Love Me Tender (1956)

Muziek / Western

geregisseerd door Robert D. Webb
met Richard Egan, Debra Paget en Elvis Presley

Clint is de jongste van vier broers, die achterblijft wanneer de ouderen de boerderij in Texas verlaten om te gaan strijden tegen de Yankees. De oudste, Vance, laat zijn vriendin Cathy achter en wanneer hen het bericht bereikt dat Vance is omgekomen huwt Clint zijn broers vriendin. Maar wanneer de drie broers weer heelhuids zijn teruggekeerd, is het voor Vance moeilijk om te blijven want hij is nog steeds verliefd op Cathy.

avatar van Dragon
Debuut van Elvis, niet slecht maar ook niet echt goed te noemen. De acteerprestatie van Elvis is ondermaats, zeker in het eerste gedeelte. Dit overheerst de film echter niet omdat hij in deze film geen hoofdrol speelt . Bepaalde ingelaste muzikale passages passen ook totaal niet in de sfeer van het verhaal.
Zeker niet zijn slechtste film, maar "Flaming Star" is toch beter in het westerngenre.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Love Me Tender is een western die opgevuld wordt met liedjes van The King Of Rock & Roll: Elvis Presley. Presley speelt een bijrol maar duidelijk is dat de bijrol al meer een hoofdrol werd naar mate het filmen vorderde. Zou onder een andere naam uitkomen maar men speelde liever op safe door deze titel aan te nemen. Dit was makkelijke qua publiciteit omdat alles wat Elvis in deze periode op vinyl uitbracht automatisch goud werd. Zo kon de hit tevens de titel zijn van de film. Waarschijnlijk had het allemaal niet veel uitgemaakt omdat Elvis' filmdebuut uiteraard toen ook al, van historische waarde is.
ELvis doet zijn best maar wordt door de hoofdrolspelers bij vlagen van het doek gespeeld. Toch niet slecht en een meesterwerk vergeleken met veel van zijn latere films. De liedjes worden vaak op vreemde momenten ingezet hetgeen een kolderiek resultaat heeft. Voor Elvisfans een must.

Zinema

Een aardige western, al vind ik Elvis helemaal niks. Zijn acteren is niet noemenswaardig en de liedjes vind ik evenmin leuk.
Het verhaal schiet na wat actie in het begin, richting slaaptoestand. Dat verbetert gelukkig wel, en de tweede helft van de film is gewoon goed. Als je de liedjes er tussenuit knipt, hou je een western over die best overeind blijft staan binnen het genre.

Eerste film met Elvis Presley waarna er nog velen zullen volgen (vaak 3 films per jaar). Omdat Elvis Presley via een wurgcontract verplicht veel films moest maken zijn de films vaak simpel van eenvoud en ook snel geschoten. Vaak was het concept achter de Elvis Films standaard namelijk cliché verhaal, vrolijk feel good verhaal, fraaie omgevingen/decors, fraaie vrouwen en veel Elvis liedjes. In deze film zit dan ook (de titel geeft het al aan) het zoetsappige maar legendarische liedje "Love Me Tender" verwerkt. Al met al keek deze film zeg nog best goed weg.