• 8.298.543 stemmen

Coming Home in the Dark (2021)

Thriller | 93 minuten

Genre: Thriller

Oorsprong: Nieuw-Zeeland

Geregisseerd door: James Ashcroft

Met onder meer: Daniel Gillies, Erik Thomson en Miriama McDowell

Plot Coming Home in the Dark

"All that evil requires is for good men to do nothing."

Alan en Jill nemen hun tienerzonen mee voor een heuse trektocht in de ruige natuur. Onderweg stoppen ze bij een open plek voor een picknick waar ze plots het gezelschap krijgen van twee sinistere zwervers. Deze gijzelen het gezin en schuwen daarbij geen geweld. De ontvoering maakt voor iedereen duidelijk dat niemand aan zijn verleden kan ontsnappen.

imageimageimageimageimage

avatar van Shadowed

Shadowed

Ruw.

Film waar ik op afging omdat deze bruut zou zijn, maar uiteindelijk vond ik het meer een zeer depressieve en rauwe film die wat sterke momenten kent maar in zijn geheel niet veel meer is dan een iets donkerdere variant op een kat-en-muisverhaal. Ik zou het graag hoger willen beoordelen, maar dat gaat er toch niet van komen.

Het acteerwerk is in ieder geval aardig en de twee boosdoeners hebben zeker uitstraling. Alleen is dat geen dreigende uitstraling, het is meer een charmante uitstraling die hun verschijningen vooral interessant maken. Rustige, kalme verschijningen die helaas net wat te weinig meekrijgen vanuit de regie om ook enge verschijningen te worden.

Qua spanning valt deze film wat door de mand, want ook de scenes die er wel om vragen krijgen het niet helemaal voor elkaar om eng te zijn. In het begin dringt het even tot je door dat de karakters zich in levensgevaar bevinden, maar al snel begint dat besef te verdwijnen wanneer je merkt dat het gevoel van machteloosheid niet echt helemaal doorbreekt.

Verder wel aardig in beeld gebracht met voldoende aandacht voor kleur en belichting. Enkele scenes weten voor zo'n rauwe film best stijlvol te zijn, maar daar houdt het helaas ook weer zo'n beetje op. De verrassende wending die de finale neemt waarin ze sterk subtiel tonen hoe een van de moordenaars plots berouw krijgt vond ik nog wel goed, maar verder mist de film te veel vormen van vernieuwing.

Een grote meerwaarde is de brute en bleke aanpak, die zeker in het eerste kwartier verrast, maar de spanning tussen de muizen en de katten ontbreekt. Voorspelbaar kan ik het niet helemaal noemen, wel ruw en rauw, maar verder liet de film me koud. Ik had toch gehoopt op een film die wat spannender en intenser was. Dat was deze film niet, en het is leeg genoeg om tijdens de film even kort weg te lopen voor een plaspauze. Ach.

avatar van joolstein

joolstein

“When you look back, this will be the moment you’ll wish you’d done something.”

Een man met de bijnaam Hoaggie trekt met zijn vrouw Jill en hun twee tienerzonen de natuur van Nieuw-Zeeland in. Maar wat een leuk familie-weekenduitje moet worden, verandert binnen enkele minuten BAM...in een nachtmerrie waar de scheidingslijn tussen horror en thriller klein was. Veel hiervan is te danken aan de gijzelnemer Mandrake wiens verachtelijke spelletjes met de slachtoffers verontrustend zijn, grotendeels omdat hij elke redenering voor zijn acties worden achtergehouden totdat....Een grauw en donker gefilmd kat-en-muisspel volgt, flitsen van hoop die snel worden weggerukt. Er gebeuren vervelende dingen maar aangezien we in eerste plaats te maken hebben met een thriller is niets in beeld. Maar toch is er redelijk wat te bewonderen in de film, soms werden de verwachtingen ondermijnt, waardoor ik aardig aan mijn stoel gekluisterd bleef. Bij films als deze zijn er altijd ook wel wat puntjes van kritiek met betrekking tot de geloofwaardigheid. Als de film eenmaal inzet, valt er eigenlijk niets meer te winnen of te verliezen... Enfin echter als je daar doorheen kijk heb je een prima beklemmende helse road-trip.

avatar van Moviegooner

Moviegooner

Spannende brute low budget road movie met mooie beelden van New Zeeland en sterk acteerwerk met name van de antagonist. Tweede acte had een sterk nieuwe wending in het verhaal, waardoor het meer dan een gijzeling film is.Wel even ondertiteling downloaden want de New Zeelands dialect is soms moeilijk te verstaan.

avatar van Collins

Collins

In een interview waarover ik las, vertelt regisseur James Ashcroft over de extreme omstandigheden waaronder de film werd gedraaid. Over slopende filmdagen in de ruige Nieuw-Zeelandse natuur midden in de winter. Barre omstandigheden die de crew tot op het bot uitputten. Het is de film aan te zien. De setting is grauw. De sfeer neerslachtig. De acteurs ogen vermoeid. Niet leuk voor de crew maar zeer goed voor de authenticiteit en dus voor de beleving.

De film vertelt een verhaal over fysiek en psychisch geweld en de gevolgen. De teneur van de film is rauw, smerig en hardvochtig. Dat wordt de kijker al vroeg in de film in een zwaar te verduren scène duidelijk gemaakt. Het geweld gebeurt zonder enige waarschuwing en is meedogenloos. Tezelfder tijd wordt eveneens duidelijk dat het geweld in deze film niet in dienst staat van het vermaak. We hebben het hier niet over het onrealistisch geweld dat met popcorn en mainstream wordt verbonden. Het geweld veroorzaakt hier een rotgevoel. Het is duister en maakt mistroostig.

Een groot deel van de film speelt zich af in kleine ruimtes. De sfeer is benauwend, beklemmend. De spanning tussen daders en slachtoffers is intens. De kijker komt in deze onrustbarende sfeer steeds meer te weten over de personages en hun motieven en geheimen. Wie te geloven en wie niet. Wat is gerechtvaardigd en wat niet. De kijker wordt meegetrokken in een moreel conflict. Hij worstelt. En hij doet dat in een ongelooflijk dichte atmosfeer die strak staat van de emotionele spanning.

Fantastisch camerawerk zorgt er samen met het minimalistische acteerwerk voor dat de ongemakkelijke sfeer in de film nooit iets aan intensiteit inboet. Het acteerwek is echt bijzonder goed. Vooral Matthias Luafutu als meedogenloze slechterik weet met weinig gebaren en woorden een zeer onaangenaam gevoel op te roepen. De minimalistisch vormgegeven personages passen perfect in een film die verontrust door op een smerige en hardvochtige manier veel duistere zaken te suggereren en te laten sudderen en maar weinig expliciet uit te spreken.

Coming Home in the Dark is een intense psychologische thriller. De film is sober van opzet en zet vooral in op fijnzinnig camerawerk en fijnzinnig acteerwerk om met succes een geweldige spanning op te bouwen. Erg indrukwekkend.

stinissen (crew films & series)

Aardig begin om vervolgens te doven als kaars...