Genre: Misdaad / Film noir
Speelduur: 82 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nicholas Ray
Met onder meer: Ida Lupino, Robert Ryan en Ward Bond
IMDb beoordeling: 7,2 (8.561)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot On Dangerous Ground
"In One Strange Night she met both LOVE... and MURDER!"
De harde, teruggetrokken agent Jim Wilson wordt naar een plaatsje buiten de stad gestuurd om de moord op een jong meisje te onderzoeken. Daar ontmoet hij de blinde, maar aantrekkelijke en onafhankelijke Mary Malden. Mary's broer echter, is de hoofdverdachte in de moordzaak.
Externe links
Acteurs en actrices
Mary Malden
Jim Wilson
Walter Brent
Pop Daly
Pete Santos
Capt. Brawley
Sheriff Carrey
Danny Malden
Lucky
Willows
Video's en trailers
Reviews & comments
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Prima rollen van Robert Ryan (THE SET-UP) en Ida Lupino (HIGH SIERRA, met Bogey). Ook prachtig camerawerk.
Maar eigenlijk, zoals ook de "3 Godfathers" van John Wayne, meer een film voor de kerstdagen. Dat wel.
(zopas afgegeven IMDB-score 8*. ).
(moderator: mijn 1e verminke post hier kan gedelete worden, thanks.)
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3586 stemmen
Een goede noir die eigenlijk uit twee delen bestaat. Deel 1 speelt zich af in de stad, deel 2 buitenaf. Ryan speelt de "tough cop" die vanwege zijn gewelddadige gedrag min of meer verbannen wordt uit de stad en een zaak buiten de stad krijgt toegewezen. Aldaar vindt hij zijn menselijkheid terug, voornamelijk dankzij een blind meisje (Lupino). Deze noir was destijds redelijk onconventioneel en mede daardoor ook geen succes. Het gaat hem veel meer om het dramatische dan om het thrilleraspect (zoals ook in "In a Lonely Place").
3,5*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Voor de kerstdagen? Omdat Robert Ryan een transformatie ondergaat?
Goede noir trouwens. Nicholas Ray is altijd goed, Robert Ryan is ook immer goed. Zeer leuke afwijkingen van de 'film noir regels' ook. De invloed van de femme fatale is juist een positieve: Robert Ryan ondergaat voor de verandering dus geen fatalistisch lot. Integendeel: hij herwint zijn menselijkheid en krijgt weer een kans om te leven
Camerawerk is erg cool trouwens. Eindelijk eens een autoscene zonder een studiodecor en ook de handheld cameravoering lijkt soms te worden toegepast. Leuk! dikke 3,5*
Mac Hammer Fan
-
- 5677 berichten
- 7727 stemmen
Erg genietbare mengeling van drama en film-noir, waarin een blind meisje, wiens onevenwichtige broer een moord heeft gepleegd, het hart van een kille, brutale politie-agent vertedert. Een melancholisch verhaal over eenzaamheid, vertrouwen, bezinning en vergeving dat zijn doel niet mist. Regie, camerawerk, vertolking en muziek zijn allemaal knap. Nog een aanrader, en niet alleen voor de Kerstdagen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Fav quotes:
"Tell me, how is it to be a cop?" - Mary Malden (blind)
"You get so you don't trust anybody." - Jim Wilson
"You're lucky. You don't have to trust anyone. I do. I have to trust everybody." - Mary Malden
narva77 (crew films)
-
- 12553 berichten
- 6473 stemmen
Voor de kerstdagen? Omdat Robert Ryan een transformatie ondergaat?
Dus tóch wel!
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1124 stemmen
Ondanks het prima spel van Robert Ryan komt de film wat onevenwichtig over. Dit heeft niet alleen te maken met de nogal abrupte overgang in het verhaal van de stad naar het platteland. Voor mij pakt het hele verhaal niet goed uit, doordat je als kijker een paar maal met het gevoel opgescheept wordt, dat je eigenlijk in het luchtledige hebt zitten grijpen. Twee keer word je op het valse spoor gezet dat de film zou draaien om het in de kraag grijpen van misdadigers.
Achteraf blijkt het getoonde recherchewerk vooral als achtergrondbehangetje te hebben gediend om het ontstaan van een liefdesaffaire te laten zien. De verandering in het karakter van de door Ryan gespeelde politieman komt niet echt goed uit de verf, omdat de losjes in de lucht hangende, drukke wandbedekking met misdaadmotiefjes voor te veel afleiding zorgt.
trebremmit
-
- 2997 berichten
- 1420 stemmen
Niet echt een Film noir en daardoor wel een beetje een tegenvaller, begint nog wel goed in de stad maar op het platteland werd het me toch echt teveel melodrama.
Robert Ryan is wel een geweldige acteur.
Sol1
-
- 572 berichten
- 261 stemmen
Op zich geen slechte film en de manier waarop Robert Ryan de rol van Jim Wilson neerzet is nagenoeg perfect, maar zeker naar huidige maatstaven toch net iets teveel mierzoetigheid in het tweede deel van deze film. Maar voor die tijd was dat waarschijnlijk acceptabel.
De overgang in het verhaal van detective naar drama is wat dat betreft niet direct een probleem.
Slordigheidje: de manier waarop Jim Wilson in de film al direct na de eerste ontmoeting met Marry Malden zijn partner Walter Brent in de steek laat bij diens zoektocht buiten het huis in de sneeuw, is een beetje onwaarschijnlijk; zeker voor een politieman.
Meer nadruk op karakterontwikkeling en minder op te sterk sentiment in de tweede helft, zou de film duidelijk ten goede zijn gekomen.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een rauw, maar ook wat oppervlakkig en dan weer roerend psychologisch misdaaddrama/karakterportret, waarin een verbitterde, heetgebakerde politieman in de ban raakte van een blinde vrouw en waarin wanhoop en eenzaamheid 'n belangrijke rol speelden. De cast speelde bijzonder goed en de soundtrack was uitstekend.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Psychologische film noir over een driftige politieman met losse handjes, die een louterende ontmoeting heeft met een gehandicapte jonge vrouw. Film moet het meer hebben van de interactie tussen de personages dan van het weinig overtuigende verhaal. Degelijk acteerwerk van Robert Ryan en van Ida Lupino in een voor haar atypische rol.
Dutchfan
-
- 1565 berichten
- 745 stemmen
Ik vond het eigenlijk wel moeilijk om deze film een score te geven.
Toch een 3,5 voor de fantastische acteurs, het goede camera-werk en de locaties.
Het verhaal begint goed met Robert Ryan als een harde politieagent die criminelen te hard aanpakt.
De scenes op het platteland zijn donker en kil en passen perfect bij een film noir, ik vond alleen de relatie tussen Ryan en de blinde Lupino een beetje langdradig.
Overigens liep het met een groot deel van de acteurs niet goed af na de film, zo kwam acteur Charles Kemper , die de dikke agent "Pop" speelde, vlak na de opnames om bij een auto-ongeluk , ook de andere agent met wie Ryan en Kemper door de stad reden , de acteur Anthony Ross, overleed niet lang na de film op 46 jarige leeftijd.
Movsin
-
- 8050 berichten
- 8282 stemmen
Spannend maar toch wel een heel eenvoudige thriller over de keiharde politieman (à la Sean Penn in "Colors", dacht ik) die door omstandigheden tot een zekere inkeer komt, de liefde vindt en een hart in zijn leven steekt.
Spijtig dat de film het niveau van het begin niet aanhoudt.
Goed acteerwerk.
wihu61
-
- 896 berichten
- 460 stemmen
De eerste helft verliep wel naar verwachting, de tweede helft ontwikkelde zich helaas tot een vrij simpel en zoetsappig verhaaltje.
scorsese
-
- 12399 berichten
- 10553 stemmen
Goeie film waarin een harde agent uit de stad een klusje krijgt op het platteland. Het cynisme van het hoofdpersonage straalt er vanaf, en de omschakeling komt wellicht iets te snel. Desalniettemin worden de personages goed neergezet werkt de combinatie tussen thriller en drama hier uitstekend. De spanningsverhogende muziek van Bernard Herrmann is meer dan effectief.
clubsport
-
- 3479 berichten
- 6755 stemmen
Ben het grotendeels met scorsese hierboven eens , al had er wat mij betreft wat meer tijd genomen mogen worden om de transformatie van Jim wilson wat geloofwaardiger te laten overkomen .
Nu leek het allemaal toch wat gehaast te gebeuren en met wat meer tijd en wat meer diepgang had de film
nog beter kunnen zijn .
Ik miste ook wat achtergrond van het hoe en waarom Jim nou zo kil geworden was .
Al met al toch een goede film .
kos
-
- 46398 berichten
- 8627 stemmen
Eerste half uur was een prima film noir, inclusief hard boiled agenten, een guur nachtelijk grootstedelijk straatleven en dames van laag allooi.
2de helft met de verwikkelingen rondom de blinde Lupino boeide ook mij een stuk minder.
cinemanukerke
-
- 1395 berichten
- 838 stemmen
Knappe studie over eenzaamheid waarin het personage van Ryan centraal staat. Regisseur Ray schetst vanaf het begin Ryan als een obsessieve eenzaat (klein appartement bij zijn avondeten misdaad profielen te bekijken) die zeer snel zijn beheersing verliest. Hij moet immers in een stad alle verderf en gespuis dulden (jonge prostitués, corrupte bouwheren, opportunistische klikkers). Daarna schakelt de film over naar een plattelands winter landschap waarin Ryan samen met de vader van het vermoorde meisje op zoek gaat naar de moordenaar. Fotografie in beide delen is uitstekend. De nachtelijke zwart wit in de stad der zonden, het winter avond licht op de vlaktes, de sneeuw als contrast met isolatie en open vlaktes. Bij de ontmoeting van Lupino gaat Ray verder met zijn studie en het blinde meisje ‘ziet’ (voelt) hoe Ryan ongelukkig is. Ook Ryan is blind (blind voor het goede, blind voor gevoelens) en dankzij Lupino zal dit veranderen. Zoals hier meermaals aangehaald, is het jammer dat het plot en personages niet op elkaar zijn ingespeeld. Vreemd om de vader van het vermoorde meisje een nog meer opgejaagde en verbitterede personage te maken. Ryan is wel verplicht om de goede cop te spelen, iets wat niet echt met zijn personage past. Het drama is niet gemotiveerd (Bond ontdekt dat de dader een kind is en is in eensklaps in rouw over de dood van de dader, Ryan had beloofd om de dader levend te pakken maar een ongeval zorgt voor een andere wending dat nooit consequenties voor Ryan heeft). Regisseur Ray was wel onstabiel tijdens de draai periode en sommige scenes werden opgenomen met Lupino als regisseur waardoor misschien die onevenwichtigheid in verhaal en in personages verklaart.
starbright boy (moderator films)
-
- 21820 berichten
- 4687 stemmen
Nicholas Ray! Dit was prachtig. On Dangerous Ground is wel een topper in Rays oeuvre. Waar Born To Be Bad een lollige over de top-film is, daar is On Dangerous Ground een prachtige karakterstudie van een politieagent. Eentje die anders is dan zijn partners die gezinnen hebben. Hij woont alleen. Heeft enkel zijn baan. Met een vrij minimaal plot. Het eerste half uur is een schets van zijn karakter en schijnt niet in het boek te zitten. Het schetst de persoonlijkheid n het dagelijks leven van Jim Wilson. Tjokvol prachtige details. En prachtige acteurs all over. Naast de prachtige (en zwaar onderschatte) Ryan ook een klein rolletje voor Ed Begley daar ben ik ook altijd blij mee.
Dan komt het tweede deel, De stijl van de film verandert. De omgeving is leeg in plaats van Ryans karakter. Twee mensen die hij daar leert kennen. De vader van het vermoorde meisje en Mary Malden. Twee mensen die hem confronteren met zijn leven en zijn kijk daarop. In de film leidt het nu tot een andere Wilson. Maar dat is een wijziging van het oorspronkelijke script. De film was eigenlijk cynischer. De scene voor de overgang naar het tweede deel waarin Jim Wilson tekeer gaat tegen een verdachte was voorzien voor het einde van de film. Geen catharsis dus. Malden wordt gespeeld door de altijd fantastische Ida Lupino in deze film die toch al een cast heeft om van te smullen.
Maar het is vooral een Nicholas Rayfilm en Jim Wilson een typisch Ray-karakter.
Het laatste nieuws
Steven Spielberg, Nicolas Cage en andere sterren reageren op overlijden David Lynch, Brute actiefilm met 'Vikings'-ster verdwijnt van Netflix | MovieMeter Recap
'Butch Cassidy and the Sundance Kid' is morgenmiddag (18 januari) op televisie te zien: 'Je bouwt een band op met die twee outlaws'
'Upgrade' moet het veld ruimen in streamingaanbod: 'Wat een uiterst aangename verrassing'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Die Brücke
Drama / Oorlog, 1959
197 reacties
Where the Sidewalk Ends
Misdaad / Film noir, 1950
22 reacties
The Desperate Hours
Film noir / Drama, 1955
36 reacties
3:10 to Yuma
Western, 1957
127 reacties
House of Strangers
Film noir / Drama, 1949
7 reacties
Caged
Drama / Misdaad, 1950
13 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.