L'Ivresse du Pouvoir (2006)

Alternatieve titel: Drunk on Power

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol
met Isabelle Huppert, François Berléand en Patrick Bruel

Publiek aanklaagster Jeanne Kilman krijgt te maken met een belangrijke zaak. Ze moet een grote fraudezaak onderzoeken waarin de president van een multinational een grote rol speelt. Hoe verder haar onderzoek zich ontwikkelt, op des te meer vragen ze stuit. Bovendien begint haar privé-leven te lijden onder de zaak.

De acteurs en de rauwe realiteit zijn het beste aan deze film. Helaas is hij soms zo traag dat het bijna saai wordt. Elke verhaallijn maakt je op effectieve wijze compleet depressief en laat je koud achter. Een film waarin je effectief met de koude werkelijkheid van de vriendjespolitiek en de inhalige egoistische mens geconfronteerd wordt.

avatar van Redlop
Eens met bovenstaand verhaal. Alle eventuele spanning vloeit langzaam maar zeker weg omdat Chabrol werkelijk alle vervelende details wilt laten zien. Huppert speelt sterk, maar de film gaat als een trage nachtkaars uit. 2*

neo (crew)
De kille blikken van Huppert, zoals ik die onderhand wel gewend ben, werken goed in deze zeer aardige film. De eerste post hierboven is een goede beschrijving, alleen zonder het trage, want ik vond een flink tempo hebben. De kracht zit vooral in goede plek die kilte krijgt binnen dit smerige wereldje, wat grote gevolgen voor twee karakters en hun omgeving heeft. 3.5 sterren

avatar van Sergio
Jammer genoeg kan de film je niet blijven boeien en gaat vervelen.

gaap film

avatar van Verhoeven
Als het goed is, is dit mijn eerste Claude Chabrol film. De beste man is al bezig sinds eind jaren ‘’50. Petje af voor deze legendarische regisseur waar ik tot voor kort nog nooit van gehoord had. Drunk on Power gaat over een toevallig waar gebeurd verhaal zoals de film begint. Isabelle Huppert speelt een ijzige aanklaagster die te maken krijgt met rijke multinationals. Ze probeert hun te breken maar doordat het zo ingewikkeld in elkaar zit en de fraude op behoorlijke hoogte bevind wordt ze bedreigd waardoor ze vierentwintig uur bewaking krijgt. Daardoor heeft ze geen privé-leven meer waardoor haar man het niet meer ziet zitten. De film is vrij rustig opgebouwd zonder enige vorm van Hollywood taferelen. Plus dat de film vol zit met dialogen die je het Als het goed is, is dit mijn eerste Claude Chabrol film. De beste man is al bezig sinds eind jaren ‘’50. Petje af voor deze legendarische regisseur waar ik tot voor kort nog nooit van gehoord had. Drunk on Power gaat over een toevallig waar gebeurd verhaal zoals de film begint. Isabelle Huppert speelt een ijzige aanklaagster die te maken krijgt met rijke multinationals. Ze probeert hun te breken maar doordat het zo ingewikkeld in elkaar zit en de fraude op behoorlijke hoogte bevind wordt ze bedreigd waardoor ze vierentwintig uur bewaking krijgt. Daardoor heeft ze geen privé-leven meer waardoor haar man het niet meer ziet zitten. De film is vrij rustig opgebouwd zonder enige vorm van Hollywood taferelen. Plus dat de film vol zit met dialogen die je het ene moment interesseren en het andere moment koud laten. Naar mijn mening een onevenwichtige film die zichzelf pas het tweede uur openbaart. Waar Huppert eindelijk op gang komt alleen jammer van het zo plotse einde dat mij zo alleen achterliet. Dus hier en daar schiet de regisseur te ver door met zijn pleidooi maar over de hele linie toch zeker een aardige Franse film die een punt maakt. ene moment interesseren en het andere moment koud laten. Naar mijn mening een onevenwichtige film die zichzelf pas het tweede uur openbaart. Waar Huppert eindelijk op gang komt alleen jammer van het zo plotse einde dat mij zo alleen achterliet. Dus hier en daar schiet de regisseur te ver door met zijn pleidooi maar over de hele linie toch zeker een aardige Franse film die een punt maakt.

avatar van johnboer
Tja,gisteren op ZDF gezien met Duitse ondertiteling. Brrr. En daar zit je dan als groot fan van Isabelle Huppert.
Op het moment dat de film aan het einde was,zat ik te wachten tot het allemaal nog moest gaan beginnen. Ai,ai,wel saai hoor. Mijn vriendin had het na 10 minuten gezien en ging wat anders doen. Ze had gelijk.
Voor het spel van Huppert geef ik de film toch een 3. Ik geniet van "het mens". Maar ik weet eigenlijk niet of de film een 3 waard is.

avatar van Leo1954
2.69 voor zo'n prachtige film, zo origineel, zo fabelachtig gespeeld, zo'n genot om naar te kijken. De gemene wereld zo speels en geraffineerd in beeld gebracht, alles zo ogenschijnlijk luchtig, dat op het einde zelfs haar man uit het raam geduwd moet zijn. 2.69, het blijkt dat het al die cijfertjes helemaal niets zeggen. Want dit natuurlijk gewoon een 5.

Laatste film van Claude Chabrol, meen ik. Altijd verrassend in het intrige en de manier van filmen en ook deze keer, een thema, op een bijzondere manier gebracht.
Wat opvalt is dat we zelden een daadwerkelijk onderzoek te zien krijgen maar eerder besluitende gesprekken tussen de onderzoeksrechter (een uitstekende Isabelle Huppert) en de betichten van geldzwendel en onrechtmatig toeëigenen van overheidsfondsen. Het maakt de film misschien wel wat eenzijdig en ook zijn de scènes uit het privéleven niet bepaald sterk gebracht.
Toch een interessante film over praktijken die helaas bestaan en die bovendien af en toe worden toegedekt. Het slot van de film is hierover duidelijk.

Een heel erg saai verhaal over een onderzoeksrechter die een groep witte boorden criminelen onderzoekt. Toch weet de film wonderwel te boeien en dat is een mega prestatie van met name Isabelle Huppert. Helaas wint aan het eind van de film toch de saaiheid, en dan blijkt het verhaal ook nog eens niet afgelopen te zijn. Alsof je naar Lord of the rings heb gekeken.

avatar van nadrin
deze film kon me absoluut niet bekoren.
Het gegeven van witte boordcriminaliteit werd maar zeer oppervlakkig benaderd.
Dan dacht ik dat het meer over de hoofdrolspeelster zou gaan maar ook dat was zo een oppervlakkig mens.
Geen enkele emotie zelfs niet als er prive toch wel ingrijpende zaken gebeuren.
De film gaat over alles heen als een poetsdoek over een gladde tafel.
Nergens word dieper ingegaan noch over de daders, noch over de zaak en zeker al niet over de aanklaagster.
En als deze dan op het einde van de film een plotse beslissing neemt, dan staat haar hele karakter toch in vraag.

kappeuter (moderator)
Nog steeds een zeer actueel en interessant onderwerp, toch deed het me allemaal bijzonder weinig.
Aan Huppert ligt het niet, maar het scenario zit vol onbevredigende losse eindjes, die wat gemakzuchtig aan elkaar geknoopt worden.
De 'daders' zijn vrij platte eendimensionale personages, bijna Bassie en Adriaan niveau.

avatar van Stijn B.
Goed geacteerd thriller vs drama over een onderzoeksrechter met als bijnaam "de piranha", schitterend vertolkt door Isabelle Huppert.

Sterke opening, goed acteerwerk en het deftig en goed gekozen einde tillen de film een heel stuk boven de middelmaat maar een echt onvergetelijke film is het niet geworden.

Ondanks het sterke spel van Huppert ben ik het eens met kappeuter, die het heeft over "onbevredigende losse eindjes" en "eendimensionale daders". Dat laatste vond ik zelfs van Huppert zelf, zoals ook anderen reeds aanstipten (nadrin, Movsin,...)
En zoals Redlop het uitdrukte, leek het geheel inderdaad een beetje op "een uitgaande trage nachtkaars"...

avatar van Metalfist
Teleurstellende kennismaking met Claude Chabrol

Geen idee waarom meer, maar Chabrol was een naam die eens was blijven hangen als één van die grote Franse regisseurs zoals Carl Theodor Dreyer of Robert Bresson. Nu ik eens een vluchtige blik op zijn oeuvre werp, denk ik dat ik me vergist heb. L'Ivresse du Pouvoir is één van zijn laatste films en was een aantal jaar geleden goedkoop in de budgetbakken te vinden.

Het waarom werd me al snel duidelijk, want de DVD van Movie Affairs is qua ondertiteling erg irritant. Sowieso enkel maar een keuze tussen Nederlands aan/uit, maar wanneer die ondertiteling dan nog eens regelmatig de laatste woorden in een zin afkapt.. Het kwam de kijkbeurt in ieder geval niet ten goede. Soit, het is mogelijk dat dat maar een kleine smet is op een voor de rest uitstekende film ware het niet dat ik hier bijzonder weinig mee kon. Gebaseerd op waargebeurde feiten in Frankrijk vertelt Chabrol het verhaal van een onderzoeksrechter met als bijnaam De Piranha die de strijd aangaat tegen een paar fraudeurs. Klinkt interessant, maar de uitvoering is op zijn minst saai te noemen. Veel losse verhaallijnen die nooit echt tot één geheel worden gevormd en een anti-climax van jewelste. Je krijgt ook nergens binding met de personages doordat het allemaal op zo'n gortdroge manier wordt verteld.

Er is dan ook niemand die er echt bovenuit steekt, zeker Huppert niet die gewoon altijd hetzelfde kunstje lijkt te doen. Ik moet wel toegeven dat ik amper iets van haar heb gezien, 8 Femmes van François Ozon is de enige andere film die ik me met haar voor de geest kan halen. Gewoon altijd dezelfde kille blik... Chabrol besloot hier blijkbaar ook een heus familie uitstapje van te maken doordat hij de regie en het script voor zijn rekening nam, zijn vrouw Aurore zich mee bezig hield met het script, zoonlief Matthieu de muziek componeerde en zijn tweede zoon Thomas de rol van Felix in de film vertolkt. Allemaal aspecten die weinig memorabel zijn.

Voor de rest weinig zin om er nog woorden aan vuil te maken. Op papier een interessante film, maar dat betekent niet dat het uiteindelijke een goede film wordt. Had niet noodzakelijk hoge verwachtingen, maar zelfs dit is beneden verwachting. Vreemd dat IMDB dit trouwens vertaald als Comedy of Power.