar om vervolgens alles uit de doeken te doen wanneer ze een knullige ontsnappingspoging doet 'want deze mensen houden van slachtoffers met spirit.'

Je zou dit pretentieus stuk pulp misschien nog als een vehikel kunnen zien, maar dat doe ik niet omdat Steven Shainberg het geregisseerd heeft en zelfs Brian Nelson het script voor zijn rekening nam. Eigenlijk kun je als cinefiel alleen maar stellen: what the hell went wrong with this film?

avatar van mixmaster
De film mist de echte spanning, na de ontvoering zakt het als een kaartenhuis inelkaar.
Noomi Rapace doet het nog wel aardig, maar helaas is de film te zwak en te saai.

avatar van Noodless
Ik vond het helemaal niet zo slecht als hier wordt beweerd. Rapace speelt haar rol prima en de mysterieuze ontvoering hield lang mijn aandacht vast. Maar toegegeven hoe verder het verhaal zich ontwikkelt, wordt het wel minder. Vooral naar het einde toe valt de film als een kaartenhuisje in elkaar. De scènes met de spinnen....brrrrrrr 6/10

avatar van Smugmarty
Noodless schreef:
Ik vond het helemaal niet zo slecht als hier wordt beweerd.

Helemaal eens, Rapace speelt een prima rol en is interessant om naar te kijken in haar rol als moedige gekidnapte en de film valt, vooral door haar, wat mij betreft nergens 'door de mand'. Zij heeft een beetje datzelfde als Uma Thurman in bijvoorbeeld Kill Bill en hoeft niet zoveel te zeggen om boeiend te zijn voor de kijker.
Verhaal vergezocht? Wellicht. Als onderhoudende actiefilm doet deze het goed met een eigen stijltje en deed mij op het einde even terugdenken aan de serie 'V' en de mysterieuze invasie van aliens op de aarde. Noomi Rapace heeft wat ervaring met vervolgen en deze SF-Thriller laat met een open eind een flinke deur open.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Actarus
Zo lang opzij laten liggen omwille van de slechte commentaren...verdorie, ik heb me geamuseerd!
Allé, niet geamuseerd, maar werkelijk op't puntje van mijn stoel gezeten...Ik hou nu eenmaal van het soort "gekidnapt, maar je weet niet waarom"trillers. Ik vond hem naargeestig, beklemmend en mysterieus, en de spinnenscenes? (omg!) Wie daar een fobie voor heeft, zal slecht slapen peins ik
Zoals eerder in de beoordelingen, heeft iets weg van 'V'..
Fijne triller-avond gehad, behoorlijk ondergewaardeerd!

avatar van joolstein
Rupture is niet de perfecte film, maar is wel een erg spannende horror-thriller. Dit is vooral te danken aan het sterke acteerwerk van Noomi Papace. Zonder haar was het een stuk minder was geweest, ook al was het concept best sterk. Vooral in het begin heb je als kijker geen flauw idee wat er gaande is. Buiten het feit om dat de alleenstaande moeder Renee wordt ontvoerd en in een zwaarbeveiligde kamer wordt onderworpen aan allerlei vreemde experimenten. Weet je net als de hoofdrolspeelster niets. Die spanning wordt voortreffelijk opgebouwd en je zit meer dan eens op het puntje van je stoel. Helaas weet regisseur Steven Shainberg dit niet vast te houden en het einde is dan ook behoorlijk ‘sloppy. Echter visueel kan je wel helemaal onderdompelen in de prachtige claustrofobische wereld. En in combinatie met een fantastische mysterieuze sfeer blijft het aangenaam om naar te kijken. Ik heb mij dan ook prima vermaakt met deze film!

avatar van Daan258
Sterk eerste helft maar daarna zakt het een beetje in.
De film wist me zeker vanaf het eerste moment te boeien. Er zat een lekker vlot tempo in en wist een heerlijk mysterieuze sfeer vast te houden.
Qua sfeer deed het mij ook af en toe wat denken aan Hostel.
Bij vlagen ook best spannend en als kijker ben je zeer benieuwd hoe en wat er nou allemaal gaande is en waar het verhaal over gaat.
Helaas tegen het einde aan ( laatste 30 min ) zakt het wat in en had ik niet een bevredigend gevoel. Het verhaal was namelijk wat zwak en hier had ik zeker meer van verwacht. Zonde dit.

Het is dat het verhaal flink tegenviel want anders had ik hier zeker een hogere rating voor gegeven.
Helaas kan ik er nu niet meer dan een 2,5 * van maken.

Al met al toch best een leuke film om een keer gezien te hebben.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en vond het een spannende en mysterieuze film. Ik was zeer nieuwsgierig hoe hij ging evolueren. De cast deed het ook prima en kwam wel overtuigend over.
Het einde was wel minder sterk dan de rest van de film, maar desalniettemin toch zeker het bekijken waard.
De moeite waard.

Met dit type films doe je me normaliter een groot plezier, maar deze viel me toch tegen. Na een aanvankelijk goede spanningsopbouw, loopt het vrij vlug daarna goed fout. Er wordt toegewerkt naar een spetterende climax, maar de uiteindelijke verklaring van het hoe en waarom van de gebeurtenissen in Rupture is uiteindelijk zo vergezocht en idioot dat je de film in de tweede helft al snel als belachelijk ervaart in plaats van enigszins angstaanjagend. Jammer, Shainberg heeft het lef om in te zetten op een niet alledaags verhaal en daar hou ik wel van, maar ook fantasy verhalen moet in de kern een bepaalde mate van geloofwaardigheid hebben zodat je in de mythe kunt geloven. Keuze van de acteurs werkt ook niet mee: Rapace straalt weinig doodsangst uit waardoor je nauwelijks met haar mee kunt leven. Tsja, en als je dan op zoek bent naar acteurs die vileine boeven moeten spelen en dan kom je weer uit bij matige spelers als Stormare en Chiklis..... verrassend, maar niet heus. Ach, er zitten een paar goede scènes in voor degene die last hebben van arachnofobia, maar de nasmaak van het geheel blijft bitter. Volgende keer beter.

Gisterenavond Rupture gekeken.
De film viel mij alles behalve tegen en vond het eigenlijk verrassend goed.
Ik zat lekker in het verhaal en heb echt genoten van het acteerwerk van Noomi Rapace!

Het is wel echt een bijzondere film maar vond het mede dankzij het plot toch echt een 3,5 ster waard!

avatar van Decec
Een goede horror/SF/Thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Goede gemaakte SF, maar behalve kan beestje niet tegen...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Anamorph
Pfff, jammer weer. Op zich best OK, maar het einde... Tjongejonge! Het geld was op en we stoppen ermee. Of de opmaat naar het echte slot?

avatar van Shadowed
Belachelijk.

Ik wist al van tevoren dat ik dit niet heel goed zou vinden, maar met horror in het genre wil ik het nog weleens een kans geven. Helaas had ik dat hier niet moeten doen, maar dat was inderdaad pas na de ontvoering, want het eerste deel is wel sterk.

Ook veel interessanter in het eerste deel, maar de film stort al snel in, wordt al snel saai en mist absoluut alle spanning die het nodig heeft. De regisseur lijkt meer op visueel niveau in te gaan waarmee wat niet echt helpt in deze film.

Rapace speelt slecht, de scenes tussen haar en haar zoon zijn gênant en komt meer over als een halvegare dan als iemand die graag wil overleven. Daarnaast is het niveau van ongeloofwaardigheid soms zo hoog dat het meer een komisch effect krijgt.

Na de zoveelste dialoog van "mag ik mijn zoon terug zien" en "laat me alsjeblief gaan" had ik het dan ook wel gezien. Nergens is het spannend, vrij belachelijk en mist de emotie. Wel soms leuk cameragebruik, vooral in de schachten. Voor de rest is het een zeer matige film die door iedereen over geslagen mag worden.

Vond de film op zich niet zo slecht, maar is wel een van de mindere met een van mijn favoriete actrices Noomi Rapace.
Dat ook Peter Storemare hier een kleine rol in heeft is voor mij een pluspunt, daar ik ook hem graag zie spelen.
Maar ondanks het redelijk goede verhaal mocht het einde toch een stuk beter, het eindigt veel te abrupt.
Maar verveeld heb ik me niet met deze prent.