Kadaver (2020)

Noorwegen
Drama / Horror

geregisseerd door Jarand Herdal
met Gitte Witt, Thomas Gullestad en Thorbjørn Harr

Leonora, Jacob en hun dochter moeten strijden om te overleven na een kernramp. Het lokale hotel organiseert een liefdadigheidsactie waar het gezin naartoe besluit te gaan. Maar als daar plots mensen verdwijnen, wordt duidelijk dat er verschrikkelijke dingen gebeuren in het hotel.

avatar van Hansiro
Slap, had wel wat kunnen worden met die maskers maar helaas gaat dat concept al snel overboord en blijft er niet veel over. De wereld die ze neerzetten komt ook totaal ongeloofwaardig over.. Wellicht was het wat geweest als ze het veel meer in het absurdisme hadden getrokken, ik denk aan een Delicatessen. Qua horror was dit niet best..

Jammer!

avatar van CocoNutz_IV
Met recht een kadaver van een film.

Ik heb me weer laten overhalen door recensies op deze pagina en IMDB en met name de trailer. Overigens laat ik dat niet vaak gebeuren, dus dat scheelt . Juist door de trailer verwacht je dat er onbewust mensenvlees zal worden gegeten en dat dit concept, in combinatie met het interessante idee van hotel, gasten en maskers, goed en misschien zelfs luguber uitgewerkt zal worden. Maar helaas. Een regelrechte teleurstelling.

De film volgt een gezin dat leeft in een tijd van hongersnood. Een man rijdt langs in de wijk en scandeert dat er een voorstelling zal plaatsvinden inclusief maaltijd. Natuurlijk wekt dit de interesse van de bewoners gezien de toestand waarin zij leven. Eenmaal aangekomen worden zij rijkelijk verwend met luxe en weelde aan heerlijke maaltijden. Vanaf hier verwacht je, zoals de titel aangeeft en de trailer suggereert, dat de maaltijden op een later moment een twist zullen krijgen.

Helaas zie je op een later moment slechts kort in beeld dat er wordt gewerkt met mensenvlees. Dit concept wordt zo mager uitgewerkt dat je er te weinig van ziet of meekrijgt en vervolgens onvoldoende meemaakt dat andere gasten bijvoorbeeld hetzelfde eten.

Wat volgt is dat het gezin uit elkaar valt, de vrouw de hoofdrol krijgt en het meer een soort slap aftreksel van een thriller wordt. Dat hoeft allemaal niet erg te zijn, maar als de uitwerking matig is, het concept nergens wordt uitgediept en de film nergens spannend of interessant wordt, dan weet je al dat je te maken hebt met een flop van een film waar wel meer in had kunnen zitten, maar de maker geen zin had om dit eruit te halen.

Ik hou absoluut van een goed verhaal en voor mij hoeft een film echt niet alleen of vooral te bestaan uit bloed, gore etc. Maar het verhaal zelf was totaal niet interessant uitgewerkt, terwijl er wel meer in had kunnen zitten.

Tegenvaller, zonde van de tijd dit.

Voor de omgeving en het concept krijgt het van mij een welverdiende:

avatar van joolstein
Het uitgangspunt van deze film van de Noorse schrijver-regisseur Jarand Herdal deed mij een beetje denken aan Edgar Allan Poe's "The Masque of the Red Death" maar dan met een kleine twist. Ook is de epidemie nu vervangen door een nucleaire ramp. En in deze post-apocalyptische setting speelt zich deze ontzettend fijne thriller zich af. De overlevende mensen worden uitgenodigd als gasten in een hotel voor een diner en een show. De titel van de film verraadt helaas wel enigszins waar het naartoe gaat maar er is genoeg plezier te beleven aan deze film. Het acteren, de cinematografie, de effecten en al het andere was meer dan uitermate goed. Verwacht geen bloederige taferelen, het is tenslotte ook een film die op Netflix staat! De film richt zich veel meer op het gezin; Actrice Leonara (haar naam leek ook een Poe-verwijzing), haar echtgenoot Jacob en hun tienjarige dochter Alice voor hen is er in deze ieder-voor-zichzelf wereld overal gevaar. Wanhoop regeert het daglicht. En als je dan iets wat te mooi om waar te zijn, krijgt aangeboden; weet je waar dit naartoe zal gaan? Dus ja misschien wat voorspelbaar en een aantal rare momenten (plotse hallucinaties van Leonara) maar met minder dan 90 minuten heb je zeker een behoorlijk leuke tijd.

avatar van maxcomthrilla
Stijlvolle dans met illusies!

Het moet mij toch even van het hart dat ik sinds lange tijd niet meer zo`n originele film ben tegengekomen. Horror in optima forma dit; niet qua opzichtige slachtingen, schrikmomenten of het vele bloedvergieten. Echter wel degelijk een suggestieve horror die onder je huid kruipt, zeker nu wij als maatschappij ook te maken hebben met een vrij uitzichtloze situatie in de huidige pandemie.

Hoe mooi is het dan dat daar plots een weelderig theater blijkt te zijn als een belofte, in bange tijden. De film kent ook duidelijk zijn klassiekers, want als het hoofdpersonage verzucht dat het allemaal te mooi om waar te zijn is dan kun je er vergif op innemen dat dit ook zo gaat zijn. En het was geenszins een spoiler, juist een premisse om je verkneukelend bij in je handen te wrijven.

Uiterst origineel, leuk uitgedacht en ik werd echt in vervoering gebracht door het onverwachte plotverloop. Zeer macaber verhaal, met een prachtige stilering. Deed mij zelfs denken aan het geweldig perverse ''The Cook, The Thief.....Lover'' Alles ondersteunt door fraaie, stemmige muziek.

Slechts het einde en dan bedoel ik vooral het weerzien met de dochter deed wat afbreuk aan deze film. Verder echt genoten. Dikke 4*

avatar van Fisico
Naar deze nieuwe Netflix keek ik uit. Viel uiteindelijk wat tegen. Vooral het plotverloop vond ik ontgoochelend en inspiratieloos. Ook niet altijd even logisch. Wel interessant was het concept van deel uit te maken van een toneelset en niet goed te weten wat fictie en realiteit is. Er kon met dit gegeven echter véél meer gedaan worden.

Setting daarentegen wel prima. Goede sfeer en fraai decor zorgen toch enigszins voor een geslaagde film. Spanning bij momenten aanwezig, maar te weinig door het matige plot. De vrij korte speelduur was dan ook genoeg al kon die inderdaad beter uitgebreid worden met enkele sterke scènes. Beetje mosselen noch vis deze film. Zat meer in!

Erg mooie binnenkomer van Herdal.

Stijlvolle mix van horror en mystery. Het begin zorgt ervoor dat je niet in één of andere voorspelbare niche terecht komt, de rest van de film is wat braver, maar vanwege het begint is er toch nooit duidelijkheid waar de film juist heen wil. Slim gedaan dus.

Visueel een pareltje, ook de soundtrack is erg mooi. Prachtige locatie ook, met enkele kleine details die al snel iconisch worden (zoals de maskers). Herdal mikt erg duidelijk op sfeer en doet er alles aan om die zo tastbaar mogelijk te maken. Hij slaagt er ook met verve in.

Verder verloop van de film is eerder eenvoudig, maar aangezien het mysterie nooit echt breekt gewoon geslaagd. Qua horror blijft het redelijk braaf, maar da's ook niet echt een probleem voor een film die op meerdere genres mikt. Gewoon een erg sterke film van een jonge regisseur, maar dat Netflix zo'n mensen het nodige budget geeft, mooi dat het resultaat er dan ook naar is, beetje jammer dat het doorsnee Netflix publiek het dan niet meteen op waarde kan schatten.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van mjk87
Visueel soms erg mooi, maar ik vond het gewoonweg niks aan om te kijken. Acteerwerk wat afstandelijk, de plot kon me niet boeien en echt spannend werd het ook nooit, dus bleef er weinig over. De sfeer, muziek en beeld zijn veel beter en daar moet de film het van hebben, maar dat is niet voldoende helaas. 2,0*.

avatar van Shadowed
Best geslaagd.

Jammer dat deze film een relatief lage waardering krijgt want de inhoud is best indrukwekkend. Geen topper, maar wel 1 van de betere in zijn soort. Dat dit vervolgens uit het Scandinavische gedeelte van onze aardbol komt is me ook een verrassing, want ik had het ivm dat een stuk trager verwacht.

Het is moeilijk om Herdal als regisseur te beoordelen aangezien Kadaver een debuut is. En een erg geslaagde ook, vanaf de eerste minuten is het duidelijk dat je naar een not-your-average-horrorfilm zit te kijken en de visuele kwaliteit druipt er vanaf. Dat laatste is eigenlijk al reden genoeg bij mij voor een voldoende in dit geval.

Acteerwerk is niet al te sterk. De kinderen zijn zelfs licht irritant en factoren die er erg geforceerd een beetje bij wandelen. De volwassenen zijn overigens ook niet veel beter. Enkel Harr vond ik best goed, en daarmee zijn de goede prestaties weer zo'n beetje toegelicht.

Maar als je daar een beetje omheen kan kijken zit je een erg sfeervolle en knappe horrorfilm te wachten. Erg gave regie die volop op sfeer teert en daarmee met iets unieks komt. Er zijn maar weinig horrorfilms die zich zo in lay-out storten, en dat maakt van Kadaver een erg plezierige filmervaring die niet bepaald verveelt.

Ik vond het trouwens helemaal niet zo traag. De film duurt enkel 86 minuten en de mysterie wordt er volop ingehouden. Cinematografie en decoraties zijn erg geslaagd, het hele complex ziet er geweldig uit. De mysterie gaat uiteindelijk richting een hele lugubere uitkomst, en eentje die me best weet te smaken.

Kadaver is een film die bijna fantasierijk aanvoelt, alsof er een soort sprookje verteld wordt. Het deed me bij vlagen een beetje denken aan een Clive Barker-verhaal. Leuke film voor de rest. Matig acteerwerk en karikaturale rollen, maar waar het verhaal zelf heen gaat is best verrassend. Nogmaals jammer dat het een lage waardering scoort.

Prima film, eindelijk weer eens een enigszins originele horror. De ingrediënten van meer bekendere films als The Game(het wat is fictie en wat is werkelijkheid thema), Hostel(qua sfeer) en de plot van Soylent Green leiden tot een uiterst smakelijke mix. Serieuze afbreuk aan het geheel doet het matige acteerwerk, en dat gebroken Engels hoort zich niet aan. Zal ongetwijfeld te zijner tijd een Amerikaanse remake krijgen, welke dan alleen qua rolbezetting en decors beter zou kunnen zijn.

avatar van HollandGermany
Dit was gewoon een erg goede film. Snap dat veel horrorfans teleurgesteld kunnen zijn, het was meer een ontzettend heftige drama.
Maar voor mij had het daardoor 10 keer meer impact dan de gemiddelde horrorfilm. Het voelde allemaal heel echt. De sfeer was ook waanzinnig.

avatar van Noodless
Goed opgebouwd verhaal die de tijd neemt voor zijn personages en de suspense die geleidelijk aan toeneemt. Het mysterie blijft lang behouden, al weet je wel waar het naar toe gaat en de titel verraadt het concept ook wel. Toch blijft de film boeien door de sterke sfeer die gecreëerd wordt door de aanwezige muziek, het camerawerk en de talloze gangen in het hotel. De opening credits van de film is sterk en weet je aandacht onmiddellijk aan te trekken. 7/10