Une Femme à Sa Fenêtre (1976)

Alternatieve titel: A Woman at Her Window

Frankrijk / Italië / West-Duitsland

geregisseerd door Pierre Granier-Deferre
met Romy Schneider, Philippe Noiret en Victor Lanoux

Une Femme à Sa Fenêtre speelt zich af aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, in 1936. De Franse vrouw van de Italiaanse ambassadeur in Griekenland wordt verliefd op een communistische verzetsstrijder. Haar weelderige, luxe-leven geeft ze op en ze voegt zich aan zijn zijde. Volop romantiek overheerst haar idealen. Ze krijgt een kind van hem en kort daarna wordt hij vermoord. Jaren later als de dochter volwassen is gaat ze terug naar Griekenland om meer over haar ouders te weten te komen.

avatar van Darbie
" Een slechte klucht ", en dat zijn de woorden van Romy Schneider zelf !

(Nog enigszins verteerbaar door de aanwezigheid van Philippe Noiret.)

avatar van 93.9
Geen subliem editwerk, zaten wat rare knippen in..
Verder niet echt best, zoals Romy Schneider zelf zei. Maar toch wel een voldoende.
Maar de film zwalkt, rare bijzaken met die Griekse mythologie.
Door die tijdsprongetjes komt het verhaal ook niet uit de verf.
Zonde....

avatar van Mochizuki Rokuro
Kleine persoonlijke mijlpaal: mijn 30e film met Romy Schneider.

Deed me denken aan een luxueuze versie van Casablanca: een verzetsheld, in een ander land, een gedoemde relatie, een driehoeksverhouding (of eigenlijk vierhoeks) en zo meer. Maar de verschillen zijn er natuurlijk ook.

Vond de barokke structuur en hak-op-de-tak focus van ideologie, liefde, familie en cultuur juist wel aangenaam. Het was een stukje chique-plagerige Franse cinéma, waarmee de Jaren 70 helemaal vol zat.

Schneider vond ik top en de rest is ook prima. Hele mooie muziek, vooral de themamuziek van Carlo Rustichelli. De naam zegt me niks en als ik zijn oeuvre zo doorkijk heb ik wel dingen van hem gehoord, maar is hij ook niet echt bekend van grote dingen.