Kadaver (2020)

Noorwegen
Drama / Horror

geregisseerd door Jarand Herdal
met Gitte Witt, Thomas Gullestad en Thorbjørn Harr

Leonora, Jacob en hun dochter moeten strijden om te overleven na een kernramp. Het lokale hotel organiseert een liefdadigheidsactie waar het gezin naartoe besluit te gaan. Maar als daar plots mensen verdwijnen, wordt duidelijk dat er verschrikkelijke dingen gebeuren in het hotel.

Erg mooie binnenkomer van Herdal.

Stijlvolle mix van horror en mystery. Het begin zorgt ervoor dat je niet in één of andere voorspelbare niche terecht komt, de rest van de film is wat braver, maar vanwege het begint is er toch nooit duidelijkheid waar de film juist heen wil. Slim gedaan dus.

Visueel een pareltje, ook de soundtrack is erg mooi. Prachtige locatie ook, met enkele kleine details die al snel iconisch worden (zoals de maskers). Herdal mikt erg duidelijk op sfeer en doet er alles aan om die zo tastbaar mogelijk te maken. Hij slaagt er ook met verve in.

Verder verloop van de film is eerder eenvoudig, maar aangezien het mysterie nooit echt breekt gewoon geslaagd. Qua horror blijft het redelijk braaf, maar da's ook niet echt een probleem voor een film die op meerdere genres mikt. Gewoon een erg sterke film van een jonge regisseur, maar dat Netflix zo'n mensen het nodige budget geeft, mooi dat het resultaat er dan ook naar is, beetje jammer dat het doorsnee Netflix publiek het dan niet meteen op waarde kan schatten.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van wexxel
Typisch zo'n film die met de jaren meer gewaardeerd gaat worden misschien wel een cultstatus gaat verwerven. Pareltje

wexxel schreef:
gaat vergeten worden.

Ach, binnen een jaar of 20-30 zal je zien dat de koters die nu hun vormende jaren beleven volwassen geworden zijn en die zullen dan met heimwee zullen terugdenken aan dit soort filmpjes. Heb je het afgelopen decennium ook gezien met al die 80s films.

Laten we vooral hopen dat tegen dan dit soort films ook weer achterhaald zullen zijn (behalve dan voor de achtergelatenen).

Onderhond schreef:
Dit is niet te vergelijken met de 80's. Of de gialli uit de 70's. De martelporno van de '00. Ik zie deze film ook geen onderdeel van een bepaalde 'serie van...' anno nu.

Moet ik wel toegeven dat ik de laatste tijd te spreken ben over het recente horror-aanbod.

Hoeft ook niet tot een bepaalde niche te behoren. Zolang het maar een "toen ik opgroeide" factor heeft. En sowieso komen de typisch verbindende elementen pas later naar boven.

Onderhond schreef:
Zolang het maar een "toen ik opgroeide" factor heeft.
Goeie gok dat het A24 en Blumhouse zullen zijn. En dit verdwijnt.

avatar van horizons
Maar dit is goed. :/

avatar van mjk87
Visueel soms erg mooi, maar ik vond het gewoonweg niks aan om te kijken. Acteerwerk wat afstandelijk, de plot kon me niet boeien en echt spannend werd het ook nooit, dus bleef er weinig over. De sfeer, muziek en beeld zijn veel beter en daar moet de film het van hebben, maar dat is niet voldoende helaas. 2,0*.

avatar van Shadowed
Best geslaagd.

Jammer dat deze film een relatief lage waardering krijgt want de inhoud is best indrukwekkend. Geen topper, maar wel 1 van de betere in zijn soort. Dat dit vervolgens uit het Scandinavische gedeelte van onze aardbol komt is me ook een verrassing, want ik had het ivm dat een stuk trager verwacht.

Het is moeilijk om Herdal als regisseur te beoordelen aangezien Kadaver een debuut is. En een erg geslaagde ook, vanaf de eerste minuten is het duidelijk dat je naar een not-your-average-horrorfilm zit te kijken en de visuele kwaliteit druipt er vanaf. Dat laatste is eigenlijk al reden genoeg bij mij voor een voldoende in dit geval.

Acteerwerk is niet al te sterk. De kinderen zijn zelfs licht irritant en factoren die er erg geforceerd een beetje bij wandelen. De volwassenen zijn overigens ook niet veel beter. Enkel Harr vond ik best goed, en daarmee zijn de goede prestaties weer zo'n beetje toegelicht.

Maar als je daar een beetje omheen kan kijken zit je een erg sfeervolle en knappe horrorfilm te wachten. Erg gave regie die volop op sfeer teert en daarmee met iets unieks komt. Er zijn maar weinig horrorfilms die zich zo in lay-out storten, en dat maakt van Kadaver een erg plezierige filmervaring die niet bepaald verveelt.

Ik vond het trouwens helemaal niet zo traag. De film duurt enkel 86 minuten en de mysterie wordt er volop ingehouden. Cinematografie en decoraties zijn erg geslaagd, het hele complex ziet er geweldig uit. De mysterie gaat uiteindelijk richting een hele lugubere uitkomst, en eentje die me best weet te smaken.

Kadaver is een film die bijna fantasierijk aanvoelt, alsof er een soort sprookje verteld wordt. Het deed me bij vlagen een beetje denken aan een Clive Barker-verhaal. Leuke film voor de rest. Matig acteerwerk en karikaturale rollen, maar waar het verhaal zelf heen gaat is best verrassend. Nogmaals jammer dat het een lage waardering scoort.

Shadowed schreef:

Niet echt, z'n eerste film staat gewoon niet op MM.

avatar van huiguh
Uiteenlopende waarderingen hier, ik sluit me bij het 'lage waardering kamp' aan.
Na 15 minuten kan je voor 95% het verhaal uittekenen, en het acteerwerk is bedroevend.

Krappe 2 sterren...

avatar van horrorfreak23
huiguh schreef:

Krappe 2 sterren...

Ik sluit me daar volledig bij aan

Yep, dit was er weer 1.. prima filmpje, prima drama-horror-thriller... niet echt in een hokje te plaatsen. Ik denk echter niet dat ik over 30 jaar weet dat ik dit een prima film vond en dat was en is echt anders dan bij de films van Raimi, Fulci, Romero, Argento, Barker etc.

Prima film, eindelijk weer eens een enigszins originele horror. De ingrediënten van meer bekendere films als The Game(het wat is fictie en wat is werkelijkheid thema), Hostel(qua sfeer) en de plot van Soylent Green leiden tot een uiterst smakelijke mix. Serieuze afbreuk aan het geheel doet het matige acteerwerk, en dat gebroken Engels hoort zich niet aan. Zal ongetwijfeld te zijner tijd een Amerikaanse remake krijgen, welke dan alleen qua rolbezetting en decors beter zou kunnen zijn.

avatar van Rickyman
Erg mooie film en ziet er zeer sfeervol uit, dankzij een prachtige locatie.
Maar verder weinig bijzonder of verrassends en is het allemaal wat matig. Het sekte of liefdadigheidsgedoe kwam mij ook wat ongeloofwaardig en dommig over, daarnaast zijn de mysterie- drama- of horrorelementen slap uitgewerkt, nauwelijks spanning en ligt het tempo erg laag.
Geen beste cast, maar vooral ook hun vertragende manier van acteren stoort me zo, ook al is er haast of paniek, trage acties of slome bewegingen en dat lange staren naar elkaar met constant een droevige gelaatsuitdrukking voordat men iets onderneemt of tegen elkaar zegt..
Is het tijd rekken om het magere script te verdoezelen, ik weet het niet, je komt het wel vaker tegen bij films van de laatste decennia's of series, maar vindt het heel onnatuurlijk en raar overkomen..
Maar het blijft allemaal fijn stijlvol verpakt met een sfeervolle setting van duistere gangetjes en kamers etc, daar scoort Herdal punten mee, verder is het maar povertjes hoor.

avatar van BlueJudaskiss
Erg fijne film die qua verhaal uiteindelijk redelijk voorspelbaar loopt, maar die gigantisch veel doet qua sfeer door camera en ook muziek - dat Gotische koor! Heel erg mooi!

Duurt ook geen minuut te lang. Kritiek op acteurs begrijp ik absoluut niet.

BlueJudaskiss schreef:
Duurt ook geen minuut te lang. Kritiek op acteurs begrijp ik absoluut niet.

Het is maar een vermoeden, maar ik denk dat sommigen de film met Engelse dub gekeken hebben.

avatar van BlueJudaskiss
Onderhond schreef:

Dat zou zomaar kunnen. Gek dat nog steeds de Engelse dub automatisch aanstaat als je een niet-Engelstalige film hebt - was bij ons gisteravond ook zo.

BlueJudaskiss schreef:

Yups, altijd even paniek, gelukkig biedt Netflix meestal wel de originele dubs aan