• 8.555.779 stemmen

banner

The Tinder Swindler (2022)

Documentaire / Misdaad | 114 minuten

Genre: Documentaire / Misdaad

Alternatieve titel: Tinder Swindler

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Felicity Morris

Met onder meer: Shimon Yehuda Hayut, Kristoffer Kumar en Pernilla Sjöholm

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Tinder Swindler

"Modern love is a dangerous game."

Door zich online en op Tinder als rijke jetsetter en diamanthandelaar voor te doen, wist de Israëlische oplichter Shimon Hayut jarenlang vele vrouwen in te palmen en miljoenen dollars te ontfutselen. Inmiddels wordt hij beschouwd als justitiële voortvluchtige in vele landen. In deze documentaire worden drie slachtoffers van hem gevolgd, die zinnen op een vorm van wraak.

imageimageimageimage

Nou, nee. Zeker niet.

Alsnog makkelijk praten. Dat Nederlandse meisje wordt 14 maanden aan het lijntje gehouden. Jij vergelijkt het met een spoof whatsapp berichtje van wat oplichters. Dit gaat natuurlijk vele malen verder. Die Pernilla is een hele zomer vertroeteld en in de watten gelegd. Dan volgt er een goed geacteerd toneelspel vanuit een ambulance icm het diamanthandel verhaal en je hebt een vrouw zo binnen gehengeld. Zo ontzettend geslepen. De vrouwen zelf lijken ook vrouwen die het goed voor elkaar hadden, dus het waren ook geen oliedomme tokkies of zo.

rep_robert

Soms wat langdradig en repetitief en qua regie ook weinig bijzonders. Maar toch weten de makers van de docu je te pakken omdat je op voorhand niet kan geloven dat je hierin zou kunnen stinken. En dat is knap, want het wordt dusdanig overtuigend gebracht door Leviev dat de vrouwen geen wantrouwend richting hem hebben.

Maandenlangel vrouwen pamperen (met het geld van andere vrouwen) om ze vervolgens na het winnen van hun vertrouwen compleet leeg te zuigen. Bizar, schokkend, meedogenloos en ontzettend laag dat je je medemens zo in hun gezicht durft te verneuken. Echt zo schaamteloos. Deze gozer moet overigens wel een goed geheugen hebben door alle achtergronden van de vrouwen zo goed uit elkaar te kunnen houden zonder fouten in dagelijkse conversaties. Maar dat is uiteindelijk ook de reden waarom hij vanaf dat 1 al zo'n luisterend oor biedt waar de vrouwen enorm op vallen.

Daarom werkt The Tinder Swindler vooral als een goede voorlichtingsdocumentaire over hedendaagse oplichtingsprakijken, maar als docu zelf zijn er wel spannendere dingen op Netflix te vinden.

rep_robert schreef:

Ja ik denk daar anders over en heb dat ook uitgebreid uitgelegd. Het zijn allemaal normale meiden met normale levens die het schijnbaar heel normaal vinden dat ze in bizarre luxe in een ander wereldje terecht komen zonder daar vragen bij te stellen, het voelt gewoon golddigger-achtig. En dan nog, zou jij 140.000 Euro overmaken aan je allerbeste vriend(in), welke reden dan ook? Nee he. Maar je stuurt het wel moeiteloos naar iemand die 90 procent van de tijd ver uit je buurt zit en je af en toe vertroetelt in luxe. Ik ben daar dan misschien veel te nuchter voor en kan weinig empathie opbrengen voor deze dames, ondanks dat ik het wel heel erg voor ze vind en die kerel natuurlijk een vreselijke lul is. Het is wel next level oplichten wat veel verder gaat dan whatsapp fraude, klopt. Maar het blijft lachwekkend dat je dit geld afgeeft aan iemand met zo'n verhaal.

donnie darko schreef:

Vinden we dit ondertussen echt nog steeds waar? Laatste jaren is mijn lievelingsfilm van het jaar vaak een Netflix-productie; om er maar een paar te noemen: the Power of the Dog, the Hand of God, The Lost Daughter, Roma, Marriage Story, The Irishman, I'm thinking of ending things, Pieces of a Woman, Annihilation..

Ik ben het met je eens dat veel van hun originals ook stinkers zijn, maar vergeleken met de andere streaming services ook wel heel veel goeds vind ik.

Ik heb niet al je titels nog gezien. Ik heb er wel een aantal gezien zoals Roma en The Irishman, maar kom niet verder dan max 3,5*. Er zitten best soms leuke titels bij, maar je merkt gewoon dat het te vaak vrij matig geschreven films zijn. Vaak wel de moeite waard om 1x te kijken, maar ik merk dat hun docu's beter zijn en hun series vaak echt goed zijn. Lijkt of ze daar meer moeite in stoppen en de films vooral als Netflix-opvulling zien. Er is ook zelden echt grote hype om Netflixfilms, alleen The Irishman werd enorm opgeblazen en ook die viel wat tegen. Misschien is het een ding waar andere streamingdiensten ook last van hebben, ik bezit alleen momenteel Netflix.

avatar van donnie darko

donnie darko

The Oceanic Six schreef:

Mja, blijf het daar wel beetje mee oneens zijn; megaveel hype (onder critics) rond Roma, en won uiteindelijk best director op de oscars; nu 12 oscarnominaties voor power of the dog, en gaat hoogstwaarschijnlijk de grote prijzen winnen, dus veel meer hype kan je amper krijgen toch?

Maar ok, ik snap je punt wel dat ze ook heel veel originals uitbrengen die ongeïnspireerd zijn hoor. Hoogstens 2-3 titels per jaar die echt de moeite zijn.

Ik vond voorts deze documentaire juist beetje oninteressant en slecht uitgewerkt; hun andere grote documentaire van vorig jaar, the octopus teacher, vond ik echt vreselijk. Dus misschien hebben we daar ook gewoon andere smaak

The Oceanic Six

Laat ik het zo zeggen, er zitten voor mij geen klassiekers nog bij die ik keer op keer terug wil kijken in de toekomst.

Neemt niet weg dat titels als Roma, Irishman, Extraction, Annihilation, El Camino etc niet heel vermakelijk zijn. Maar de meeste titels voelen vrij random voor me aan. Terwijl ik in de bioscoop geregeld films op 4 sterren of hoger waardeer.

The Oceanic Six schreef:

Hoezo stel je eigenlijk dat ze het allemaal doodnormaal lijken te vinden? Wat mij juist opvalt is dat het allemaal overweldigend is en hij juist daarmee de vrouwen inpakt. Het is zoals ze in de documentaire zeggen heel makkelijk om ze golddigger te noemen, maar dit zijn echt geen doodnormale vrouwen. Juist omdat ze veel reizen en in verschillende landen wonen, dan ben je iig geen bijstands klaploper. Dan heb je het zelf ook prima voor elkaar.

Dit staat trouwens 100% haaks op het feit dat je ze golddigger noemt. Aangezien ze tien- tot honderdduizenden overmaken naar deze oplichter. Het gaat idd om veel geld en vanuit onze stoel is dit idd iets wat we allemaal gelijk zeggen. Maar vergeet niet dat Leviev ze juist in een jetset leven heeft meegenomen en heel vaak heeft laten zien dat hij over bakken met geld beschikt. Dus dan ben je idd iets sneller geneigd om grote bedragen uit te lenen omdat dit voor hem maar een peuleschil is. Overigens kan je als klaploper niet zomaar even een tienduizendje hier en een tienduizendje daar lenen. Het zijn gewoon slimme vrouwen die zeker niet aan de onderkant van de ladder staan. Het kan echt iedereen overkomen. Wat 140k voor deze vrouwen is, is misschien 10k voor ons. Dit overkomt heel veel mensen ( en bedrijven, zie link) op alle niveaus in de samenleving en toevallig is dit eentje die over grotere bedragen gaat.

Ik vind het wel victim blaming.

Pathé voor 19 miljoen euro opgelicht door nepmails 'hoofdkantoor' | NOS

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Kijk, het is natuurlijk een behoorlijke kutstreek wat ie geflikt heeft, maar ergens vind ik het toch ook wel weer mooi en goed in elkaar gezet. Hij heeft er heel goed over nagedacht. En zeg zelf, wie wil nou niet zo'n luxe leven leiden met prive jets, dikke Rolls Roys, dure mooie merk kleding plus de nodige mooie vrouwen die dat dan weer aantrekt. Daar droomt toch iedereen van. Het is alleen de vraag of je dat op zo'n manier als hij deed wil. Als je echt totaal nergens om geeft, geen gevoel hebt en er niet wakker van ligt als je een onschuldig verliefd meisje met een half miljoen schuld opzadelt, dan is dit een prima manier. Hij zal gedacht hebben, het leven is kort dus ik moet hoe dan ook een luxe leventje hebben. En dat had hij. Want hoe je het ook wendt of keert, hij was echt heel goed in wat hij deed, die klootzak En het viel me op dat nadat ie uit de bajes was (15 maanden, is te doen toch?) toch best wel weer luxe kon leven. Want er zijn genoeg dagen dat ik niet in een Ferrari weg kan rijden

avatar van Tinderbitch

Tinderbitch

Opvallend, al die veroordelende en jawel, daar gaan we weer, seksistische reacties over de vrouwen in deze documentaire. Terwijl het ultramoedig is dat ze zichzelf voor de hele wereld te kijken zetten om zo een gedetailleerd kijkje te geven in de aanpak van deze meesteroplichter en daarmee te voorkomen dat heel veel nieuw leed wordt berokkend, bij vrouwen en andere slachtoffers die misschien minder veerkracht en doorzettingsvermogen hebben dan zij. Zeggen dat ze 'dom' zijn, of 'naief' is het domste wat je kunt doen: ze zijn superslim dat ze dit zo overtuigend aankaarten. Het toont hun grote hart. Het toont hun moed. Vraag jezelf eens af, mannetjes-met-goedkope-oordelen: zou ik het ooit toegeven, dat mij zoiets overkomen is? Zou ik mij eigen kwetsbare falen voor het oog van de wereld openbaren? Iedereen is ooit in zijn leven wel eens 'opgelicht', klein of groot. Probeer je te herinneren hoe dat voelde. Je voelt je al kut genoeg. De onempatische reacties die ik hier zie zijn deel van het probleem waarom veel vrouwen - of andere slachtoffers van zwendel en emotionele chantage niet naar de politie gaan, of niet gehoord worden als ze dat doen, de politie niet echt in actie komt, en psychopaten als deze (geniale, toegegeven) gast ongestoord jarenlang hun gang kunnen gaan. Lof. Dat is wat de dames verdienen. Niets dan lof.

avatar van david bohm

david bohm

Bizar verhaal wel. Vind het goed dat Netflix een documentaire maakt over deze zwendel. Hoe het wordt opgediend is op voor de hand liggend, had wat compacter gekund. Vond de eerste vrouw de Noorse Cecilia een schatje. Heb ook best met haar te doen en dapper van haar dat ze zo open is. Eens kijken of ik haar kan vinden op Tinder.

Triest genoeg gaat de hoofdpersoon hier vast nog een slaatje uit slaan.

avatar van Pecore

Pecore

Ik heb absoluut te doen met de slachtoffers en vind ze niet in het minst verantwoordelijk voor hun leed. Dit afdoen als 'golddiggerij' slaat wat mij betreft de plank flink mis.

Dat gezegd hebbende: ik heb stiekem best een beetje genoten van de zwendel van de dader. Toch een klein kunststukje hoe hij zo'n glamoureus leven heeft kunnen leiden. Je moet er een flinke stoornis voor hebben om zo te kunnen opereren, maar ook ontegenzeggelijk een paar hele bijzondere kwaliteiten.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Normaal kijk ik de laatste jaren niet veel documentaires meer maar deze was zo nadrukkelijk aanwezig in het nieuws dat ik nieuwsgierig werd en gisteravond besloot deze te bekijken.

Jongejonge, iedereen zegt altijd: "Ik trap er nooit in" en dat gold ook voor mij maar in dit geval was het zo doortrapt dat ik het begrijp dat een onschuldig mens erin trapt!

Deze Simon maakte eerst indruk door ze gelijk mee te nemen op een vliegtocht naar een plaats waar hij zogenaamd zaken moest doen en overnachtte in de duurste hotels met de beste drankjes en voedsel.

Naar en van het vliegveld met een Rolls-Royce of een andere opvallend dure auto met zijn lijfwacht en soms de zakenpartner(s). Overal verwelkomt worden door de staf van hotels en restaurants!

Gul met de dollars en de rekeningen betalend!

Zou ik er niet meer intrappen?

Een kleine 8!

avatar van UltraMovieKiller

UltraMovieKiller

Heel goed dat dit soort docu's gemaakt worden. Naast dat het voor hem daarmee nog moeilijker word om met deze praktijken door te gaan brengt het (nog veel belangrijker) bewustwording van de trucs die hij gebruikt.

Geen docu waar je over een paar maanden nog over praat maar ik heb mij wel weer even verbaasd op de zondagavond en vond het de moeite waard om hem eens te kijken.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Intense en moedige documentaire over drie vrouwelijke getuigenissen die zich na emotionele manipulatie hebben laten kaalplukken door een meester-oplichter. Ik hoop alvast dat deze Netflixproductie hen financieel kan helpen om hun schulden bij de diverse banken in te lossen.

Als buitenstaander ben je eigenlijk niet goed geplaatst om hierover te oordelen. Wij zien dit als een momentopname en dan nog in een fase dat je weet dat het fout zit, achteraf… Deze dames hebben vaak maanden tot meer dan een jaar in een bepaalde waas geleefd, dat is nog wat anders dan een telefoontje uit Ghana van een lover boy om geld af te troggelen. Too good to be true, makkelijk gezegd als kijker. Kan me best inbeelden dat je in die spiraal van liefde en luxe meegaat in die nieuwe wereld. Tot op zekere hoogte leek ook alles echt. Zo echt dat je ook meegaat in het zelf geven van geld…

Walgelijk figuur die Leviev, maar ook fascinerend welk talent die man had, hoe manipulatief én vooral hoe geduldig en volhardend hij was. Knappe docu toch wel die de situatie vlot en boeiend bracht. Verveelde geen moment, luchtig om naar te kijken. Meeslepend ook en eigenlijk ook best spannend.

david bohm schreef:

Triest genoeg gaat de hoofdpersoon hier vast nog een slaatje uit slaan.

Correct.

Bizar dat deze oplichter populariteit geniet.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Tja, dat zijn pas de golddiggers...

Vond het ook surrealistisch toen ik het las.

avatar van El ralpho

El ralpho

De Tinder verslinder

Voor buitenstaanders is het makkelijk oordelen door te zeggen dat de vrouwen die door Simon Leviev ingepalmd zijn, domme schapen zijn maar ik vind dit zelf te makkelijk geoordeeld. Simon Leviev speelt een smerig spelletje en hij bouwt eerst een diepe vertrouwensband op, voordat hij toehapt. Overigens met overtuigende bewijzen dat hij haast rondzwemt in het geld waardoor het vertrouwen vanuit de vrouwen er is, dat zij hun geld snel terug zullen krijgen.

De documentaire neemt de tijd om je mee te nemen in het verhaal van een aantal van zijn slachtoffers en vanuit hun perspectief begrijp ik dat je zo hard gemanipuleerd kan worden dat je hier in kan trappen. Voor de mensen die al weten hoe de aap in de mouw steekt wanneer ze deze docu gaan kijken, en in die zin dus niet verast hoeven te zijn over het verloop (mogelijk wel over de geraffineerde manier waarop), is het op voorhand al makkelijker om sceptisch te zijn.

Ik vergelijk het daarom maar met een eigen situatie: na alle verhalen die je leest over oplichtingen via het marktplaats platform en de voorlichting die er gegeven wordt om oplichters te herkennen ben ik recentelijk ook bijna opgelicht. Ik kan puur op basis van geluk spreken dat mijn bankrekening niet gehackt is en door internet criminelen volledig zou zijn leeg geveegd. Je kunt dus nog zo voorzichtig en bedachtzaam zijn, dit wil niet zeggen dat je immuun voor oplichters bent en nergens in kan trappen. De kans wordt nog groter wanneer je een hechte vriendschap of liefdesrelatie met iemand hebt. De uitspraak liefde maakt blind is natuurlijk ook niet uit het niets ontstaan.

Terug naar de documentaire zelf: met bijna twee uur duurt deze vrij lang en op een gegeven moment was het punt dat Simon Leviev een pathologische leugenaar is, wel duidelijk bij mij. De documentaire had hierdoor beknopter mogen zijn en ook binnen een uur verteld mogen worden. Het onderwerp is niet boeiend genoeg om vervolgens nog een tweede uur bijna volledig mee te vullen omdat er dan herhaling begint op te treden. Er zijn dan ook talloze documentaires beschikbaar die meer te vertellen hebben.

Neemt overigens niet weg dat Simon Leviev een fascinerend persoon is en alle aantijgingen die tegen hem gemaakt zijn hardnekkig blijft ontkennen. Het zou mij ook niks verbazen dat hij op den duur ook in zijn eigen verhalen is gaan geloven en het als een realiteit ziet dat hij onschuldig is. Ik geloof ook meteen dat hij zijn nieuwe vriendin (vooralsnog) niet aan het oplichten is, maar ik vraag mij wel sterk af wat hij in zijn schild voor de lange termijn voert.. De tijd zal het wel of niet uitwijzen, maar nu heel de wereld weet wie Simon Leviev is, is deze kans in ieder geval wel een stuk groter geworden.

El ralpho schreef:

Tikje offtopic, maar gewoon altijd met een Marktplaats betaalverzoek werken, dan kan je rekening nooit geplunderd worden want die data krijgen ze niet, want MP is dan een soort tussenpersoon die je geld een dagje beheert van de koop en dit de volgende dag bij de verkoper weer op de rekening plaatst. Ik geef op MP nooit mijn eigen 06-nummer of rekeningnummer af en werk al helemaal niet met een tikkie of iets idioots als een cent overmaken bij de verkoper. Alleen cash aan de deur of een MP betaalverzoek dus. Enige risico wat je nog loopt is dat de verkoper het product niet verzend, maar dat valt niet te voorkomen. Al doe ik alleen nog zaken met mensen die een goede MP beoordeling bezitten, dat verkleint de kans.

Ik merk trouwens wel dat mensen hier graag de Tinderslachtoffers willen verdedigen. En dat snap ik want het is ook sneu en zielig wat hen overkomen is, maar ik blijf erbij dat de meeste mensen dit niet zou overkomen. Gewoon omdat ze nadenken en beseffen dat iets wat te mooi is om waar te zijn, ook vrijwel nooit waar is. Maken we ook allemaal nog geld over naar de prinsen in Nigeria die ons een erfenis na willen laten maar geen vliegticket kunnen betalen naar Europa?

rep_robert

Ik snap niet waarop jouw vertrouwen in de mensheid gebaseerd is haha. Kijk die vrouw uit Inventing Anna bijvoorbeeld. Ook een recent voorbeeld. Licht allemaal rijke mensen op door zich voor te doen als een rijke Duitse erfgename, terwijl ze uit Rusland komt. Gewoon een paar keer met geld wapperen en je komt gelijk al geloofwaardig over voor veel mensen.

Verschil in deze situaties met de Nigeriaanse prins is dat er al flink met geld is gesmeten, dus je hebt geen enkele reden om aan te nemen dat die vent een klaploper is.

rep_robert schreef:

Het is juist geheel andersom Ik wantrouw de mensheid buiten de mensen die ik uiteraard goed ken en ben daarom juist heel voorzichtig. Ik ken jou al een jaar of 15 via deze site, maar als jij me 1000 Euro cadeau zou willen doen zou ik ook denken dat ik op een of andere manier opgelicht word omdat ik je niet echt ken als een goede vriend, familielid of goede collega. Ik snap dat je mensen op kan lichten door een heel geloofwaardig verhaal of zoals deze tinderkerel deed met veel luxe, maar het blijft voor mij iets geks om in te trappen.

avatar van El ralpho

El ralpho

The Oceanic Six schreef:

Dan ga ik ook maar even offtopic dan

Ik was in grote lijnen met deze informatie bekend, maar het was flink weggezakt omdat ik al voor een langere tijd niks meer via Marktplaats verkocht had. Ik had tegen beter weten in toch mijn eigen telefoonnummer geplaatst omdat ik hiermee hoopte het grootste bereik te hebben. Dit had ik ook, maar ik bereikte er vooral veel oplichters mee. Vervolgens werd ik plat gebeld en geappt.

De oplichter in kwestie had een foto van een oud vrouwtje die de vraagprijs bood, maar die mij wel vroeg om mijn gegevens te verifiëren door 10 cent over te maken. Ze stuurde hiervoor een link via marktplaats. Ik vond dit ergens wel begrijpelijk omdat het om een koop van een paar 100 euro ging en dacht dat dit misschien iets nieuws vanuit marktplaats was. Toen ik aangaf de betaling via de site te willen doen bleef ze de link sturen. Ik dacht dat ze het vanwege haar hogere leeftijd gewoon niet begreep, want toen ik doorklikte via de link zat ik gewoon in mijn eigen marktplaats omgeving waardoor ik dacht dat het betaalverzoek ook binnen de marktplaatsomgeving plaatsvond. Toen dacht ik al snel: het zal wel. De betaling moest door middel van een identifier gedaan worden en toen ik dit een aantal keer aan het proberen was zei mijn vriendin, wat ben je nu eigenlijk aan het doen. Toen viel bij mij ook het kwartje, ja wat ben ik nu eigenlijk aan het doen, en ik heb toen snel de fraudelijn gebeld.

Wat ik dacht was snel willen scoren omdat de advertentie er pas net op stond, veel mensen boden maar onder de vraagprijs, maar ik de twijfel van het overmaken van de 10 cent (wat ik wel gek vond) compleet negeerde omdat ik de deal snel wilde sluiten. Ik voelde mij achteraf ongelofelijk stom, en begreep niet hoe ik hier in kon trappen maar ik was met die dag met veel dingen tegelijk bezig en sloot de deal maar even vlug tussen neus en lippen af. En daar hebben ze mij mee gepakt denk ik.

Juist daarom begrijp ik dat deze dames hier ook in hebben kunnen trappen omdat de marktplaatstechnieken een lachertje zijn vergeleken met hoe ver deze gast gaat. Wanneer hier gevoelens bij komen kijken heb je zo een giftige cocktail, al moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf niet zo ver zou gaan om zelfs een of meerdere leningen af te sluiten van zulke absurd hoge bedragen. Maar wellicht heeft dit ook te maken met het leefmilieu waar ik zelf vandaan kom.

PS oplichters maken ook gebruik van jouw goede vertrouwen wanneer ze een goede beoordeling hebben. Zo heb ik een paar jaar geleden een deal gesloten met iemand die al lang actief was, en veel goede beoordelingen had. Hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft weet ik niet. Wat deze man deed was lege, opengescheurde enveloppen versturen zodat er wel iets binnen kwam, en dan de schuld neerleggen bij Post NL. Nadat ik een klacht achterliet op hun Facebookpagina reageerden er meerdere mensen die hetzelfde mee hadden gemaakt met hetzelfde product van dezelfde koper, en een plus een is dan al snel twee. Toen ik hem hiermee confronteerde heb ik nooit meer een reactie gekregen. Er zitten een stelletje gehaaide klootzakken tussen..

avatar van clubsport

clubsport

Deze docu is boeiend , niet omdat hij zo goed is maar wel omdat het ons een kijkje geeft in de psyche van vrouwen en voornamelijk wat hen instinctief drijft wat betreft partnerkeuze .

We weten allemaal wel dat vrouwen veel meer afgaan op emotie dan op rationeel denken , en onze oplichter Simon wist dat ten volle uit te buiten , een emotionele achbaanrit vol mysterie en gevaar , een rijke kerel met een exeptionele levenstijl en zelfs een eigen bodyguard .

Cecilia laat in het begin al zien hoe ze eigenlijk in een fantasiewereld leeft waarin ze belachelijk kritisch is wat betreft partnerkeuze ( meer dan 1200 matches maar nog steeds geen relatie ) en waarin het beauty en the beast sprookje voor haar een soort maatstaf is in haar onderbewustzijn .

Je kunt eigenlijk wel zeggen dat deze vrouw niet wil trouwen met hem maar meer puur op de levenstijl die hij haar kan bieden .

Dan de toon van de docu zelf,want dat zegt ook een heleboel over de staat van onze maatschappij anno nu .

In al zijn subjectiviteit durft of wil deze film geen moment de betrokken meiden wijzen op hun eigen verantwoordelijkheden voor hun stomme keuzes en beslissingen .

Dat komt naar voren in de gesprekken met de vrouwen zelf maar ook in de beslissing van de docu makers om geen enkel familielid of vrienden aan het woord te laten die eventueel kritisch zou kunnen zijn op het onverantwoord stomme en soms zelfs potentieel gevaarlijk gedrag van de vrouwen .

Pijnlijk is de scene (en een illustrerend voorbeeld )waarin Cecilia bijna schaamteloos toegeeft nog steeds op tinder te zitten , een duidelijk voorbeeld van het niks geleerd te hebben van haar fouten , en waarom zou ze ook , crowdfunding en andere domme geldgevers zullen er wel voor zorgen dat ze uit de schulden kan komen .

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Minder bochten en bizarre onthullingen dan 'Don't F**k With Cats' (2019), maar het blijft knap hoe ze een misdaadverhaaltje bij elkaar monteren tot een zinderend bingefestijn. Van begin tot eind een grote glimlach om die rare Shimon Yahut en zijn internationale oplichtingspraktijken. Ook aardig hoe de bal teruggekaatst wordt door heel erg het perspectief te leggen bij zijn slachtoffers en hun manieren om hun juridische recht te verkrijgen. Al vraag ik me opnieuw af of deze narcistische slechterik (net als eerder met Luka Magnotta) sympathieker en identificeerbaarder wordt dan hij verdient. Het is in onze mediacultuur nu eenmaal zo dat zelfs negatieve aandacht ertoe leidt dat dubieuze figuren miljoenencontracten krijgen. Ik ben inmiddels al berichten tegengekomen dat deze oplichter probeert te kapitaliseren op zijn naamsbekendheid.

avatar van lang pee

lang pee

Ik vond dit een vreselijke documentaire, en moet ik compassie hebben met deze vrouwen, de eerste kent hem totaal niet maar gaat direct mee omdat ze geld ruikt natuurlijk, dit is vragen om opgelicht te worden. Ik zal van de oude stempel zijn, maar wat is er mis met gewoon uitgaan en iemand rustig leren kennen......