César (1936)

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Pagnol
met Raimu, Pierre Fresnay en Fernand Charpin

Honoré Panisse ligt op zijn sterfbed met zijn vrienden, vrouw en zoon aan zijn zijde. Hij biecht nog tegenover de aanwezige priester, maar krijgt het niet over zijn hart zijn zoon te vertellen dat Marius zijn echte vader is. Wanneer hij dit nieuws toch verneemt trekt zijn zoon naar Toulon waar Marius werkt en doet zich voor als journalist.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Afsluiter van de trilogie van Pagnol die zich zo’n 20 jaar na deel 2 afspeelt. César begint sterk met het sterfbed van Panisse en diens biecht, maar na zijn dood zakt het wat in. Het is veel herhaling van de vorige delen, begrijpelijk aangezien deze film 5 jaar na het vorige deel uitkwam en het publiek veel zou hebben vergeten, maar als je net de vorige delen gezien hebt is al die info natuurlijk overbodig.

Daarnaast is de humor na de dood van Panisse een stuk minder aanwezig. Het personage van de zoon is ook niet zo geslaagd, ik had liever wat meer gezien van het gebakkelei tussen de kaartvrienden. Neemt niet weg dat het toch wel een waardige afsluiter is, het is leuk alle oude bekenden nog een keer te zien, en het happy end voor Marius en Fanny is hun gegund.