ad
  • 8.086.555 stemmen

Raya and the Last Dragon (2021)

Animatie / Avontuur | 117 minuten

Genre: Animatie / Avontuur

Alternatieve titel: Raya en de Laatste Draak

Geregisseerd door: Don Hall, Carlos López Estrada en Paul Briggs

Met onder meer: Awkwafina, Kelly Marie Tran en Izaac Wang

Releasedatum: 3 maart 2021

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Raya and the Last Dragon

"A quest to save her world."

In Kumandra vormen vijf verschillende clans het Land van de Draak. De draken zijn echter al lang verdwenen, en Kumandra is binnengevallen door een duistere sinistere kracht. Raya is een eenzame krijger die een zoektocht start om haar wereld te redden en is vastbesloten om de laatste draak te vinden die volgens haar de macht heeft om Kumandra te redden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dang Hu (stem)

Nieuwe Disney film!

Vanaf 3 maart 2021 in de bioscoop

IMDb trivia schreef:

Walt Disney Animation Studios' first original film since Moana (2016).

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

• 2056 berichten

Cassie Steele is vervangen door Kelly Marie Tran.

avatar van Esteban

Esteban

Waar ik bij de laatste WDAS originals (Big Hero 6, Zootopia, Moana) behoorlijk enthousiast werd bij het zien van de eerste beelden, ontbreekt dat gevoel voorlopig bij Raya. Misschien omdat de trailer toch niet echt voelt als een WDAS-productie? Behoorlijk actie-gericht. Wel onder de indruk van de animatie. Niet zozeer het ontwerp van de menselijke personages, maar wel al de rest. Dit oogt realistischer dan ooit tevoren, zoveel detail.

avatar van Pepino

Pepino

Jammer dat Disney regelmatig dezelfde character designs gebruikt bij al hun personages. Die grote ogen komen echt te veel terug. Jahaa, ik weet het: dat is bijna altijd al zo geweest. En af en toe wisselen ze zeker eens af. Maar misschien is dit nét die film te veel voor me, ik weet het niet.

Het kan ook zijn dat ik nu cynisch ben for the sake of it. Lockdown + donkere, regenachtige dagen = knorrige Pepino

Voor de rest eens met wat Esteban schrijft: de animatie is indrukwekkend goed gedaan.

avatar van Esteban

Esteban

Welja, inderdaad, dat is precies wat ik heb bij het gezicht van Raya. Bij het handgetekende werk zat daar ondanks gelijkende stijlen toch meer eigenheid in per film. Sinds het CGI is, lijkt dat grotendeels verdwenen. De meeste menselijke personages uit de laatste films zouden in principe gewoon samen in één film kunnen rondlopen zonder dat iemand dat opmerkt.

Voor de duidelijkheid, ook ik wil deze film absoluut zien en vermoed dat het wel de moeite zal zijn.

avatar van Kondoro

Kondoro

Opzich voor het eerst dat weer echt 'uitkijk' naar aan animatie film, trailer sprak me erg aan.

avatar van clubsport

clubsport

• 1911 berichten

Wat vroeger de geweldige oneliners waren van Schwarzenegger in bv Total recal en Predator moet nu worden nagedaan in dit soort animatiefilms met bijdehante jonge meiden en zelfs baby's overgoten met een feelgood sausje van 2021 .

Elk karakter moet natuurlijk cool zijn , (vooral de meiden natuurlijk ) ik krijg er altijd de slappe lach van .

avatar van Sw7d

Sw7d

clubsport schreef:

Ik krijg altijd de slappe lach van Schwarzenegger in Predator.

Na het zien van de International Trailer kijk ik hier toch wel enorm naar uit. Ik heb enorm zin in een nieuwe WDAS en verwacht een degelijke film.

Wat mij opvalt in die trailer is het gebruik van 2D-animatie in meerdere scenes. Ik vind het er kunstig uitzien en het doet mij goed om te zien dat WDAS deze animatievorm nog niet vergeten is (sowieso denk ik dat het een kwestie van tijd is, want WDAS is meegegaan met de tijd, maar de 2D-animatie zit zo sterk in hun dna). Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken en ook met welke (hopelijk goede) reden het wordt gedaan, want een willekeurige mix zou niks zijn. Ik denk, afgaande op de trailer, dat het gaat om scenes die zich afspelen een vroegere tijd.

avatar van Lambchop

Lambchop

In de bioscoop?

IH88

Deze film kwam toch gelijk op Disney Plus? Ik had in ieder geval zoiets gehoord.

Lambchop schreef:

In de bioscoop?

Eerste recensies 'Raya and the Last Dragon': Top of flop? | FilmTotaal filmnieuws Extra betalen dus. Of drie maanden wachten. Of lekker pindakaas .

avatar van zoutzak

zoutzak

Fijne Disney flick. De animatie zijn prachtig. Voor de geduldige onder ons loont het dan ook te wachten op de 4K bluray. Met name een aantal actiescènes vallen in positieve zin op. Disneys bekende maar doorontwikkelde formule stelt niet teleur.

avatar van Lebarron

Lebarron

Raya and the last dragon speelt zich af in de fictieve wereld Kumandra waar ooit mensen en draken naast elkaar leefden tot de mysterieuze kwade kracht Druun dat verstoorde. De draken hebben zich opgeofferd en hun kracht in een orb te bundelen en die heeft Druun verslagen. De mensen zijn daarna met elkaar in een machtsstrijd verwikkeld geraakt waarbij de orb in stukken viel. Wanneer Druun terugkeert gaat het meisje Raya gaat op zoek naar Sisu, de laatste draak. Alleen zij kan de orb herstellen om Druun te verslaan.

De film biedt een mooie combinatie van mystiek, humor, actie en avontuur die precies geschikt is voor kinderen. Het ziet er bovendien werkelijk prachtig uit en ondanks dat het met computertechniek gemaakt is, is hij niet zo klinisch als sommige vergelijkbare titels. De wereld Kumandra en zijn bewoners komen echt tot leven. Het verhaal is wel wat simpel voor mijn smaak maar voor de doelgroep is het prima te volgen.

Raya and The Last Dragon is een schitterende moderne animatiefilm die gewoon het ouderwetse, warme Disney gevoel geeft. En dat zonder dat irritante karakteristieke Disneygezang!

avatar van horizons

horizons

• 1950 stemmen

IH88 schreef:

. Of lekker pindakaas .

Is dat echt nog een ding? Ik krijg het legale aanbod niet eens allemaal bekeken. Zeker in dit geval als je een magere drie maanden kan wachten lijkt me pindakaas echt niet het juiste smeermiddel op de boterham.

horizons schreef:

Nee klopt, maar door de dichte bioscopen en de vele streamingsdiensten die elkaar beconcurreren zal het illegale downloaden wel toenemen. Vooral als er een dag na release al een kwalitatief mooie download beschikbaar is. Je zag het ook bij Mulan, Soul en WW 1984 (heel veel gedownload), en je zal het ook gaan zien bij de HBO films die gelijk op hun streamingsdienst zullen verschijnen (The Matrix 4, Dune etc.). Bij series zoals WandaVison, The Mandalorian en vroeger Game of Thrones is het eigenlijk al gewoontegoed om te downloaden.

Nou doe ik het bij films niet vaak, maar ook ik ben geen heilige .

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Deze wil ik ook wel graag zien. Eerste niet-sequel sinds 2016, wat toen een erg goed jaar was met 2 Disney-toppers (Zootopia en Moana). Als alles volgens planning verloopt, krijgen we er ook twee dit jaar (deze en Encanto).

21 euro zal ik er natuurlijk niet voor betalen. Ik heb ook geen Disney+, ook geen behoefte aan. Ik zal het ook nog niet direct bekijken

avatar van Seam

Seam

Afgezet na een half uur toen de film cliche op cliche stapelde en ik iedere opvolgende scene kon voorspellen. De animatie is wel mooi qua detail en kleur en er zat ook eindelijk weer eens wat variatie in de gezichten (in plaats van de copy paste van de laatste 5 Pixars, vooral bij vrouwen). De wereld is alleen heel saai en inspiratieloos, net als het opzet van het verhaal.

Ik ga het een andere dag wel nog eens proberen, maar er zijn genoeg Aziatische animaties die bijzonderder zijn (qua verhaal en animatie), dat kan ik nu al zeggen. Zelfs Zootopia en Moana waren interessanter dan dit. Het is alsof een paar mensen slechts een paar Aziatische folklore verhalen gelezen hebben en dachten, dit kunnen wij ook. Moana had ten minste duidelijk echt inspiratie gehaald uit Hawaiaanse folklore, deze film lijkt een Avatar rip off te zijn zonder de interessante magische aspecten.

avatar van huppelepup

huppelepup

IH88 schreef:

Lijkt mij ook. Met allen Netflix nam het illegale downloaden af, maar door de huidige versnippering van de streamingdiensten zal het wel weer eens populairder kunnen worden.

avatar van John Milton

John Milton

Hmmm. Dit was beduidend leuker dan ik aan de hand van de trailer had verwacht.

Komend van de horror die Frozen II heet als laatste Disney film waar om de 5 minuten een nieuw vreselijk liedje start, is het misschien iets meer te verklaren dat Raya behoorlijk beviel. Het plot is nergens verrassend, en de ingrediënten misschien ook niet. De filmpjes die overeenkomsten onderzoeken met Mulan en Moana verschijnen al op YouTube, en niet geheel onterecht. Toch hebben Miss Milton en ik ons prima met Raya vermaakt. De voice acting van Kelly Marie Tran en Awkwafina is behoorlijk goed, er zitten flink wat coole gevechten in en het detail in de animatie is verbluffend. Het design van de draken vond ik wat minder en de humor is niet altijd even volwassen, maar ik heb het veel storender gezien (looking at you, illumination entertainment).

De tweestrijd tussen Raya en Namaari was leuk uitgewerkt, de score van James Newton Howard paste goed en toen de film zijn emotionele conclusie bereikte was overduidelijk: we gave a shit. Dan neem je je kritiekpunten toch al snel voor lief. Niet iedereen zal de sidekicks en moraal even goed trekken, maar in een Amerika dat tot op het bot verdeeld is, is Raya misschien wel nodiger dan ooit. Al moeten we daar natuurlijk geen wonderen van verwachten.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Leuke originele animatiefilm !

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Een mystiek, fantasie-/ sfeervol en goed geanimeerde tekenfilm met leuke karakters en een leuk verhaal die wel even op gang moest komen. Ik als volwassene heb mij uitstekend vermaakt met Raya en de Laatste Draak, maar kinderen zullen deze film helemaal super vinden.

avatar van Macmanus

Macmanus

Monster.

Op voorhand had ik hier erg weinig van verwacht. Opvallend dan ook dat het begin van de film best aardig is. Het ziet er prachtig uit, leuke intermezzo's met een meer 2d look, en verfrissend dat er eens geen grappige side-kick was. Totdat de film ongeveer 30 minuten bezig is...als een pudding valt elke sfeer dan meteen in het water. Een bloed irritante draak komt ten tonele en vanaf daar is het gewoon typisch Disney. Verbazen doet het verder niet maar het is wel een beetje jammer.

Ook wel jammer dat ze voor zo een typische Amerikaanse Aziatische actrice gaan voor de hoofdrolspeler. Ik ben sowieso niet zo van de school dat je als voice actor geen ander kleurtje mag inspreken, maar als je die kant opgaat en je vindt dan ook nog eens de meest inwisselbare Amerikaans Aziatische stem op de wereld, dan is de discussie puur voor de bühne en niet voor een goed/beter product.

Net aan 3 sterren. Ben veel te mild.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

schenkowiets schreef:

Leuke originele animatiefilm !

Deze film is echt alles behalve origineel.

avatar van Superboy

Superboy

Disney onwaardig

Mega boring

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

5 jaar na Moana komt de Walt Disney Animation Studio nog eens met een originele animatiefilm. Met de gekende formule die we kennen van Disney. Geen liedjes (tenzij bij de aftiteling) en de Disneyprinses is minder girly. Qua animatie moet ik zeggen dat het toch mooi gedaan is. Al blijft Disney hierin verder gaan in hun gekende stijl. Het moet misschien wat vertrouwd aanvoelen, maar echt vernieuwen is het toch ook niet.

Een relatief eenvoudig verhaaltje, maar met de nodige actie, avontuur en humor. Geen slechte film en één van de betere Disney animatiefilms sinds lange tijd. Voor mij hoeft zeker geen Raya II, spinoff of tvserie. Raya was alvast beter dan verwacht. Maar Disney had de lat dan ook al een tijd laten zakken met hun sequels, live action reboots en ander weinig creatieve projecten.

De bijrol van Awkwafina als 'grappige' sidekick was wel behoorlijk irritant.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Disney is ditmaal de inspiratie in de mythes van het verre oosten gaan putten voor een erg klassiek "save the world" verhaal (dikke gaap!!!), maar toch redelijk origineel ingepakt. Los daarvan was ik echt wel onder de indruk van de top-animatie : vooral van de gezichtsuitdrukkingen viel mijn mond open, zeker van Raya. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder zo knap werd uitgevoerd. Het gevoel van realisme is verbluffend. Ook in de martial arts gevechten zie je dat. De laatste 15 minuten zijn ontzettend goed en wijken af van wat je zou verwachten bij een Disney. Er zijn ook een paar minpunten : een paar personages die nogal verplicht aanvoelen voor komisch effect (die peuter met die mini-aapjes) en een cliché feelgood boodschap die het vooral bij de jongsten zal doen (united we stand, divided we fall.. yah man!). Deze anime verdiende nochtans wel een oscarnominatie naar mijn gevoel.

avatar van The Brain

The Brain

Raya verdient alles behalve de originaliteitsprijs. Figuurtjes met grote Bambi-ogen kennen we nu wel. Bij leuke animatiefilms zie je vaak karaktertrekjes van de stemacteur terug in de personage dat ontbreekt hier volledig, waarbij ik moet aantekenen dat ik er ook niet één van ken. Natuurlijk zien de beelden er ongelofelijk mooi uit, echter is het soms zo realistisch dat het juist helemaal niet bij een animatiefilm past.

Mainstream animatiefilms bieden vaak amusement voor jong en oud waarbij kinderen en volwassenen soms om heel andere grappen kunnen lachen. Dat aspect ontbreekt in deze film. Nergens weten de karakters te ontroeren of wordt het verhaal spannend. Raya ontstijgt het niveau van de kinderbios niet.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ja, ach. Geinig. Maar of iemand deze titel over 10 jaar nog herinnert, ik denk het niet. Sterker, over een jaar al niet. Dat is ook een beetje het probleem met die Disneytitels van de laatste jaren. Ze zien er belachelijk mooi geanimeerd uit, maar wel bijna zo realistisch dat het niet al te boeiend meer is. Ik wil bij Disneyfilms graag ook wat meer fantasie en originaliteit zien. Films als Raya, Soul, Onward, Moana en noem ze op. Hartstikke mooi gedaan maar ik mis iets in die films waardoor ze eeuwigheidswaarde hebben zoals veel oudere titels. En ondertussen ben ik ook wel klaar met het thema draken in animatiefilms na oa de How to train a dragon reeks, maar dat is persoonlijk. Heb ik nog wat inhoudelijks over Raya te zeggen? Nee, niet echt. Beetje saai, niet grappig en geen enkel memorabel personage. Ik ben die powervrouwen in deze films ook wel beu aan het raken, al valt dat hier nog mee. Tijd dat Disney weer wat creativiteit terug krijgt. Ik heb me verveeld.

avatar van Brabants

Brabants

Raya and the Last Dragon is een disney film waarbij je duidelijk merkt dat disney een totaal andere kant op gaat dan dat wat we gewend zijn. Het concept mixt allerlei stijlen en kijkt zelfs af van Dream Works met hun Boss baby. Ach het is op zich allemaal niet erg want ik heb me best vermaakt. De animatie blijft in stijl ontzettend verbluffend.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Ik vermijd al jaren animatiefilms omdat ik genoeg kreeg van het eindeloos 'door de lucht vliegen' van mammoeten of auto's. Deze film toch maar weer eens bekeken en op door de lucht vliegende baby na was het een leuke film om naar te kijken. Knap gemaakt allemaal en met plezier zitten kijken. Grote zorgen maakten we ons niet want ik had het vermoeden dan het wel goed zou aflopen