Kadaver (2020)

Noorwegen
Drama / Horror

geregisseerd door Jarand Herdal
met Gitte Witt, Thomas Gullestad en Thorbjørn Harr

Leonora, Jacob en hun dochter moeten strijden om te overleven na een kernramp. Het lokale hotel organiseert een liefdadigheidsactie waar het gezin naartoe besluit te gaan. Maar als daar plots mensen verdwijnen, wordt duidelijk dat er verschrikkelijke dingen gebeuren in het hotel.

avatar van tattoobob
Lijkt me een topper.

avatar van john mcclane 2
Dit gaat erg vast erg sterk worden ...

avatar van umbra
Laat maar komen. Ik kijk bewust zelde trailers, die geven té vaak een vertekend beeld, soms zit al het goede in die anderhalve minuut En bovenal, ik laat me graag verrassen. Ik kijk sowieso weer uit naar de maand oktober en dit jaar zijn er al wel wat horrors aangekondigd voor deze fijne periode, Halloween genaamd, mijn favo periode.

Parels voor de zwijnen.

avatar van SmackItUp
Ben erg benieuwd naar deze. Ik kijk uit naar je review Onderhond

avatar van Royalere
Matig. Toch uitgekeken. Maar voor horror fans: Dit is niet best hoor.

avatar van Hansiro
Slap, had wel wat kunnen worden met die maskers maar helaas gaat dat concept al snel overboord en blijft er niet veel over. De wereld die ze neerzetten komt ook totaal ongeloofwaardig over.. Wellicht was het wat geweest als ze het veel meer in het absurdisme hadden getrokken, ik denk aan een Delicatessen. Qua horror was dit niet best..

Jammer!

avatar van Elchapo
De film begint sterk,na de eerste helft wordt het allemaal een beetje té.Ik zie er zelfs een stukje Hostel in terug van Eli Roth,maar die was dan wel 10 keer beter.2 stars.

avatar van AniSter
Voor mij is dit een van de betere horrors. Ik had en beetje moeite om door het eerste kwartier te komen; niet duidelijk waar het over ging. Echter eenmaal in het hotel begon het boeiend te worden. Met mooie decors, enkele spannende momenten en een verrassende wending ging deze film voor mij toch naar een dikke voldoende, afgezien van het iets te magere slot dan.

avatar van umbra
Niet slecht, maar had er wel meer van verwacht, het gegeven kwam er niet helemaal uit. Wel zat de sfeer vrijwel onmiddellijk goed en dat bleef zo doorheen de film. Het gegeven met die maskers, daar kon m'n mijn inziens toch meer mee doen en uithalen. Wat er uiteindelijk allemaal gaande is, vind ik dan weer fijn en sterkt de film. Qua acteerprestaties kon het er ook wel allemaal mee door, al irriteerde de dame in kwestie (Gitte Witt) me wel wat. Fijn voor een keer, maar toch eerder teleurgesteld.

avatar van CocoNutz_IV
Met recht een kadaver van een film.

Ik heb me weer laten overhalen door recensies op deze pagina en IMDB en met name de trailer. Overigens laat ik dat niet vaak gebeuren, dus dat scheelt . Juist door de trailer verwacht je dat er onbewust mensenvlees zal worden gegeten en dat dit concept, in combinatie met het interessante idee van hotel, gasten en maskers, goed en misschien zelfs luguber uitgewerkt zal worden. Maar helaas. Een regelrechte teleurstelling.

De film volgt een gezin dat leeft in een tijd van hongersnood. Een man rijdt langs in de wijk en scandeert dat er een voorstelling zal plaatsvinden inclusief maaltijd. Natuurlijk wekt dit de interesse van de bewoners gezien de toestand waarin zij leven. Eenmaal aangekomen worden zij rijkelijk verwend met luxe en weelde aan heerlijke maaltijden. Vanaf hier verwacht je, zoals de titel aangeeft en de trailer suggereert, dat de maaltijden op een later moment een twist zullen krijgen.

Helaas zie je op een later moment slechts kort in beeld dat er wordt gewerkt met mensenvlees. Dit concept wordt zo mager uitgewerkt dat je er te weinig van ziet of meekrijgt en vervolgens onvoldoende meemaakt dat andere gasten bijvoorbeeld hetzelfde eten.

Wat volgt is dat het gezin uit elkaar valt, de vrouw de hoofdrol krijgt en het meer een soort slap aftreksel van een thriller wordt. Dat hoeft allemaal niet erg te zijn, maar als de uitwerking matig is, het concept nergens wordt uitgediept en de film nergens spannend of interessant wordt, dan weet je al dat je te maken hebt met een flop van een film waar wel meer in had kunnen zitten, maar de maker geen zin had om dit eruit te halen.

Ik hou absoluut van een goed verhaal en voor mij hoeft een film echt niet alleen of vooral te bestaan uit bloed, gore etc. Maar het verhaal zelf was totaal niet interessant uitgewerkt, terwijl er wel meer in had kunnen zitten.

Tegenvaller, zonde van de tijd dit.

Voor de omgeving en het concept krijgt het van mij een welverdiende:

avatar van joolstein
Het uitgangspunt van deze film van de Noorse schrijver-regisseur Jarand Herdal deed mij een beetje denken aan Edgar Allan Poe's "The Masque of the Red Death" maar dan met een kleine twist. Ook is de epidemie nu vervangen door een nucleaire ramp. En in deze post-apocalyptische setting speelt zich deze ontzettend fijne thriller zich af. De overlevende mensen worden uitgenodigd als gasten in een hotel voor een diner en een show. De titel van de film verraadt helaas wel enigszins waar het naartoe gaat maar er is genoeg plezier te beleven aan deze film. Het acteren, de cinematografie, de effecten en al het andere was meer dan uitermate goed. Verwacht geen bloederige taferelen, het is tenslotte ook een film die op Netflix staat! De film richt zich veel meer op het gezin; Actrice Leonara (haar naam leek ook een Poe-verwijzing), haar echtgenoot Jacob en hun tienjarige dochter Alice voor hen is er in deze ieder-voor-zichzelf wereld overal gevaar. Wanhoop regeert het daglicht. En als je dan iets wat te mooi om waar te zijn, krijgt aangeboden; weet je waar dit naartoe zal gaan? Dus ja misschien wat voorspelbaar en een aantal rare momenten (plotse hallucinaties van Leonara) maar met minder dan 90 minuten heb je zeker een behoorlijk leuke tijd.

avatar van Fortune
joolstein schreef:

oeoeoeoe nice!

avatar van joolstein
Fortune schreef:

oeoeoeoe nice!

Maar wel met een nadruk een BEETJE hé!

avatar van Fortune
joolstein schreef:

Maar wel met een nadruk een BEETJE hé!

Haha, ik zal sws niet boos worden als mijn verwachtingen niet waargemaakt worden hoor. Dat verhaal heb ik lang geleden gelezen en kan het me nog steeds goed voor de geest halen dus ben wel benieuwd.

avatar van Corcicus
Aan de saaie kant en niet zo interessant als het verhaal laat vermoeden. Feitelijk een beneden gemiddeld filmpje voor wie de slaap niet kan vatten en nog een kwartiertje verstrooiing zoekt voor het slapengaan.

avatar van mikey
Corcicus schreef:

avatar van horizons
ik viel na 15 minuten toch meteen in slaap.

Dat is niet zo goed. Denk aan een goede nachtrust.

Toffe sfeervolle film.

avatar van Corcicus
ik viel na 15 minuten toch meteen in slaap.

Dat is net mijn punt. Als je de slaap niet kan vatten, zet je deze film aan. Binnen het kwartier klop je aan in Dromenland.

avatar van horizons
Onbegrijpelijk.

avatar van maxcomthrilla
Stijlvolle dans met illusies!

Het moet mij toch even van het hart dat ik sinds lange tijd niet meer zo`n originele film ben tegengekomen. Horror in optima forma dit; niet qua opzichtige slachtingen, schrikmomenten of het vele bloedvergieten. Echter wel degelijk een suggestieve horror die onder je huid kruipt, zeker nu wij als maatschappij ook te maken hebben met een vrij uitzichtloze situatie in de huidige pandemie.

Hoe mooi is het dan dat daar plots een weelderig theater blijkt te zijn als een belofte, in bange tijden. De film kent ook duidelijk zijn klassiekers, want als het hoofdpersonage verzucht dat het allemaal te mooi om waar te zijn is dan kun je er vergif op innemen dat dit ook zo gaat zijn. En het was geenszins een spoiler, juist een premisse om je verkneukelend bij in je handen te wrijven.

Uiterst origineel, leuk uitgedacht en ik werd echt in vervoering gebracht door het onverwachte plotverloop. Zeer macaber verhaal, met een prachtige stilering. Deed mij zelfs denken aan het geweldig perverse ''The Cook, The Thief.....Lover'' Alles ondersteunt door fraaie, stemmige muziek.

Slechts het einde en dan bedoel ik vooral het weerzien met de dochter deed wat afbreuk aan deze film. Verder echt genoten. Dikke 4*

avatar van ValAktaion
Was gaandeweg bang dat het op een The Game ontknoping uit zou draaien, maar dit bleef gelukkig uit. Het decor is fantastisch, maar ik voelde de spanning te weinig. Ik denk omdat je als kijker lang meegaat in het gegeven dat alles daadwerkelijk een toneelstuk zou kunnen zijn en je je zodoende bij elk event vragen stelt in plaats van inleeft. Ergens was de film aangenaam kort van lengte, maar mogelijk dat een extra 20 minuten in meer spanningsboog/gruwel/beklemming geinvesteerd had kunnen worden.
3,5 *

avatar van Fisico
Naar deze nieuwe Netflix keek ik uit. Viel uiteindelijk wat tegen. Vooral het plotverloop vond ik ontgoochelend en inspiratieloos. Ook niet altijd even logisch. Wel interessant was het concept van deel uit te maken van een toneelset en niet goed te weten wat fictie en realiteit is. Er kon met dit gegeven echter véél meer gedaan worden.

Setting daarentegen wel prima. Goede sfeer en fraai decor zorgen toch enigszins voor een geslaagde film. Spanning bij momenten aanwezig, maar te weinig door het matige plot. De vrij korte speelduur was dan ook genoeg al kon die inderdaad beter uitgebreid worden met enkele sterke scènes. Beetje mosselen noch vis deze film. Zat meer in!

avatar van jeroentjuhhhhh
De meeste scores en reacties hier zijn weer eens schrijnend. Wat wordt dit genre hier toch pover vertegenwoordigd

Dit is veruit de minste film die ik al heb gezien uit de Scandinavische landen.
Hun misdaadfilms en reeksen zijn top, maar horror.. nope..
Tijdverlies !!

avatar van mikey
amateuristisch geheel over een horrorhotel vol rommel, valkuilen, starende ogen in schilderijen (ja echt), geheime gangen met nog meer rommel. Gangen en trappen etc. In tegenstelling tot the Shining die de kijker het hotel laat kennen, ben je hier al vanaf minuut 1 verdwaald, net als de acteurs btw. Wanneer de logica van dit alles ook nog eens ontbreekt, is ontsnappen niet meer mogelijk. Ik raad hem aan dit in het Noors te bekijken (als je durft) want de Engelse dubs samen met de af-grijs-lijk-e soundtrack is werkelijk niet te harden.

Abominabel.

avatar van hatebreeder
Niet heel fantastisch deze film. Vooral het begin was wat aan de saaie kant.

avatar van princesspeach
Beetje een dubbel gevoel, setting was goed! Toneel, theater, kernramp met hongerige mensen. Film geeft je echt een Wtf gevoel. Zeker geen onvoldoende maar ook niet heel goed. De film wordt naar mate super cliche en ofc met een happy end, haar man niet meegeteld. En ze kan zonder ontdekt te worden minutenlang door de gangen lopen...

avatar van john mcclane 2
Wel oke ,deze film was hier op MM met veel bombarie aangekondigd .
En mijn verwachtingen waren daar door wat te hoog .
Wel oke is misschien wat mager om het te omschrijven , laat het cijfer het dan maar doen .
2,5 *

avatar van Hansiro
mikey schreef:
Ik raad hem aan dit in het Noors te bekijken (als je durft) want de Engelse dubs samen met de af-grijs-lijk-e soundtrack is werkelijk niet te harden..

Begrijp nooit dat mensen een film niet in de originele taal kijken.. godslastering