ad

Documentaire | 95 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Thierry Demaizière en Alban Teurlai

IMDb beoordeling: 6,4 (199)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 24 juni 2021

• Bioscoop Te zien in 2 bioscopen

Over Lourdes

Lourdes is een klein stadje in het zuiden van Frankrijk waar dagelijks duizenden pelgrims uit de hele wereld samenkomen sinds 160 jaar geleden de Maagd Maria verscheen aan Bernadette Soubirous. Lourdes is een antropologisch schouwspel waar ontroerende verhalen samensmelten met de rauwe en naakte natuur van de mensheid. Zes pelgrims getuigen over hun gefluisterde gebeden en door beproeving geplaagde levens.

image

Vanaf 15 april in de bioscoop (Piece of Magic)

avatar van John Milton

John Milton

Ziet er mooi gefilmd uit! Ontroerend ook wel.

Toch heb ik zelf wel wat moeite met Lourdes als fenomeen, vooral als je dit soort stukjes leest. Ik meende dat er enkele jaren geleden ook al een (meer kritische) docu was gemaakt, maar kan het niet zo gauw vinden.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Benieuwd wel.

Zou mooi zijn als de nieuwe van Paul Verhoeven rond dezelfde tijd uitkomt.

avatar van mrklm

mrklm

Demaizière en Teurlai volgen een aantal mensen tijdens hun verblijf in bedevaartoord Lourdes waar ze om uiteenlopende redenen hopen een zekere verlichting in hun leven te krijgen, maar toont ook wat geestelijken, nonnen en verpleegkundigen doen om het verblijf van de zieken en de zwakken zo aangenaam mogelijk te maken. Opvallend openhartige, maar integer geconstrueerde documentaire over de waarde van hoop en respect voor degenen voor wie Lourdes vaak een laatste strohalm blijkt te zijn. Dat maakt dit toegankelijk voor zowel gelovigen als niet- of anders-gelovigen. En soms zeer ontroerend.