• 10.535 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 27 oktober 2022

Plot The Stranger

"The closer you get..."

Mark en Henry ontmoeten elkaar en kunnen het uitstekend met elkaar vinden. Henry weet echter niet dat zijn nieuwe vriend een undercoveragent is. Deze wil hem een bekentenis ontfutselen van een onopgeloste moordzaak die enkele jaren geleden plaatsvond.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 27 oktober 2022 in de bioscoop (The Searchers)

Aparte poster.

Zie ik dat goed; de gezichten van Joel Edgerton en Sean Harris gecombineerd?

Het is goed dat Netflix-producties ook in de bios verschijnen, maar als Netflix klant denk je dan wel; wanneer zijn wij dan aan de beurt...

avatar van rustugan

rustugan

Moest even aan de acteur Tommy Flanagan denken toen ik de poster zag

Ben wel benieuwd naar de film trouwens.

avatar van AniSter

AniSter

• 1934 berichten

Based on a true story. Het achterliggende verhaal is interessant. Maar daar blijft het wat mij betreft bij. Ik vergelijk het met boeken: voor mij zijn er lekker weglezende misdaadromans en dan heb je ook nog zoiets als literatuur. Onder dat laatste valt voor mij deze film: goed voor een filmfestival maar niet aan mij besteed. Gewoon te saai, uitgevoerd richting een documentaire. De hoofdrolspelers zetten de karakters goed neer en de soundtrack is ook prima, zelfs apart. Maar als geheel scoort het voor mij niet voldoende.

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2006 berichten

De film is wat langdradig – de film had korter mogen duren – en je mist ook een daverende climax waarin het feit zich wreekt dat de film op een waar gebeurd verhaal c.q. op weinig meer dan een bijzondere opsporingstactiek is gebaseerd. Tegelijk voegt de film een broeierige sfeer toe aan wat een documentaire zou bieden en weet de film de hele tijd de spanning erin te houden, waardoor het toch een fijne filmervaring biedt.

avatar van mrklm

mrklm

Mark Frame [Joel Edgerton] is het pseudoniem van een undercoveragent bij een complex operatie opgezet door verschillende Australische politie-eenheden. Hij is de spil in een poging om Henry Teague [Sean Harris] te laten bekennen dat hij verantwoordelijk is voor de ontvoering van en moord op een jongen die 8 jaar geleden vermist is geraakt. Het basisgegeven en het talent van de twee hoofdrolspelers vormen de basis voor wat een uitstekende misdaadthriller had moeten zijn. Edgerton en Harris leveren ook prima werk af, maar Wright slaagt er niet in om enige spanning of suspense te creëren en opteert helaas voor een dramatische en minder effectieve benadering.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Sean Harris is altijd wel goed, de rest van de grotere rollen werden ook prima neergezet.

Maar wat een overtrokken moeilijke manier om een bijzonder simpel "mister Big"-verhaaltje te vertellen.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Beklemmend, maar kon korter.

avatar van richardd.

richardd.

Altijd mooi die waargebeurde verhalen!

kappeuter (crew films)

Recensie: The Stranger is ijzingwekkend misdaadverhaal met Joel Edgerton en Sean Harris - gids.tv

Sinds 27 oktober staat de film The Stranger op Netflix.

Slordig, is hier helemaal nog niet te zien op Netflix.

avatar van james_cameron

james_cameron

Traag opgebouwde maar uiteindelijk wel erg spannende thriller over een onopgeloste australische moordzaak. De plot steekt vernuftig in elkaar maar één en ander wordt wellicht te gedetailleerd en vooral omslachtig uitgewerkt, wat ten koste gaat van het kijkplezier. Joel Edgerton en Sean Harris zijn erg goed in de hoofdrollen. Vooral het nerveuze, ongemakkelijke personage dat Harris hier neerzet is memorabel. Verder is de onbehaaglijke sfeer en het constante gevoel van dreiging goed getroffen. De moeite waard derhalve, maar niet overal even boeiend.

avatar van Pecore

Pecore

Beklemmende en spannende film, en één van de beste van het jaar. Fijne manier van vertellen, waarbij steeds kleine tipjes van de sluier worden opgelicht om de aandacht erbij te houden. Ook de subtiele sprongetjes in de tijd zijn in dat kader goed gedaan. De film kent een duistere en grauwe en bij vlagen zeer onheilspellende sfeer. De geweldige geluidsband draagt daar een hele grote steen aan bij, toch wel het hoogtepunt van deze prent. En niet te vergeten de prestaties van de acteurs. Vooral Harris speelt de pannen van het dak. Die scène dat zijn karakter een plaat opzet voor de agent is het meest indrukwekkend: het camerawerk, de kleuren, de blik in zijn ogen, de aanzet tot een dansje, het geweldige geluid, het valt allemaal precies op z'n plek. Doorheen de gehele film eigenlijk wel.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

The Stranger is een sfeervolle thriller die vooral goed zit door de twee hoofdacteurs. Sean Harris schittert gewoonlijk in kleine maar opvallende bijrollen. Hier toont hij goed dat ook een hoofdrol geen probleem is. Joel Edgerton zorgt voor een goed evenwicht. Eens de twee samen zijn in de film wordt het boeiend. Het randverhaal met de agenten voelt dan weer geforceerd en zorgt jammer genoeg voor een mindere climax. Gelukkig zijn we dan al ver genoeg in de film om van The Stranger toch een boeiende film te maken. Eerste keer dat ik hoor van regisseur Thomas M. Wright, maar visueel en sfeer zitten alvast goed. Meer van dat.

kappeuter (crew films)

Wordt wel tijd dat deze hier nu ook eens op Netflix uit komt.

Toch wel vervelend die Netflix-titels die hier in de bioscoop uitkomen, zonder duidelijke communicatie over release op Netflix.

Komt hier binnenkort beschikbaar op iTunes, dus ik vermoed dat deze film hier helemaal niet op Netflix zal uitkomen. Absurd.

avatar van Fortune

Fortune

Langzame, sfeervolle en dreigende film. Voor veel mensen waarschijnlijk te langzaam maar wel heel stijlvol met goed acteerwerk en zeer authentiek. Wel apart om te zien hoeveel mensen en werk hierin hebben gezeten voor 1 bekentenis.

scorsese

Goeie film waarin twee mannen elkaar ontmoeten in een bus. De film kent wat opstartproblemen omdat door de niet chronologische montage het even duurt voordat je doorhebt waar het over gaat. Maar gaandeweg wordt de film steeds beter. Donker van toon met ook een prima spanning. Goed acteerwerk van Joel Edgerton en Sean Harris.

avatar van Collins

Collins

The Stranger is een film die ongehaast zijn verhaal vertelt. Een thriller/drama. De film duurt bijna twee uur en erg veel gebeurt er in die tijd niet. Wie een film verwacht die bol staat van de gevaarlijke actiescènes is hier aan het verkeerde adres. De film speelt zich dan wel af in een crimineel milieu maar richt zich niet zozeer op misdadige perikelen maar veel meer op de twee protagonisten die samen in dat milieu actief zijn en op de invloed die dat milieu op hun karaktervorming heeft gehad.

Ondanks zijn trage tempo en het gebrek aan actie is de film spannend. Heel langzaam ontrafelt het verhaal de identiteit van de twee hoofdpersonages en ontsluiert heel geleidelijk waarom het nu eigenlijk allemaal draait. The Stranger luidt de titel. Die titel impliceert één vreemdeling. In feite zijn beide hoofdpersonen vreemdelingen. De twee mannen die beiden zijn uitgerust met veel baardgroei en weinig spraakzaam zijn, dragen elk geheimen met zich mee. De onthullingen daarvan vinden stapsgewijs plaats en zijn een kwestie van geduld.

In de film hangt een beklemmende atmosfeer. Het verhaal heeft surrealistische trekjes die de beklemming voeden. Het acteerwerk van Joel Edgerton en Sean Harris is erg goed en draagt eveneens bij aan de beklemming. The Stranger biedt een interessante introspectie van twee markante personages door te laten zien wat het voortdurende laveren langs duistere afgronden met een mens doet en wat de prijs is die daarvoor moet worden betaald.

kappeuter (crew films)

Hier had ik heel hoge verwachtingen van, maar de film viel me vies tegen.

Joel Edgerton en Sean Harris zien er hier uit als twee zwervers. Twee heel merkwaardige types die me totaal niet aanspreken. Ze zitten het grootste gedeelte ook nog eens in de auto, maar van enige spanning is nauwelijks sprake, dus ik zat me al gauw erg te vervelen.

Er wordt weinig gesproken en het acteren is bijna non-acteren.

De film mag dan bijna gefilmd zijn als een documentaire, maar de meeste documentaires worden beter en mooier in beeld gebracht dan deze film. De belichting is in de meeste scènes erg lelijk. De meeste scènes zijn niet belicht en tonen bijv. alleen de verlichting in een kamer. Dat ziet er erg goedkoop uit.

Ik vind het al met al een nare film.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Vuige verslaglegging.

Hij staat al een tijdje op Prime, maar de blu-ray is nu ook eindelijk verkrijgbaar. Wie houdt van duistere, nare misdaaddrama's is bij The Stranger aan het juiste adres. Al schept de internationale poster en genreaanduiding wellicht verkeerde verwachtingen. Zo zijn Harris en Edgerton helemaal niet goed bevriend, of vermengd met elkaar. De laatste verafschuwt de eerste en doet eerder als een politie-acteur aan die zijn gevoel telkens weet uit te schakelen, ten faveure van het hogere doel. Thriller verkoopt beter dan drama, maar spannend wordt het amper. De film doet eerder aan als een gedramatiseerde documentaire. En daar is niets mis mee als dit het eindproduct is.

De twee hoofdrolspelers leveren gevaarlijk goed spel, maar soms blijft een en ander aan de oppervlakte drijven, terwijl de diepte met gemak kan worden opgezocht. Zo is er een bevreemdende dansscène en zijn er meer momenten waarin Harris ruimte biedt aan spektakel. De regisseur kiest er echter telkens voor om bij de les te blijven, hetgeen eerder een vuige verslaglegging weergeeft van hoe een kindermoordenaar langzaam in de val wordt gelokt door undercoveragenten. Waarom de filmmaker ervoor kiest de uitkomst van het echte verhaal niet te onthullen, past bij deze ietwat afstandelijke aanpak. Al ligt de oorzaak vast bij de familie van het slachtoffer, die zich van het project distantieerde.

***½

Met dank aan Remain In Light voor het recensie-exemplaar.

avatar van Boneka

Boneka

Based on true events. Wanneer dit altijd staat aan het begin van een film vraag ik mij altijd af wat erbij is verzonnen. Helemaal vreemd is dat op het eind van The Stranger helemaal niets wordt vermeld over de afloop. Mij is duidelijk dat het jongetje inderdaad is vermoord maar of het hele onderzoek zo heeft plaatsgevonden vraag ik mij af. Kon het in ieder geval niet terugvinden.

Maar de broeierige film is wel knap gemaakt. Prima beeld en vooral geluid met een uitstekende soundtrack. Wie blind in deze film stapt zal de film heel anders beleven dan met enige voorkennis. En met die voorkennis was het nog lastig. Het ging toch over ...zoiets maar wees gerust het zal zijn plek krijgen. Wel opvallend vond ik zijn volledige bekentenis tot aan de plaats delict toe Vond ik wat ongeloofwaardig. Niettemin vond ik het een prima film.

Film 3,5
Beeld 4,5
Geluid 5,0

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

The Stranger is gebaseerd op een waargebeurde moordzaak, maar volgt niet de gebaande paden van true crime-verhalen zoals zovelen. Het is namelijk een broeierige slowburner waarin je als kijker subtiele hoeveelheden informatie krijgt die zich meer focussen op de kwelling van de ziel dan de moord zelf. Dat wordt uitstekend tot uiting gebracht door acteur Joel Edgerton en vooral Sean Harris - in de film getergde einzelgängers met een broos masker voor de buitenwereld. De algehele sfeer is soms een tikkeltje te grimmig en 'arthouse', maar zet daardoor wel sterk een duistere toon.

4,0 * Wees geen vreemde