On Dangerous Ground (1952)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Nicholas Ray
met Ida Lupino, Robert Ryan en Ward Bond

De harde, teruggetrokken agent Jim Wilson wordt naar een plaatsje buiten de stad gestuurd om de moord op een jong meisje te onderzoeken. Daar ontmoet hij de blinde, maar aantrekkelijke en onafhankelijke Mary Malden. Mary's broer echter, is de hoofdverdachte in de moordzaak.

avatar van Dogie_Hogan
Prima rollen van Robert Ryan (THE SET-UP) en Ida Lupino (HIGH SIERRA, met Bogey). Ook prachtig camerawerk.
Maar eigenlijk, zoals ook de "3 Godfathers" van John Wayne, meer een film voor de kerstdagen. Dat wel.
(zopas afgegeven IMDB-score 8*. ).

(moderator: mijn 1e verminke post hier kan gedelete worden, thanks.)

avatar van boerenpummel
Een goede noir die eigenlijk uit twee delen bestaat. Deel 1 speelt zich af in de stad, deel 2 buitenaf. Ryan speelt de "tough cop" die vanwege zijn gewelddadige gedrag min of meer verbannen wordt uit de stad en een zaak buiten de stad krijgt toegewezen. Aldaar vindt hij zijn menselijkheid terug, voornamelijk dankzij een blind meisje (Lupino). Deze noir was destijds redelijk onconventioneel en mede daardoor ook geen succes. Het gaat hem veel meer om het dramatische dan om het thrilleraspect (zoals ook in "In a Lonely Place").

avatar van Ramon K

Voor de kerstdagen? Omdat Robert Ryan een transformatie ondergaat?

Goede noir trouwens. Nicholas Ray is altijd goed, Robert Ryan is ook immer goed. Zeer leuke afwijkingen van de 'film noir regels' ook. De invloed van de femme fatale is juist een positieve: Robert Ryan ondergaat voor de verandering dus geen fatalistisch lot. Integendeel: hij herwint zijn menselijkheid en krijgt weer een kans om te leven

Camerawerk is erg cool trouwens. Eindelijk eens een autoscene zonder een studiodecor en ook de handheld cameravoering lijkt soms te worden toegepast. Leuk! dikke 3,5*

avatar van Mac Hammer Fan
Erg genietbare mengeling van drama en film-noir, waarin een blind meisje, wiens onevenwichtige broer een moord heeft gepleegd, het hart van een kille, brutale politie-agent vertedert. Een melancholisch verhaal over eenzaamheid, vertrouwen, bezinning en vergeving dat zijn doel niet mist. Regie, camerawerk, vertolking en muziek zijn allemaal knap. Nog een aanrader, en niet alleen voor de Kerstdagen.

avatar van Dogie_Hogan
Fav quotes:

"Tell me, how is it to be a cop?" - Mary Malden (blind)
"You get so you don't trust anybody." - Jim Wilson
"You're lucky. You don't have to trust anyone. I do. I have to trust everybody." - Mary Malden

avatar van narva77

Ramon K schreef:
Voor de kerstdagen? Omdat Robert Ryan een transformatie ondergaat?

Dus tóch wel!

avatar van BASWAS
Ondanks het prima spel van Robert Ryan komt de film wat onevenwichtig over. Dit heeft niet alleen te maken met de nogal abrupte overgang in het verhaal van de stad naar het platteland. Voor mij pakt het hele verhaal niet goed uit, doordat je als kijker een paar maal met het gevoel opgescheept wordt, dat je eigenlijk in het luchtledige hebt zitten grijpen. Twee keer word je op het valse spoor gezet dat de film zou draaien om het in de kraag grijpen van misdadigers.

Achteraf blijkt het getoonde recherchewerk vooral als achtergrondbehangetje te hebben gediend om het ontstaan van een liefdesaffaire te laten zien. De verandering in het karakter van de door Ryan gespeelde politieman komt niet echt goed uit de verf, omdat de losjes in de lucht hangende, drukke wandbedekking met misdaadmotiefjes voor te veel afleiding zorgt.

avatar van trebremmit
Niet echt een Film noir en daardoor wel een beetje een tegenvaller, begint nog wel goed in de stad maar op het platteland werd het me toch echt teveel melodrama.
Robert Ryan is wel een geweldige acteur.

avatar van Sol1
Op zich geen slechte film en de manier waarop Robert Ryan de rol van Jim Wilson neerzet is nagenoeg perfect, maar zeker naar huidige maatstaven toch net iets teveel mierzoetigheid in het tweede deel van deze film. Maar voor die tijd was dat waarschijnlijk acceptabel.
De overgang in het verhaal van detective naar drama is wat dat betreft niet direct een probleem.
Slordigheidje: de manier waarop Jim Wilson in de film al direct na de eerste ontmoeting met Marry Malden zijn partner Walter Brent in de steek laat bij diens zoektocht buiten het huis in de sneeuw, is een beetje onwaarschijnlijk; zeker voor een politieman.
Meer nadruk op karakterontwikkeling en minder op te sterk sentiment in de tweede helft, zou de film duidelijk ten goede zijn gekomen.

Een rauw, maar ook wat oppervlakkig en dan weer roerend psychologisch misdaaddrama/karakterportret, waarin een verbitterde, heetgebakerde politieman in de ban raakte van een blinde vrouw en waarin wanhoop en eenzaamheid 'n belangrijke rol speelden. De cast speelde bijzonder goed en de soundtrack was uitstekend.

Psychologische film noir over een driftige politieman met losse handjes, die een louterende ontmoeting heeft met een gehandicapte jonge vrouw. Film moet het meer hebben van de interactie tussen de personages dan van het weinig overtuigende verhaal. Degelijk acteerwerk van Robert Ryan en van Ida Lupino in een voor haar atypische rol.

avatar van Dutchfan
Ik vond het eigenlijk wel moeilijk om deze film een score te geven.
Toch een 3,5 voor de fantastische acteurs, het goede camera-werk en de locaties.

Het verhaal begint goed met Robert Ryan als een harde politieagent die criminelen te hard aanpakt.

De scenes op het platteland zijn donker en kil en passen perfect bij een film noir, ik vond alleen de relatie tussen Ryan en de blinde Lupino een beetje langdradig.

Overigens liep het met een groot deel van de acteurs niet goed af na de film, zo kwam acteur Charles Kemper , die de dikke agent "Pop" speelde, vlak na de opnames om bij een auto-ongeluk , ook de andere agent met wie Ryan en Kemper door de stad reden , de acteur Anthony Ross, overleed niet lang na de film op 46 jarige leeftijd.

Spannend maar toch wel een heel eenvoudige thriller over de keiharde politieman (à la Sean Penn in "Colors", dacht ik) die door omstandigheden tot een zekere inkeer komt, de liefde vindt en een hart in zijn leven steekt.
Spijtig dat de film het niveau van het begin niet aanhoudt.
Goed acteerwerk.

avatar van wihu61
De eerste helft verliep wel naar verwachting, de tweede helft ontwikkelde zich helaas tot een vrij simpel en zoetsappig verhaaltje.

Goeie film waarin een harde agent uit de stad een klusje krijgt op het platteland. Het cynisme van het hoofdpersonage straalt er vanaf, en de omschakeling komt wellicht iets te snel. Desalniettemin worden de personages goed neergezet werkt de combinatie tussen thriller en drama hier uitstekend. De spanningsverhogende muziek van Bernard Herrmann is meer dan effectief.