Mockingbird Don't Sing (2001)

geregisseerd door Harry Bromley Davenport
met Tarra Steele, Melissa Errico en Sean Young

Toen ze anderhalf was, werd Katie opgesloten door haar psychisch gestoorde ouders. Tot haar dertiende hielden ze haar vast in een kamertje. Ze werd vastgebonden op een kinderstoeltje, waar ze jarenlang in doodse stilte leefde. Een stilte die af en toe werd onderbroken door wreedheden. In 1970 kwam haar geval aan het licht en Katie, die compleet uitgemergeld was, werd overgebracht naar een ziekenhuis in Los Angeles. Daar werd ontdekt dat ze nooit had leren spreken. Ze was een anomalie... een verwilderd kind in de hedendaagse maatschappij.

Meneer Bungel
Wut?! Dat is wel Tarra BLOUNTsteele... Misschien moet iemand haar even schrijven voor de zekerheid.

mrwhite schreef:
Er zijn veel betere film in deze genre zoals My Sister's Keeper (2009).

Dat is een volgens mij onterechte vergelijking. My Sister's Keeper gaat over orgaandonatie en kent een totaal ander verhaal.

avatar van mrwhite
BBarbie schreef:

Ik heb het dan ook niet over het verhaal alleen maar over het feit dat het een film is met een zware topic over kinderen.

avatar van xxERWINxx
Saaie film, ik had een horrorfilm verwacht met een meid die 10 jaar lang vastgebonden zit in een kelder, het begin van de film leek het er wel op, maar na 10 minuten kreeg de film een andere wending en werd het een drama.
Was niets meer over van het begin van de film en niets meer schokkends.
Het is dus meer wat erna gebeurd aan pleegouders, en leren praten / eten enz.

avatar van alexspyforever
Belachelijke laag gemiddelde voor dit sterke en naar de keel grijpende drama. Het is een heel triest verhaal, nog triester als je weet dat het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Tarra Steele zet de rol van een verwilderde Katie heel geloofwaardig neer. Echt een film waarbij je hoopt dat het allemaal goed komt. Ondanks dat ik veel liever een ander einde had gezien, krijgt deze van mij de volle 5 sterren. Ik vraag me af wat de mensen die deze zo een lage score geven van de film hadden verwacht? Een horrorfilm misschien?

avatar van Parisa
Er staat toch echt drama, geen horror.
Van mij mag het gemiddelde ook wel wat hoger. Wie weet lukt dat als er meer mensen gaan stemmen.

Het verhaal zit (op het einde na) ijzingwekkend dicht bij hoe het in het echt gebeurd is. De uitvoering van de film zit op een wat lager, TV-film niveau maar desondanks is deze film zeker een aanrader.

avatar van Daan258
Redelijke TV drama film.
Toen ik jaren geleden deze film voor het eerst zag had ie aardig wat indruk op me achter gelaten. Helaas bij de 2e kijkbeurt viel die toch wat tegen.

avatar van arno74
Lastig. Wat mij betreft verdienen dit soort verhalen ook een kwalitatief sterke uitwerking, en daar schort het aan. Het waargebeurde verhaal wordt vreselijk overgedramatiseerd, met karikaturaal overkomende eendimensionale personages (denk aan de vader en de hulpverleners) waarbij ook nog ontzettend aan overacting wordt gedaan. Het meisje en haar "taaldocente" krijgen van mij qua acteerwerk een ruime voldoende, en ook de moeder slaagt, maar vooral de hulpverleners overtuigen niet. Officieel is dit geen TV-film, maar het bevat jammer genoeg wel de slechte eigenschappen daarvan, zoals het slechte acteerwerk en de soap-achtige draaien die steeds aan het verhaal worden gegeven.

Dat het meisje in de zorg een nummertje was wil ik best geloven, en dat de bureaucratie (nog steeds) heerst ook wel, maar dat het de hulpverleners koud laat en ze in deze mate alleen maar kil en egocentrisch bezig zijn dat gaat er bij mij niet in. Zelfs al was het in werkelijkheid precies zo gegaan, de film wist me daar niet van te overtuigen. Overigens vraag ik me af in hoeverre dit meisje een uitzondering was, het zal me niet verbazen als er meer kinderen met handicaps in die jaren door hun ouders (bij gebrek aan goede zorg of alternatieven) in vergelijkbare omstandigheden opgesloten of vastgebonden werden.

Een droevig verhaal die wat mij betreft een kwalitatief betere film had verdiend. 2,5*

avatar van AmazingPP
Duidelijk een film gemaakt voor televisie. Het is allemaal niet onaardig en er wordt zeker redelijk geacteerd, maar daar blijft het wat mij betreft dan ook bij. 3 *