• 8.481.657 stemmen

Releasedatum: 16 juni 2022

• Picl Bekijk via Picl

• Bioscoop Vanaf 27 juni in 41 bioscopen

Plot Jaddeh Khaki

Iran, in de huidige tijd. Een familie is op weg naar een geheime bestemming. Achter in de auto zit de vader in het gips, maar heeft hij echt zijn been gebroken? De moeder lacht om alles, maar houdt zich niet in om te huilen. Hun zoontje maakt altijd grapjes, zingt en danst. Iedereen is bezorgd om de zieke hond. Alleen de oudere broer zwijgt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 21 april 2022 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Mr Thee

Mr Thee

In het Iraanse “Hit The Road” gaat het er gezellig aan toe in de auto. De kleine man -het nakomertje- steelt de show met grappige praatjes en eindeloze fantasieën. Papa rommelt wat aan met zijn gipsen been. Maar er is meer: wat is er nu met de oudste zoon? Wordt hij gevolgd? Heeft hij angst of verdriet? En voor wie? Terwijl de film je meeneemt in erg mooie landschappen en jolige tot melancholische buien van zangtalentje mama en de oudere zoon. De toekomst laat zich raden. De film ademt een ondeugendheid, onvoorspelbaarheid. De term mysterieus is niet vaak zo fleurig verbeeld. En wat was nu het doel? Een man? Een vrouw? Europa? De dood? Wie het weet mag het zeggen.

Mooi festivalfilmpje.

avatar van flaphead

flaphead

Gezien via IFFR. Een Iraanse roadmovie, ik kan oprecht zeggen dat dat mijn primeur is. De film is heerlijk offbeat, de acteurs spelen losjes, hele fijne kleine beeldende humor. En hoewel gaandeweg duidelijk wordt dat het einddoel van de trip niet zo leuk is voor de aanwezigen, wordt de film nooit te overdreven dramatisch. Hij staat betiteld als drama, maar neigt eerder naar comedy. Niet het type waarbij je van de stoel glijdt van het lachen, maar de subtiele, offbeat, droge wijze die het vermakelijk houdt om naar te kijken. Editing en camerawerk/standpunten zijn prima in orde. Scene waar de zoon opgehaald wordt is heerlijk, zowel qua beeld als gedrag.
De scenes met de Iraanse volksmuziek en het meezingen van de acteurs zijn wat mij betreft duidelijk het minste en eigenlijk vervelend. Wellicht zijn het lokale tophits en voor de Iraniërs hilarisch, maar dat zal voor de Westerlingen anders zijn. Laatste kwartier is wat matig en eigenlijk eindigt de film zonder een bepaalde climax en dooft beetje uit.
Al met al een leuke frisse verrassing, hoewel niet een die ik een 2e keer zou kijken (7,5)

avatar van De filosoof

De filosoof

De film bestaat bijna louter uit sterke momenten maar is ook geheimzinnig – wie zijn deze mensen en waar gaan ze naartoe? – en vervreemdend: de personen zijn wat vreemd en onpeilbaar en hun gesprekjes ongemakkelijk waarbij verdriet en humor hand in hand gaan. Al met al een intelligente, heerlijke film die tegelijk ook verwarrend, vermoeiend en uiteindelijk wat saai is omdat je niet goed weet waar je naar aan het kijken bent. Mogelijk geeft de film het perspectief van de jongen die – net als de kijker – bewust deels onwetend wordt gehouden over wat er aan de hand is, maar uiteindelijk lijkt de film te gaan over verbinding en afscheid, over een gezellige roadtrip en het verdwijnen in een zwart gat.

avatar van mrklm

mrklm

Een vader [Hasan Majuni] en moeder [Pantea Panahiha] zijn met hun volwassen zoon [Amin Simair] en diens veel jongere broertje [Rayna Sarlak] onderweg. Moeder ruziet flink met haar jongste zoon over het feit dat hij weigert zijn mobiele telefoon weg te gooien, maakt meteen duidelijk dat dit gezin niet onderweg is naar een vakantiebestemming. De reden voor deze familieroadtrip wordt geleidelijk duidelijk in dit bewust wat trage en onconventionele familiedrama dat op onverwachte momenten wordt onderbroken door een lang aangehouden scherpe blik in de camera van één van de hoofdpersonen. Panahi gebruikt dat middel om je inzicht te geven in wat er achter de uiterlijke schijn van het betreffende personage schuilgaat en wekt daarmee nieuwsgierigheid op naar het doel van en de reden voor de reis. Wanneer het einddoel nadert houdt Panahi de aandacht vast met behulp van Amin Jafari’s schitterende beelden en intrigerende cameraopstellingen. Een uiterst originele, goed geacteerde, boeiende film met enkele memorabele muzikale intermezzo’s.