Bijo to Ekitainingen (1958)

Alternatieve titels: The H-Man | Het Monster uit de Riolen

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ishirô Honda
met Yumi Shirakawa, Kenji Sahara en Akihiko Hirata

Na een mislukte drugsdeal blijkt een van de verdachten spoorloos verdwenen te zijn. De politie tast in het duister, tot een van de agenten ontdekt dat een aantal criminelen hebben deelgenomen aan een atoomproef in de Stille Oceaan. Door de straling is hun moleculaire samenstelling onstabiel geworden, en veranderen ze in een plas slijm als ze aangeraakt worden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Honda is natuurlijk een prutser. Een soort Dick Maas zeg maar - maar dan over het algemeen met leukere films en sypathiekere uitstraling. Vermakelijk is het meestal wel en lachwekkend. En ook vaak strontvervelend. Zoals hele grote stukken in deze film. Vooral veel te serieus politie-onderzoek en pseudo-belangrijkheid. 'Actie' als genre-aanduiding is dan ook lichtelijk overdreven - de actie wordt vertraagd door dat slijm waar de film om draait - je komt voor geen meter vooruit. Steengoede effecten ditmaal trouwens - dus die houden de boel overeind

avatar van alexspyforever
Japanse sci-fi horror hoewel dit niet op MM wordt aangegeven (wel actie hetgeen het duidelijk niet is) maar wel op imdb. Ik heb een Engelse dub gezien en sommige van die stemmen waren toch beetje belachelijk. Zo was er een scène op een schip waarbij de matrozen zo opgewonden waren (van de schrik) dat hun stem toch nogal hoog klonk. Verhaal is vrij simpel, het duurt ook wel een tijdje voordat het op gang komt met veel gepraat en politie-onderzoek. De karakters zijn niet noemenswaardig. Opvallend ook dat er enkele korte dans acts zijn met schaars geklede dames, had ik niet meteen verwacht in een Japanse film uit die periode. Hoogtepunten zijn uiteindelijk wanneer het monster in beeld komt en zijn slag slaat. Redelijk goede effecten en het feit dat het in kleur was, was hier wel een pluspunt. Het zou best wel kunnen dat ze hun inspiratie haalden van The Blob. Leuk om eens gezien te hebben.