• 8.561.623 stemmen

banner

The Tinder Swindler (2022)

Documentaire / Misdaad | 114 minuten

Genre: Documentaire / Misdaad

Alternatieve titel: Tinder Swindler

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Felicity Morris

Met onder meer: Shimon Yehuda Hayut, Kristoffer Kumar en Pernilla Sjöholm

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Tinder Swindler

"Modern love is a dangerous game."

Door zich online en op Tinder als rijke jetsetter en diamanthandelaar voor te doen, wist de Israëlische oplichter Shimon Hayut jarenlang vele vrouwen in te palmen en miljoenen dollars te ontfutselen. Inmiddels wordt hij beschouwd als justitiële voortvluchtige in vele landen. In deze documentaire worden drie slachtoffers van hem gevolgd, die zinnen op een vorm van wraak.

imageimageimageimage

avatar van Fortune

Fortune

Ligt het aan mij of is het moeilijk om in dit geval medelijden te hebben met deze vrouwen? Is deze man niet een held die golddiggers oplicht? De enige reden dat deze vrouwen met hem af willen spreken is geld en nu pakt hij het geld van deze vrouwen af? Held! Toch? Of niet?

avatar van missl

missl

Kom op meisjes! Verschrikkelijk dit

Deze docu suggereert dat als je iemand meeneemt in je private plane, dat je alles kunt doen

avatar van wwelover

wwelover

Typische reacties wel weer hier. Dat de dames naïef waren is zeker zo. Maar als je daadwerkelijk hebt gekeken zie je dat ze ook emotioneel betrokken waren en dat het niet alleen om romantische relaties gingen maar ook vriendschappelijk. Die dames weten zelf ook wel dat een gigantische inschattingsfout hebben gemaakt en dat ze daar de rest van hun leven voor moeten betalen.

Zeker een interessante docu, iets te Netflix gelikt wel weer helaas, al ben ik al lang blij dat ze er geen 3 afleveringen van hebben gemaakt of iets.

avatar van Uier

Uier

Fortune schreef:

Nah, gewoon een egoïstische lul die misbruik maakt van de naïviteit van oppervlakkige vrouwen.

Dat maakt geen held, want hij doet het puur voor eigen gewin, niet om de maatschappij te verbeteren o.i.d.

avatar van zoutzak

zoutzak

Fortune schreef:

Moeite om medeleven te tonen met de stommiteiten die hier worden begaan is één ding, maar de boel omdraaien door een crimineel juist te bejubelen omdat hij goedgelovige vrouwen bedriegt en afperst getuigt niet alleen van weinig klasse maar toont het soort van moraliteit die het probleem in stand houd. Ik snap dat het je intentie is om reacties uit te lokken met zo'n opmerking maar moreel gezien is het echt van een bedenkelijk en bedroevend niveau.

avatar van werry

werry

Fortune schreef:

Ik neem aan dat je sarcastisch bent. Dit is namelijk een klassiek (en triest) stukje victim blaming. Verder vraag ik me werkelijk waar af waar jij hebt meegekregen dat die meiden alleen wilden afspreken om zijn geld. Dit is namelijk totaal nergens benoemd. Dus dan heb je toch echt een andere documentaire gekeken.

Eigenlijk is je reactie het reageren nog niet waard, maar ik ben bang dat je hem ook nog meent helaas.

Gehenna

Ik vind het werkelijk geniaal hoe hij deze oplichting helemaal heeft verzonnen! Het adagium; "the truth is stranger than fiction" past hier het best bij want ik heb meermaals met open mond van ongeloof zitten kijken. Verder vond ik de meisjes pas écht naïef dat ze na de eerste keer nog steeds geld bleven sturen en dan ging het ook nog om hele grote bedragen. Na één keer zouden bij mij echt alle alarmbellen zijn afgegaan als men om meer zou vragen. De meiden hadden ook wel in de gaten dat er iets niet helemaal in de haak was gaven ze in de documentaire toe maar gingen toch door en dan kun je zien dat liefde soms echt blind maakt. De eerste keer had ik zelf ook nog geen argwaan gehad omdat hij het echt superknap en inventief opgezet heeft en dat het nog geloofwaardig klonk, zeker omdat hij blijkbaar meerdere mensen om zich heen had die het spel overtuigend meespeelden en hij álles in eerste instantie betaalde en dat hij bekend was bij het personeel van die dure hotels en zo.

Je leest en ziet het natuurlijk wel vaker, ik heb het ook zelf gezien bij een kennis maar hoe meer je ze met goede bedoelingen probeert te overtuigen dat ze opgelicht worden willen ze dat gewoon echt niet geloven helaas. Wel was het supergrappig dat het Nederlandse meisje uiteindelijk de oplichter zelf gewoon oplicht en dat ze daarvoor helemaal naar Tsjechië was gekomen en heel de tijd heeft moeten doen alsof ze van niets afwist, zelfs met hem moeten slapen en zo, ook knap zeker als je je beseft dat de jongen waar ze al 14 maanden mee ging een oplichter bleek te zijn, kan me voorstellen dat dát héél pijnlijk is. Wat ik verder ook bizar vond om te zien is dat hij na het uitzitten van zijn openstaande gevangenisstraf in Israël, kennelijk in staat is geweest om dure auto's te rijden, dure kleding te dragen en een fotomodel aan de haak te slaan. Dan denk ik echt hoe dan?

avatar van Christoph79

Christoph79

Fortune schreef:

Nou, een held is iemand die zijn leven op de waagschaal stelt voor dat van anderen. Maar ik kan niet zeggen dat ik erg met die vrouwen te doen heb.

avatar van H1DD3

H1DD3

Gemengde gevoelens over deze documentaire.
Er is namelijk nog veel onduidelijk. Wie is Simon Levie? Wat is zijn achtergrond? Waar is hij nu?

Hoewel zijn persoonlijkheid bizar is, kan je ook veel van de "slachtoffers" vinden. Ze begaan nogal heel wat stommiteiten (je kunt alleen al door naar Simon Levie zijn instagram te kijken kan je meteen zijn dat hij een "scam artist" is). In alle eerlijkheid, zijn deze vrouwen zelf ook schuldig aan avonturieren, golddiggeren en anders ben je wel wel heel mega naïef. Had overigens ook gemengde gevoelens over de zogenaamde "wraak actie" van de Nederlandse slachtoffer.

H1DD3 schreef:

Gemengde gevoelens over deze documentaire.

Heb je de documentaire gekeken of had je je ogen dicht? Op al de vragen in je eerste zin geeft de documentaire gewoon antwoord.

avatar van H1DD3

H1DD3

Gehenna schreef:

Het is heel kort voorbij gekomen, maar veel achtergrond is niet verteld.

Dat hij nu een nieuw bedrijfje heeft, is inderdaad gezegd. Maar er is ook gesuggereerd dat hij "mogelijk" schuldig is aan 10M euro aan oplichting. De drie vrouwen die genoemd zijn, kent een totale waarde van 500-600k euro. Waar komt ineens die 10M vandaan?

Deze documentaire is gewoon heel kort door de bocht gegaan door alle bevindingen te baseren op de 3 getuigen/slachtoffers in deze film. De rest is (bijna) niet uitgezocht.

avatar van Warp

Warp

Homeless king

avatar van mikey

mikey

begint als een TLC show over 2 dames die met stralende ogen hun tinder vriendje de hemel in prijzen, vanwege champagne-ontbijtjes in het Hilton. Totdat hij constant geld nodig heeft. Dus de dames komen over de brug en blijven achter met tonnen schuld. Ik vind dat zelf wel een beetje dom. Maar dat mag je niet vinden van de docu. Een keertje bellen met LLD Diamonds voordat je 20.000 cash geeft, kleine moeite toch? Op een gegeven moment wordt de tinder boyfriend dan door 3 journalisten ontmaskerd en ook in de kraag gegrepen. Heel matig. Als kijker wordt je nog het best geïnformeerd hoe je kan tinderen, appen, googlen en op instaaaa en zo. Daarom ook zeer saai.

H1DD3 schreef:

Het is heel kort voorbij gekomen, maar veel achtergrond is niet verteld.

Dat is waar, maar je vragen waren echter; Wie is Simon Levie? Wat is zijn achtergrond? Waar is hij nu?
En daar gaf de documentaire duidelijk antwoord op. Ik spoiler de rest maar voor de zekerheid.

Zijn geboortenaam is Shimon Hayut en hij komt uit Israël uit een lagere middenklasse arbeidersgezin. Nadat hij daar in aanraking was gekomen met justitie heeft hij legaal zijn naam laten veranderen naar Simon Leviev en is hij geëmigreerd naar het buitenland en Israël had hem toen als voortvluchtige gesignaleerd. De verwarring die hij wist te gebruiken is het volgende; er is een Russische miljardair van Joodse komaf Lev Leviev geheten en die heeft inderdaad een diamanten imperium maar géén zoon die Simon heet. Met het geld wat hij ontvreemde van zijn slachtoffers heeft hij een soort “Ponzi-zwendel” gecreëerd. Waar hij het geld van zijn slachtoffers gebruikte om die exorbitante levensstijl van een miljardairs-zoontje na te bootsen en dat zag je dus terug op zijn socials. Het vernuftige van zijn oplichting in tegenstelling tot veel anderen is dat hij je een maand of zo lang een inkijkje geeft in dat ultra luxe leventje en dat je helemaal niets zelf hoeft te betalen.

Hij heeft verder een team van mensen om hem heen verzameld dat het spel overtuigend meespelen, zijn bodyguard, zijn zakenpartner en blijkbaar ook zijn ex waar hij een kindje mee heeft. Ook kende het personeel in luxe hotels/restaurants hem waardoor je niet echt een idee hebt dat hij doet alsof. Daarom vind ik het maar vreemd dat mensen hier blijven zeggen dat ze de meiden maar naïef vonden. Als je dat allemaal wordt voorgespiegeld en er is helemaal geen reden om te gaan denken oh er klopt iets niet...hij is constant op reis over heel Europa voor zijn “werk” (wat natuurlijk oplichting blijkt te zijn maar dat wisten die meiden nog helemaal niet) en reist voortdurend in gecharterde privévliegtuigen. Affijn dat Nederlandse meisje ging al 14 maanden met hem zonder dat ze ook maar iets door had, ze kwam er nota bene pas achter toen één van de andere slachtoffers haar naam tegenkwam op vliegtuigtickets die Simon heeft betaald met haar creditcard en haar vervolgens een berichtje heeft gestuurd op social media om te vragen of ze Simon kende. Na die eerste keer geld vragen en dus elke vervolg keer waren er bij mij echt wel alarmbellen afgegaan, maar echt nog niet bij die eerste keer omdat dat nog heel plausibel klonk na die aanval op zijn leven waardoor Peter zijn bodyguard gewond raakte en dat hij “off the grid” zijn CC niet kon gebruiken omdat ze (de daders die het op hem voorzien hadden) mogelijk zijn transactiegegevens volgden en zo erachter zouden komen waar hij zat. Maar als je dan enkele duizenden euro's aan geld hebt gekregen en jij komt vervolgens met redelijk slappe smoesjes dat hij méér geld nodig had tja, dan vind ik je ook naïef dat je dan niet de moeite doet om met het bedrijf van zijn zogenaamde vader te bellen.

Hij heeft veel meer slachtoffers gemaakt, anders kan je zo een levensstijl niet jarenlang volhouden. Waarom er zich nog niet meer hebben gemeld bij de documentaire makers heeft denk ik ook te maken met het onder de radar vliegen van de praktijken van Simon, het was alleen in Finland in het nieuws geweest voordat het opgelichte Noorse en Zweedse meisje besloten om hun krachten te bundelen en over heel Europa elke gelegenheid aanpakten om bekendheid aan het verhaal te geven in de media en zelfs dan bereik je nog niet iedereen zoals we zagen bij dat Nederlandse meisje die zich nog van geen kwaad was bewust. Met deze documentaire is de kans groter geworden dat nog meer dames die zijn opgelicht zich gaan melden, maar ik weet niet hoe het met Israël en uitlevering van onderdanen zit die in het buitenland misdaden hebben begaan. Als je bent opgelicht kun je voor 99% fluiten naar je geld volgens mij.

Dat hij na zijn gevangenisstraf in Israël in staat is geweest om daar kennelijk een legaal (tenminste, daar ga ik wel vanuit als je al een celstraf hebt uitgezeten en de spotlights op je staan) goedlopend bedrijf op te zetten geeft ook wel aan dat hij gezegend is met een goed stel hersenen en dan is het maar raar dat hij eerst koos om op het criminele pad te gaan. Doet me in dat opzicht denken aan Frank Abignale Jr. (waar Catch me If You Can op gebaseerd is), die later op een legale manier (advies en beveiligingsconsulent voor allerlei bedrijven) multimiljonair werd.

avatar van princesspeach

princesspeach

Golddiggers hebben meestal geen 140 k

avatar van dekschrobber

dekschrobber

Wat ik niet begrijp is dat hij niet aangeklaagd is voor deze recente activiteiten. Hij gaat momenteel vrolijk verder!

avatar van dekschrobber

dekschrobber

Golddiggers hebben meestal geen 140 k

Dat hebben deze dames geleend en zelf dus niet in bezit.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

dekschrobber schreef:

Dat hebben deze dames geleend en zelf dus niet in bezit.

Volgens mij is een belangrijk doel als "golddigger" om zo min mogelijk geld uit te geven, en al helemaal niet in de min te komen qua rekeningbalans.

Basto

Goede cursus oplichten voor gevorderden. Bizar dat dit soort mensen bestaan. Verder is het nergens beter dan een aflevering van opgelicht (denk ik). Visueel erg saai en minstens een half uur langer dan nodig.

Kleine 3*

Fortune schreef:

Heb je de docu wel gekeken? De ene dame had niet eens een relatie met m, dus hoe kun je die nu een golddigger noemen?

avatar van Fortune

Fortune

Basto schreef:

Nee, nog niet gezien maar ben wel al aan het genieten van alle moraliserende reacties Ik zit inderdaad ouderwets reacties uit te lokken. Lekker achteroverleunen met een bakje nootjes en hard genieten.

P.s. je hebt verschillende soorten golddiggers. Dat hoeft niet perse in relatievorm te zijn...

Fortune schreef:

Prima, maar deze opmerking maakt nog meer duidelijk dat je de film niet gezien hebt en totaal misplaatste opmerkingen maakt.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Boeiende docu die wel gewoon een half uurtje te lang duurt. In het eerste uur hoor je eigenlijk een paar keer hetzelfde verhaal met dezelfde beelden van de appjes en voice-gesprekken. Het neemt niet weg dat het wel boeiend is om te zien hoe iemand zo'n vrij briljant plan bedenkt om mensen hun geld afhandig te maken. Natuurlijk is die kerel een enorme lul, maar los van dat, je moet er maar opkomen.

Ik lees op deze site een discussie of de vrouwen naïeve golddiggers zijn. Als ik eerlijk ben neigt het er wel een beetje naar. Het zijn allemaal normale vrouwen met een normaal leven die het wel heel fijn vinden om in extreme luxe vertroeteld te worden zonder af te vragen hoe normaal het is. Zouden ze ook als een blok voor hem vallen als hij boekhouder was geweest? Op zich moeten daar al alarmbellen bij je af moeten gaan lijkt me en helemaal als je gevraagd word om allerlei bedragen te betalen of voor te schieten, zelfs al heb je zo iemand al live ontmoet. Met alle respect, maar iedereen is de afgelopen tien jaar toch goed ingelicht om niet in zulke oplichting te hoeven trappen? Net als mensen die benaderd worden op Whatsapp door hun zogenaamde kind met een nieuw telefoonnummer om even 3000 Euro voor te schieten. Bij bejaarde slachtoffers snap ik het allemaal nog wel, maar bij jongere mensen die volledig weten wat er speelt in de wereld?

Let wel, ik vind het sneu voor de vrouwen in deze docu en hoop dat ze hun leven weer op mogen bouwen in goede zin, maar heel veel empathie kan ik voor zulk dom gedrag niet opbrengen. Het gaat niet om 1400 Euro, maar soms wel om 140.000 Euro dat ze overmaken. Wel vind ik het spijtig dat die kerel er makkelijk mee weg is gekomen. De straf was minimaal en hij schijnt nu nog in luxe te leven. Dat gun je zo'n nare oplichter natuurlijk niet. Dit is trouwens wel content waar Netflix mij mee scoort, niet de eerste boeiende docu op hun streamingdienst. Het blijft gek dat ze dat heel goed kunnen, series ook maar dat hun eigen films vrij middelmatig zijn.

The Oceanic Six schreef:

Tuurlijk spreekt het die dames aan dat de man rijk is. Maar ze zoeken gewoon een leuke vent. Dan is het natuurlijk een fijne bijkomstigheid dat hij superrijk lijkt. Maar bij Golddiggers heb ik meer het beeld van die dames die als fruitvliegen in de champagnebar rondhangen. Daarbij had die tweede dame helemaal geen liefdesrelatie met hem.

Je vergelijk met Whats app oplichting gaat niet helemaal op. Dat gebeurt in een dag, terwijl hij zijn slachtoffers 1,5 jaar aan het groomen was om ze vervolgens langzaam leeg te zuigen. Het ging nooit in eens om

140k…. Denk dat dit soort gasten zo goed zijn in hun vak, dat vrijwel iedereen die hapt (en aan het door hun gezochte profiel voldoet), in de val loopt.

avatar van Man of Steel

Man of Steel

Gewoon goede film. Bijzonder gemaakt in docu stijl. Mooie productie ook. Beetje langdradig werd het wel. En op een gegeven moment miste ik wel de echte actie. Vooral de verbazing over hoe uiterst geraffineerd de oplichter te werk gaat maar nog meer om de volledige gewetenloosheid van deze oplichter maakt deze film de moeite waard. Diegene die hier praten over naïeve slachtoffers en aan victim blaming doen; Het kan ons allemaal gebeuren. We weten allemaal dat films meestal fictief zijn, vermaak. En toch roept het echte gevoelens op.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Man of Steel schreef:

Nou, nee. Zeker niet.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Dat de prins op het witte paard veelal alleen maar in sprookjes en in films bestaat, bewijst deze documentaire maar weer eens.

Boeiende documentaire en zo triest voor al die slachtoffers.

Natuurlijk wordt er altijd afgegeven op de slachtoffers dat ze naíef zijn, dom en wat al niet meer, maar het kan ons allemaal overkomen.

De oplichter wordt uiteindelijk gepakt, gaat voor een paar maanden achter slot en grendel, komt dan weer vrij en kan vervolgens gewoon weer verder gaan met zijn oplichtings praktijken.

Hoe kan dat?

De man zou levenslang achter slot en grendel moeten zitten voor wat hij die arme vrouwen allemaal heeft aangedaan.

Ik snap het niet.

Frankie Boy schreef:
Boeiende documentaire en zo triest voor al die slachtoffers.
Hoe kan dat?
Ik snap het niet.

Om niet te veel prijs te geven aan mensen die de documentaire nog willen zien spoiler ik het maar even;
Volgens mij is dat omdat hij niet voor die daden in Israël berecht is, de straf die hij daar uit zat was voor een eerder vergrijp in Israël zelf (in de documentaire; als die redacteur van die Noorse krant naar Israël reist en vervolgens de moeder van Simon opzoekt en vervolgens ook langs gaat bij de plaatselijke politie verteld die politievrouw toch dat Simon in Israël geregistreerd staat als voortvluchtig en dat ze hem sowieso zouden oppakken mocht hij weer terugkomen.) Dus voor zijn criminele daden buiten Israël is hij helemaal niet berecht. Wel staat hij geregistreerd in die landen dus als hij ooit besluit om terug te gaan kan hij alsnog opgepakt worden. Ik weet niet of Israël een uitleveringsverdrag heeft maar als het zo is dan hebben de landen in ieder geval niet om zijn uitlevering gevraagd. Op het einde van de documentaire viel er ook te lezen dat de meiden nog altijd bezig zijn om de schulden die ze gemaakt hebben af te betalen.

avatar van Rodger

Rodger

Mooi gemaakte docu film over de meester oplichter startende bij tinder.

Van begin tot einde boeiend..

3.5 ***

avatar van donnie darko

donnie darko

The Oceanic Six schreef:

Vinden we dit ondertussen echt nog steeds waar? Laatste jaren is mijn lievelingsfilm van het jaar vaak een Netflix-productie; om er maar een paar te noemen: the Power of the Dog, the Hand of God, The Lost Daughter, Roma, Marriage Story, The Irishman, I'm thinking of ending things, Pieces of a Woman, Annihilation..

Ik ben het met je eens dat veel van hun originals ook stinkers zijn, maar vergeleken met de andere streaming services ook wel heel veel goeds vind ik.