• 10.488 nieuwsartikelen
  • 161.591 films
  • 10.088 series
  • 29.631 seizoenen
  • 612.861 acteurs
  • 192.800 gebruikers
  • 8.959.622 stemmen
Avatar
 
banner banner

Fanny (1932)

Drama / Komedie | 140 minuten
3,94 24 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Speelduur: 140 minuten

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Marc Allégret

Met onder meer: Raimu, Pierre Fresnay en Orane Demazis

IMDb beoordeling: 7,8 (1.904)

Gesproken taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Fanny

Marius is vertrokken, vijf jaar lang zal hij zich op zee bevinden richting de Indische Oceaan. Zijn vriendin Fanny daarentegen ontdekt dat ze zwanger is. Zorgvuldig gaat ze haar opties na: zelfmoord, alleenstaande moeder, wachten op Marius of huwen met Honoré Panisse die een oogje op haar heeft.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Fanny Cabanis Panisse

César Olivier

Honoré Panisse

Honorine Cabanis

Félix Escartefigue, ferry captain

Innocent Mangiapan, ferry crewman

Monsieur Brun

Claudine Foulon

Marius Olivier

Fortunette

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Movsin

Movsin

  • 7634 berichten
  • 8070 stemmen

Uitgaande van de zwakke sociale positie van de vrouw in die tijd is dit een drama dat evenwel opgevuld wordt met komische passages en dialogen waarin vooral acteur Raimu uitblinkt.

Heb van deze oude, zwart-film genoten waarbij het opviel dat noch op de affiche, noch bij de intro van de film veel belangstelling is voor de regisseur (Marc Allégret) maar wel voor Marcel Pagnol, schrijver van de trilogie waarvan deze "Fanny" het tweede luik is.

Het einde van de film is nogal theatraal, maar dat is ook het enige wat enigszins stoort.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12685 berichten
  • 7585 stemmen

Op de keper beschouwd is deze film naar een aandoenlijk verhaal van de onvolprezen Marcel Pagnol een romantisch drama. Niettemin is het lang geleden dat ik zó heb moeten lachen. Met name de vlijmscherpe dialogen, i.h.b. de kostelijke twistgesprekken tussen César (Raimu) en Honoré (Charpin), zorgden er regelmatig voor dat ik in een deuk lag. Subtiele humor van de bovenste plank. Sowieso alle reden om op zoek te gaan naar de overige delen van Pagnol’s trilogie (Marius, César).

Om het een meesterwerk te noemen is wellicht te veel eer, maar het komt wel in de buurt. De remake uit 1961 met o.a. Maurice Chevalier en Leslie Caron steekt er in ieder geval schamel bij af.

Ik heb in het verleden hooguit een twee- of drietal films van Raimu gezien. Het wordt tijd dat ik die de revue nog eens laat passeren, want Raimu is toch wel een acteur van de buitencategorie. Het zal geen toeval zijn dat Orson Welles hem destijds aanwees als “de beste acteur ter wereld”.


avatar van kos

kos

  • 46028 berichten
  • 8431 stemmen

Movsin schreef:

Het einde van de film is nogal theatraal

Niet alleen het einde..

Maar evengoed best geinige film met een super Raimu.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4423 berichten
  • 4696 stemmen

Fanny gaat verder waar Marius ophoudt, en het is weer erg vermakelijk. Het speelt zich weer grotendeels op dezelfde locaties af maar je krijgt nu ook iets meer van Marseille te zien. Opnieuw is Raimu de ster van de film, maar hij krijgt behoorlijk weerwerk van Charpin (Panisse). De film is vooral grappig als er geruzied wordt, waarbij gewedijverd wordt elkaar op een zo origineel mogelijke wijze uit te kafferen. Op het eind, bij de terugkeer van Marius, neemt het drama de overhand maar dat stoorde me totaal niet, ik vond het, met het eerste deel nog op het netvlies, eigenlijk een perfect einde. Ik zou de trilogie dan ook zeker in de correcte volgorde kijken anders mis je toch wel een hoop van de voorgeschiedenis.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1819 berichten
  • 1817 stemmen

Zalige film! Tweede deel van de zgn. Marseilles trilogie waarbij het voor een goed begrip toch noodzakelijk is om het eerste deel Marius (1931) te bekijken. Fanny start exact waar Marius eindigt en verder worden de personages nog wat uitgediept. Pierre Fresnay, Orane Demazis, Raimu en Charpin zijn opnieuw van de partij, en leveren prima acteerprestaties in deze zorgvuldig geproduceerde volkse komedie. Vooral Raimu en Charpin steken er, met dankbare rollen, bovenuit in hun karakterisering en samenspel. Omdat ik hun personages reeds heb leren kennen in het eerste deel, heb ik zo mogelijk nog meer kunnen genieten van het tweede deel. De trilogie wordt beschouwd als een klassieker van de Franse cinema en na het bekijken van de eerste twee delen lijkt me dit alvast helemaal terecht. Zowel Marius als Fanny zogen me volledig in de wereld van Marseille begin jaren dertig, waar enkele kleurrijke figuren hun ding doen. Ook Fanny heeft een relatief lange speelduur maar verveelt geen seconde, in acht genomen dat dit werk helemaal drijft op dialoog. Mijn respect voor scenarist Marcel Pagnol is daarmee opnieuw een stukje toegenomen en kijk al uit naar de rest van zijn oeuvre, ook als regisseur. Voor deze Fanny werd Marc Allégret geëngageerd als regisseur, en voor mij deed hij dat even goed als Alexander Korda met Marius. Overwegend binnenopnames (studio), maar de locatie shots in en rond Marseilles zorgen helemaal voor de juist sfeer.

De verhaallijn van Fanny is in se (melo)dramatisch, maar dankzij de komische inbreng van Raimu en Charpin, en met uiteraard de spitse dialogen van Pagnol, is dit lachen geblazen. Topper in zijn genre.