• 8.224.705 stemmen

Met onder meer: Peri Baumeister, Carl Anton Koch en Kais Setti

Oorspronkelijke taal: Duits

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Blood Red Sky

Een groep terroristen kaapt een transatlantische vlucht waarop een moeder met haar zoontje aanwezig zijn. Het blijkt echter dat deze moeder een mysterieuze ziekte met zich mee draagt. Ze is niet bang om haar razernij hiermee vrij te laten om haar zoontje in veiligheid te brengen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van james_cameron

james_cameron

Vermakelijke mengeling van aktie en horror van duitse makelij, vlot geregisseerd en ondanks de forse lengte met een constant hoog tempo. Hier en daar iets te chaotisch en onoverzichtelijk qua montage, maar de lekker rauwe, opgefokte aanpak van het verhaal maakt veel goed. Niet alles werkt even goed en aan bepaalde special effects-shots had wel wat langer gesleuteld mogen worden, maar onze oosterburen laten hier al met al overtuigend zien hoe je met een beperkt budget best ver kunt komen.

avatar van cales77

cales77

• 1958 stemmen

Begon hoopgevend.....waar gaat het heen?

Na verloop een groot bloedbad en werd het saai voor mij.

Mede omdat het te lang duurde.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Best een redelijke vampierenfilm!De vampieren zijn Nice gedaan.Het verhaal zelf vond ik wat minder.

avatar van Collins

Collins

Een Duitse horror- annex actiefilm. De premisse klinkt wat treurig. Een vampier aan boord van een lijnvliegtuig. Tja, dat klinkt op voorhand wel erg naar een kansloze poging om de vampierfilm nieuw leven in te blazen. Dat viel achteraf erg mee.

Schrijver en regisseur Peter Thorwarth voegt aan het simpele plotlijntje voldoende ingrediënten toe die van de film een aangename kijkervaring maken. Het verhaal heeft een spannend verloop. Een snelle opeenstapeling van spannende verwikkelingen leidt tot een enorme escalatie. De situatie aan boord van het toestel wordt stapsgewijs steeds onrustiger. Iedere gebeurtenis eist een reactie die de situatie steeds een graadje chaotischer en onoverzichtelijker maakt. En dat kijkt magnetiserend.

Hoe zit het met de horror? Het horroraspect is zeker aan de film verbonden. De bovennatuurlijke suspense is aanwezig en het bloed vloeit rijkelijk. Het uiterlijk van de vampier is geinspireerd door de look van Max Schreck in Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922). De inspiratie is onmiskenbaar zichtbaar en goed gelukt, hoewel de vampier in de uitvoering veel beweeglijker en dierlijker oogt. Prima monster.

Ook het persoonlijke drama, waarmee de vampier is opgezadeld en dat tegen de regels in geraffineerd leidt tot iets dat lijkt op emotionele binding met het afschuwlijke monster, wordt niet vergeten. Het onderdeel actie neemt ook een grote plek in. De gewelddadigheden en spannende situaties zijn niet van de lucht. De bodycount zonder bovennatuurlijke inmenging is hoog.

Blood Red Sky is een temporijke horror-thriller met een originele vampirische insteek. Leuk.

Theunissen

Een film over zombies in een vliegtuig hebben we al gehad met "Flight of the Living Dead: Outbreak on a Plane (2007)", maar vampieren in een vliegtuig hebben we volgens mij nog niet gehad (wel natuurlijk slangen ) en het is ook nog eens een vampierenfilm uit Duitsland en daarbij wordt zowel Duits als Engels gesproken en dat werkt verrassend goed.

In dit verhaal vliegt Nadja (Peri Baumeister) met haar zoontje Elias (Carl Anton Koch) vanuit Duitsland naar Amerika, waar ze moet worden behandeld voor een zeldzame aandoening. Boven de Atlantische Oceaan wordt de vlucht echter gekaapt door een groep meedogenloze terroristen onder leiding van de zekere Berg (Dominic Purcell). Die hebben hun handen vol aan Nadja, want juist door haar bijzondere medische conditie is zij een geduchte tegenstander en zij doet alles om haar haar zoontje in veiligheid te brengen. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot.

Het duurt circa veertig minuten voordat we te zien krijgen wat er nu eigenlijk aan de hand is met Nadja, en ook dan komt het niet echt als een verrassing, want dat wordt vrijwel in het begin van de film redelijk achteloos onthuld. Bovendien heeft de film na de onthulling dan nog bijna 80 minuten te gaan. Daarnaast bewijst de regisseur zichzelf geen dienst met zijn continue reeks nodeloze flashbacks die de actie onderbreken. In dramatische terugblikken zien we Nadja haar man Nikolai (Lasse Myhr) verliezen aan een vampier terwijl ze autopech hebben in de sneeuw (toen was Elias nog een baby) en daarbij wordt ze zelf ook gebeten. We zien haar worstelen met de zorg voor baby Elias en haar angst voor daglicht.

Het is achtergrondinformatie die leuk is om te weten, maar die de kijker niet echt nodig heeft en buiten dat de film daardoor langdradig aanvoelt wordt het ook ingezet juist op het moment dat de spanning in het vliegtuig oploopt. Omdat de hele vlucht zelf ook nog eens als een lange flashback wordt verteld, de film opent (de eerste circa zes minuten) namelijk min of meer met einde waarbij het vliegtuig een noodlanding op een RAF-vliegbasis in Schotland maakt en waarbij de getraumatiseerde Elias (die klautert uit het vrachtruim) dan ondervraagd wordt door de politie en laat zien wat er vooraf gebeurt is, maakt het de film knap vermoeiend en doet het soms denken aan de Thriller / Sciencefiction film "Inception (2010)" waarbij je dromen in dromen had en hier heb je dus flashbacks in flashbacks.

Centraal draait het in deze film om de moeder-zoon relatie tussen Nadja en Elias, waarbij Nadja worstelt met het beschermen van haar zoontje tegen de terroristen en het beschermen van haar zoontje tegen haarzelf. Nadja wordt opzicht goed vertolkt door Peri Baumeister (ik dacht in eerste instantie dat het Noomi Rapace was) die met zware medicijnen haar neigingen en enge uiterlijk onderdrukt, maar dat loopt uiteraard helemaal in de soep als de terroristen eenmaal toeslaan. Met name het contrast tussen de gepijnigde Nadja en de terroristen heeft een amusant effect. En verder staat ze ook haar mannetje, waarbij ze de terroristen met haar tanden aan stukken scheurt.

Maar het leukste aan "Blood Red Sky" zijn misschien nog wel de terroristen, die een belachelijk plan hebben met hun terreurdaad om de aandelenmarkt te beïnvloeden zoals dat destijds gebeurde met de aanslagen op 11 september 2001. Maar i.p.v. New York, willen ze nu het vliegtuig laten crashen in Londen. Onder de terroristen (inclusief enkele bemanningsleden) zitten namelijk een aantal lekkere gestoorde psychopaten tussen, met als ergste (min of meer een over-the-top vertolking) Eightball (Alexander Scheer) die de steward was op het vliegtuig en behoorlijk grof te keer gaat (o.a. bij het doodsteken van een airmarshal). Hij wordt ook de meest geduchte tegenstander van Nadja (hij schiet haar ook dood, waarna ze weer tot leven komt) en hij neemt op een gegeven moment zelfs haar bloed af met een spuit en brengt deze dan bij zichzelf in waardoor hij ook een vampier wordt (hij wordt uiteindelijk gedood door zonlicht als hij buiten het vliegtuig hangt) en hij is zeker ook niet de enige die nog een vampier wordt, want op een gegeven moment wordt vrijwel iedereen in het vliegtuig een vampier.

Van de Duitse acteur Alexander Scheer had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar onder de terroristen zitten ook een paar bekende gezichten zoals Dominic Purcell (een leuk detail m.b.t. hem en deze film, hij speelde de rol van Dracula in de Actie / Horror film "Blade: Trinity (2004)") als leider Berg, die wel heel bruut aan zijn einde komt, en Roland Møller als terrorist Karl en de laatste is natuurlijk vooral bekend van zijn uitstekende rol in de eveneens uitstekende Oorlog / Drama film "Under Sandet (2015)". Allemaal zijn ze meedogenloos (en zeker Eightball die de andere terroristen een gestoorde psychopaat vinden ) en ze hebben ook een bepaald soort van humor (zeker Eightball). Het verhaal zou overigens baat hebben gehad bij wat meer harde humor, maar dat is misschien teveel gevraagd in een Duitse film en Duitsers staan natuurlijk ook niet echt bekend om hun humor.

Er is veel actie en horror (geregeld ook lekker grof en hard) te zien en hetzelfde geldt voor het aantal verschillende wendingen en plotlijnen en dat heeft o.a. te maken met de beweegredenen van de terroristen en hun einddoel alsook met Nadja en haar zoontje Elias en verschillende andere passagiers. En met dat laatste doel ik vooral op de Arabische (met die afkomst doen de terroristen natuurlijk ook iets, want die krijgen de zwartepiet toegespeeld) mee) natuurkundige passagier Farid gespeeld door Kais Setti, die een goede band krijgt met Nadja en vooral haar zoontje Elias en zowel Farid als Elias zijn ook de enige twee die het uiteindelijk weten te overleven op het einde, waarbij het vliegtuig wordt opgeblazen door Elias.. Verder krijgen ook een aantal vervelende passagiers onnodig veel aandacht. Door de overbodige flashbacks van Nadje aan boord en de vele wendingen en plotlijnen, duurt "Blood Red Sky" wel veel te lang. Een verhaal over een vampier in een vliegtuig moet je niet onnodig rekken tot bijna twee uren, 80 of 90 minuten zou lang genoegd geweest zijn.

Al met al is "Blood Red Sky" een aardige Actie / Horror film met daarin een eveneens aardige hoofdrol voor moeder Nadja (Peri Baumeister) en haar soms irritante zoontje Elias (Carl Anton Koch). Maar de terroristen zijn het eigenlijk die de show stelen en vooral terrorist Eightball (Alexander Scheer). Minpunt is echter de duur van de film, het had wat korter gemogen. Het is een ieder geval een leuke verrassing van onze oosterburen.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1962 stemmen

Na het zien van de trailer was ik makkelijk omgekocht, films in deze trant kan ik altijd erg waarderen en ik had oprecht wel weer eens zin in een puike horrorfilm. Dat hij van Netflix afkwam zette me toch weer aan het denken, dat is meestal niet zo best. Met een benieuwd gevoel heb ik de film gisteren aan geslingerd en tot mijn verbazing was het allemaal nog niet zo beroerd als ik had gedacht. Een topper is het niet nee, en dat hoef je ook niet te verwachten maar de film kijkt prima weg hoor. Toch had ik wat meer verwacht van het horror aspect in de film en wou ik wat meer zien van de vampieren die het vliegtuig uitmoorden, nu zag je vooral een nasleep en dat bracht toch minder bijzonderheid met zich mee, en dat was best zonde, daar kon veel meer uitgehaald worden.

Het afwisselend Duits en Engels praten was soms wat verwarrend, wel leuk vooral het Duits was toevoegend. Al had ik dan liever dat ze ervoor kiezen één taal te gebruiken, en dan het liefst alleen Duits, dan was het misschien nog wat leuker geweest. Desalniettemin weet Netflix hier een leuke horror flick neer te kwakken, en heb ik hem met plezier uit kunnen kijken, al was het nergens echt bijzonder.

avatar van princesspeach

princesspeach

Getwijfeld tussen een 3 en een 3.5 *. Toch 3.5 voor de actie, spanning en verhaal. Wel even de realistisch dingen wegdenken want veel klopt er niet qua logische puntjes. Maaaar niet altijd erg want het is en blijft een zombie film. Normaal vervelen die mij vaak maar ditmaal niet. lekker grauw en een keer wat anders. Kind vond ik niet goed acteren en af en toe de James Bond uithangen wat ietwat overdreven was zoals uit de ambulance springen. En Farid die meteen losgemaakt mocht worden en nog aardig kon functioneren na een afgehakte hand. Ook het masker en gelaat van zombie mama zag er in 2/3 shots nep uit. maar kortom, verstand op 0, lekkere actie horror film waar je af en toe een oog dicht knijpt qua gruwel, actie op hoog tempo. Dus prima film.

avatar van macrobody

macrobody

Corcicus schreef:

Dus je zegt eerst dat ik moet opzoeken wat kapitalisme betekent en als ik jou hetzelfde vraag over de beurs, ben ik op mijn tenen getrapt en val ik je persoonlijk aan? Ik twijfel er toch aan dat je met dat gebrek aan consequentie in staat bent fouten toe te geven, macrobody. Ik wil je gerust in PM bijles geven, maar dit forum is daar niet de plaats voor.

Bedankt voor je reactie. Het geeft precies aan waar de schoen wringt met personen met jou communicatie vaardigheden. Ik geef precies aan waar ik het niet met je eens ben en geef je zelfs mijn definitie van kapitalisme zodat we daar geen misverstanden over kunnen hebben. Verder probeer je dan de discussie af te wenden en zonder antwoorden ga je dan mijn reactie spiegelen door met je beursverhaal te komen terwijl dat a) niets met het begrip kapitalisme te maken heeft zoals jij daarover schrijft en b) totaal niets te maken heeft met mijn reactie. En dan eindig je met het wijzen op een fout die ik maakte door het stukje tekst niet te markeren als spoiler maar als quote. Waarom? Is dat relevant voor de discussie of probeer je gewoon een punt te scoren omdat je verder eigenlijk niets bij te dragen had?

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Dit is geen ordinaire wraak of helden film, vooral omdat die moeder een ziekte heeft die we kennen van vele Horrorfilms. Peri Baumeister die de moeder Nadja speelt doet dit overtuigend zeker als de ziekte in het spel komt. Ja ze is een vampier. Iets waar de vliegtuigkapers vlot achter komen. Ondanks de film 2 uur duurt heeft hij mij geen moment verveeld. Nadja als vampier ziet er goed uit. Maar ook de relatie met haar zoon wordt erg goed neergezet. Zelfs Dominic Purcell (Prison Break & DC's Legends of Tomorrow) doet erin mee, zei het geen grote rol. Verder is het verhaal recht toe recht aan. Maar ondanks dat wel leuk gebracht. Onze oosterburen hebben een leuke film weten neer te zetten. Aanrader? Ja echt wel, en gewoon op Netflix te zien.

avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

Een ietwat chaotische maar enerverende film die wel wat te lang duurde. Acteerwerk wel ok, effecten zijn prima en leuk om Purcell weer eens te zien na Prison Break. Genoeg harde en bloederige momenten om zowel de actie als horror fanaten te bedienen. Geen hoogvlieger maar ik heb mij wel vermaakt.

avatar van Walter White

Walter White

Exact zulke films moet je kijken zonder trailer te zien. Ik was uitermate verrast dat de moeder van het jongetje vampier was.

Er was goed uitgelegd en was duidelijk hoe ze is geworden en niet alles klopt dat moet je ook niet verwachten.

avatar van 3316mixer

3316mixer

Prima aktie/zombie film van Duitse makelij. Het klopt allemaal precies, en het scenario was van hoog niveau. De CGI en SFX was goed verzorgd , en zeker niet minder dan het flut vehicle Army of the dead van Zack Snyder. Toch een minpunt, wat de film ook een halve ster kost. Hij duurt een kwartier tot 20 minuten te lang.

3 sterren

avatar van cor1946

cor1946

Wat een bagger 2 uur lang, in het begin was het goed maar daarna brr.

avatar van thijsvandenhoven

thijsvandenhoven

Vermakelijk en verrassend, heerlijke popcorn film! Soms wat cheesy en de effecten hadden beter/overtuigender gekund. Al met al, prima voor een netflix & chill avond.

avatar van Shadowed

Shadowed

Aan de matige kant.

Het was te verwachten dat een film die het genre van vampieren probeert te mengen met een vliegtuigkaping nooit geweldig zou worden. Ondanks dat Blood Red Sky best een aardige poging waagt is het er niet van gekomen. Overigens heeft het ook geen zin om dat (vampieren) te spoileren, want zowat het hele verhaal gaat in afbeeldingen over het internet.

Het eerste uur van deze film is zonder twijfel het beste stuk, aangezien de film nog een redelijk simplistisch concept inneemt en het ook naar normale standaarden uitwerkt. Nergens is het echt geweldig of spannend te noemen, maar het vermaakt erg goed. Het tempo ligt hoog, de schurken zijn gestoord genoeg en Purcell staat hier een van zijn betere rollen te spelen. Zijn schurkenrollen zijn toch wat beter dan zijn heldenrollen.

Het acteerwerk is verder niet bepaald geweldig. Buiten Purcell valt het kleine jongetje in positieve zin op, maar verder is het acteerwerk redelijk regulier. Ietwat simpele en weinig memorabele personages. Baumeister kan haar rol ook duidelijk niet aan, en speelt een oersaai personage die ondanks haar zeer interessante trekjes totaal geen aandacht weet te trekken vanuit de kijker.

Het vermaakt goed het eerste uur, zodra de film echter het tweede uur inwandelt stort het langzaam in. De film wordt redelijk ridicuul eenmaal de eerste horrorelementen worden toegevoegd. Daarbuiten wil het maar niet spannend worden, en enkel de make-up/effecten weten nog te overtuigen. Meeslepend is het nergens, maar het voornaamste probleem is dat het erg herhaald aanvoelt, in een ietwat originelere setting.

Visueel nog wel oké, maar ook niet bepaald briljant. Blood Red Sky is een film die graag buiten zijn omgeving wil reizen door twee hele verschillende concepten met elkaar te vermengen, maar faalt hierin eigenlijk. Wat een unieke combinatie had moeten vormen is uiteindelijk een simplistische en weinig verrassende horrorthriller geworden die vermaakt, maar niet overtuigd. Netflix heeft hiermee niet bepaald een goede comeback gemaakt.

avatar van filmkul

filmkul

Redelijke horror actiefilm. Het verhaal is best aardig en heeft een originele invalshoek. Nadeel is alleen dat de verrassing al snel duidelijk is. Ook jammer dat men eigenlijk al met de poster en diverse trailers eea weggeeft. Men had daar veel beter gebruik van kunnen maken door lang de clou voor zich te houden. Nu is het eigenlijk een ordinaire recht toe recht aan horror actiefilm geworden. Wel vermakelijk maar erg langdradig. Een iets kortere versie was beter geweest. Het acteerwerk is verder ok en visueel ziet de film er vrij donker uit. De special effects en make up zijn goed. 3.0

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ik blijf steken op 2,5**, en daar heb ik diep over nagedacht. Want het is mijn genre niet maar dit was wel een film die met een (half) vernieuwend concept op de proppen komt. En dat is tegenwoordig eerder een unicum dan regel. Zat steeds tegen mijzelf te zeggen dat het daarom minimaal 3** verdiend maar uiteindelijk toch nog de 2,5** aangetikt.

En vooral omdat het zich afspeelt in een vliegtuig, een kleine ruimte waarin dan ook alles scenes die er toe doen zich moeten afspelen. En andere films in vliegtuigen zijn die voor mij niet erg geslaagd gebleken, zo ook hier. Een dappere poging tot een stukje originaliteit, dat moet ik toegeven. Maar van een topper kan ik niet spreken.